COLUMN, Rens van der Vorst,
08
december
2023
|
09:22
Europe/Amsterdam

Vermomde tekortkomingen

Ik heb collega’s die hun tekortkomingen verpakken als kwaliteit. Klinkt cryptisch, dus een paar voorbeelden. 

Een collega, die beweert dat hij zijn studenten opzettelijk onduidelijke instructies geeft. Zo leren ze concreet te worden. Orde te scheppen in de chaos, zegt hij. Maar ik weet beter, de collega is gewoon vaag.

Een collega, die traag reageert op studentvragen. Zo leren ze te plannen. Zo leren ze eerst zelf na te denken, zegt ze. Maar, ik weet beter, de collega is gewoon lui.

Een collega, die heel onvriendelijk feedback geeft. Zo leren ze onderscheid maken tussen hun werk en zichzelf en ze worden voorbereid op een wereld die ook niet altijd leuk is, zegt hij. Maar, ik weet beter, de collega is gewoon een lul.

Dit concept, van het verpakken van je incompetenties als kwaliteiten, heeft nu ook het Fontysniveau bereikt. Vorige week arriveerde ik in de stromende regen rond de middag bij Fontys Rachelsmolen om daar een volle parkeergarage aan te treffen. Op een bordje stond ‘vol’ én er sleepte een man met pionnetjes. Typisch technologie. Net doen of alles automatisch gaat, met een parkeerplaatstelsysteem, maar toch iemand nodig hebben, die bereid is zich zeiknat te laten regenen. Ik parkeerde betaald ergens diep in een woonwijk.

Het officiële account van Fontys communiceerde, en ik citeer losjes, over een aantrekkelijke en groene campuslocatie. Over duurzame en gezonde bereikbaarheid. Parkeerproblemen zijn ook een motivatie om met het OV te gaan, zeggen ze.

Maar ik weet beter, het is gewoon incompetentie verpakt als kwaliteit.

Rens van der Vorst is technofilosoof, werkt bij Fontys hogescholen ICT en Engineering en is auteur van diverse boeken, waaronder Digitale Gremlins. Lees hier de eerdere columns die hij voor Bron schreef. 

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Reacties 1 - 5 (5)
Bedankt voor uw bericht.
Marwan el Morabet
09
December
2023
Herkenbaar verhaal ook buiten Fontys.
Een student die geen studieplek kan vinden. "Had je maar 10 dagen van tevoren moeten reserveren of om 8 uur in de rij moeten staan?"
Arnold Schweren
08
December
2023
Doe je goed Rens. Vinger op de zere plek. Mooie gebouwen, slechte onderwijsgebouwen. Geen parkeerplaatsen, enorme overlast voor de buurt. Hoezo een tijdelijk probleem? Management en bestuurders nemen geen verantwoordelijkheid en kijken andere kant op. Fontys for Society? Niet erg grappig.
Erik-Jan
08
December
2023
Weer perfect verwoord Rens!
Marianne Sommers
08
December
2023
Erg leuk voorgesteld en het bevat enig waarheidsgehalte indien de docenten in kwestie die "vermomde tekortkomingen" bieden al dan niet vanuit geldende onderwijskundige en didactische principes zouden kunnen onderbouwen en verantwoorden. Daar schort het dan wel bij wanneer ze het uit gemakzucht of andere lulligheid zouden beweren. Erg grappig.
Rens vd Vorst
08
December
2023
Net koos ik een cappuccino op de automaat, maar de melk was bijna op, hoop wolken en gehis en gesis en een beetje melk in de espresso. Da's een cortado zei de Man van Maas.
Hub Gerats
08
December
2023
Een collega is Technofilosoof en schopt overal tegenaan, zodat anderen leren het beter te doen. Het is gewoon incompetentie verpakt als kwaliteit :-)
Mcm van der Vorst
08
December
2023
haha, klinkt meer als een competentie verpakt als kwaliteit.