februari
2024

Verlies gaat verder dan rouw: 'Taboe moet verdwijnen'

Drie IEMES-studenten die drie verschillende vormen van verlies- en rouwverwerking belichten in een docureeks met drie afleveringen. ‘Er is geen leven zonder verlies’ van Eveline Sagasser, Bo van den Berg en Janne van Rattingen gaat woensdag in première.

Eveline, Bo en Janne begonnen aan de start van dit collegejaar aan hun laatste project van hun opleiding Communicatie, International Event, Music & Entertainment Studies (IEMES) in Tilburg. Het onderwerp dat daarbij centraal stond: rouw en verlies. “Daar kwam Janne mee”, zegt Eveline. “Ze is anderhalf jaar geleden haar vader verloren aan de gevolgen van kanker en daar wilde ze iets positiefs van maken.”

Veel verdriet
Eveline en Bo vonden dat interessant en besloten aan te haken, allebei vanwege persoonlijke redenen. Eveline: “Mijn motivatie lag bij het stukje dat ik nooit opa’s heb gehad en het verlies van mijn oma dat heel zwaar is gevallen. Ik heb mijn verdriet lange tijd weggestopt en daar kwam ik pas achter toen ik op de begrafenis van de oma van mijn achternichtje stond. Van alle aanwezigen was ik het hardst aan het huilen.”

PosterMaar dat is niet de enige reden waarom Eveline met het onderwerp aan de slag wilde. “Een vriendinnetje van mij heeft bij een ongeluk een dwarslaesie opgelopen en anderhalf jaar geleden kreeg mijn zusje de diagnose lymfeklierkanker. Daar is ze gelukkig van hersteld, maar het kwam allemaal wel heel dichtbij. Gezondheidsverlies is ook verlies. Rouw heeft niet alleen te maken met het verliezen van een naaste. Het is veel groter dan dat en dat willen we duidelijk maken met onze documentaire.”

Diffuus verlies
Bo, het derde lid van de projectgroep, sloot aan omdat ook zij weet wat verlies betekent. “Ze heeft een vriendschappelijke relatie beëindigd die voor haar mentaal heel erg uitputtend was”, legt Eveline uit. “Ze heeft te maken gehad met diffuus verlies, verlies waarmee je niet wordt gecondoleerd maar wat er wel degelijk is.”

De drie studenten gingen in gesprek met studentpsychologen van Fontys en kwamen vervolgens op het idee om drie verschillende soorten verlies uit te lichten in een driedelige documentairereeks. In elke aflevering komen een hoofdpersoon, een naaste en een rouwcoach aan het woord. Janne staat met haar verhaal centraal in de pilotaflevering. De tweede aflevering gaat over Anne die verslaafd was en ongezonde relaties heeft moeten verbreken. De derde en laatste aflevering heeft Dieuwertje in de hoofdrol, die afgelopen jaar te horen kreeg dat ze niet meer op hoog niveau mocht roeien en daardoor de Olympische Spelen mis zou lopen.

Taboe doorbreken
“Er zijn heel veel verschillende soorten verlies”, vervolgt Eveline. “Je hebt natuurlijk rouwverlies, maar we willen het taboe rondom diffuus verlies ook doorbreken. Dat wordt niet echt erkend als verlies, maar verdient zeker aandacht. Het doel van deze documentaire is dat zoveel mogelijk mensen herkenning zien en misschien ook erkenning krijgen voor hun gevoelens. Maar we willen ook duidelijk maken dat er geen goed en fout is in verlies en rouw.”

Het drieluik ‘Er is geen leven zonder verlies’ gaat woensdag in première bij filmhuis Cinecitta in Tilburg - kaartjes zijn nog verkrijgbaar - en vormt het slotstuk van de studies van Eveline, Bo en Janne. “Vorige week hebben we te horen gekregen dat we geslaagd zijn. Bo en Janne gaan werken, maar ik heb nog geen idee wat ik wil gaan doen. Iedereen denkt dat er een last van mijn schouders is gevallen nu ik ben afgestudeerd, maar eigenlijk zijn er alleen maar meer lasten bij gekomen. Nu moet ik gaan bedenken wat ik met mijn toekomst wil.” [Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Marieke Bootsma
2024
Wat mooi! Het is ook mijn missie om verlies en rouw te normaliseren. Daar zouden we dus al vroeg mee moeten beginnen. Ik schreef daar een opinie over vorige maand:
Naast taal en rekenen moet ook rouw in het standaard lespakket op basisscholen, zeker ook in Groningen | opinie

Marina Grabner (Uitvaartbegeleider)
2024
Jeetje dames, wat goed dat jullie zo bewust met dit thema bezig zijn op jullie leeftijd. Toevallig ben ik met een project bezig en zou ik graag eens van gedachten wisselen met jullie. Hoe kom ik met jullie in contact?
Marina Grabner
Forever Moments Uitvaart & Begeleiding
06-123 666 77. Rotterdam.
Marjolein
2024
Wat een mooi thema. Zeker taboe op.
Wat goed gedaan!
Is de docu ook op een andere manier te zien?
Sharon van leest
2024
Onder de indruk van hoe jullie op deze leeftijd al aandacht schenken aan het thema verlies. Hopelijk maken jullie de weg vrijer voor andere studenten/mensen. Dank voor het delen.
Boukje Canaan
2024
Oh wat een prachtig project zijn jullie aangegaan! Mijn missie is om een emotioneel gezondere wereld te creëren en ik die dat vooral door beeldtaal in te zetten. Een documentaire werkt daar perfect voor. Ik zou graag horen of de docu serie op enige manier te bekijken is. Ik kom graag in contact om mogelijkheden te bespreken.
Ed Weijers
Goh meiden,
Wat een kracht spreekt uit jullie project om vanuit (deels) eigen ervaringen deze reeks te maken.
Chapeau !
Ik zou de serie graag willen zien.
Op de pabo Eindhoven hebben we net onze zeer gewaardeerde en geliefde collega (Drama-docent) Eric Verouden plotseling verloren.
Kunnen julie niet een keer onze studenten komen vertellen over jullie serie en fragmenten laten zien + gesprek met onze studenten?

Ed Weijers, docent Levensbeschouwing pabo Eindhoven
ed.weijers@fontys.nl
Nick
February
2024
Gefeliciteerd met dit mooie resultaat met zo'n beslist-niet-lichtvoetig onderwerp dat iedereen raakt.