door Karen Luiken,
maart

Veel Aziatische Nederlanders ervaren discriminatie

“Hé loempia, sambal bij?” Mensen met een Oost- of Zuidoost-Aziatische achtergrond krijgen het regelmatig te horen. Uit onderzoek van Fontys en de Universiteit van Amsterdam is gebleken dat discriminatie onder deze groep bij één derde voorkomt.

Het is de eerste keer dat er in deze mate onderzoek is gedaan naar discriminatie onder mensen met een Oost- of Zuidoost-Aziatische achtergrond. De studie is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken. Iris Andriessen, als lector ‘Diversiteit en (ortho)pedagogisch handelen’ verbonden aan het instituut Pedagogiek, was er namens Fontys nauw bij betrokken.

Iris AndriessenSamen met de Universiteit van Amsterdam heeft Fontys duizenden vragenlijsten verstuurd en tientallen diepte-interviews gehouden. Daar is uit gebleken dat één derde van de mensen met een Aziatische achtergrond in het afgelopen jaar discriminatie heeft ervaren. Bij mensen met een Chinese achtergrond zijn de percentages nog hoger. “Daar gaat het om meer dan de helft”, legt Andriessen uit.

Allerlei soorten
De vormen van discriminatie die voorkomen, zijn zeer divers. Het gebeurt in het onderwijs, op de arbeidsmarkt en op straat. Vaak is er sprake van pestgedrag en ongepaste grapjes, maar daarnaast komen mensen met een Aziatische achtergrond ook lastiger aan een baan en stromen ze moeilijker door. In veel gevallen ervaren mensen op meerdere terreinen discriminatie.

“Net als de verschillende vormen van discriminatie zijn ook de daders heel divers. Vaak wordt gedacht dat het van wit naar zwart gaat en dat gebeurt natuurlijk ook, maar het is niet enkel en alleen voorbehouden aan witte Nederlanders om te discrimineren. Je ziet dat het in alle groepen gebeurt”, vervolgt Andriessen.

“Wat we ook zien is dat vrouwen met een Aziatische achtergrond met een heel specifiek soort discriminatie te maken hebben. Wanneer zij over straat lopen worden zij door - vaak witte - mannen aangesproken met uitspraken als ‘ni hao', die bedoeld zijn om aandacht te vragen. Dit is een vorm van straatintimidatie die geworteld is in stereotiepe ideeën over seksualiteit van Aziatische vrouwen.

De vervolgstappen
Het onderzoek laat volgens Andriessen het belang zien dat er iets gedaan moet worden. Het ministerie doet dat door het Kennisplatform Integratie en Samenleving (KIS) de opdracht te geven om in lijn met de aanbevelingen die met het onderzoek gedaan zijn, dialogen en gesprekken te starten in de samenleving, in de hoop zo meer bewustwording te creëren. Verder is het ministerie ook in gesprek met de Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racismebestrijding om te kijken hoe deze groep meegenomen kan worden in een nationaal programma tegen discriminatie en racisme.

“Maar zelf wil ik het ook nog niet loslaten”, zegt Andriessen. “Aan de hand van het onderzoek wil ik kijken waar mensen binnen Fontys tegenaan lopen. In welke mate zijn studenten van de Pabo en Pedagogiek zich er bijvoorbeeld van bewust wat het zingen van ‘verjaardagsliedjes’ als Hanky Panky Shanghai met kinderen doet? Ik wil kijken wat we binnen onze opleidingen aan bewustwording kunnen doen.”

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Iris van Venrooij
2024
Super belangrijk en waardevol onderzoek en de reacties hieronder laten dat ook zien!

Oud-Fontys student Quinty vertelt over haar ervaringen met dit soort opmerkingen tijdens o.a. haar stage in de podcast "Omdenken": https://open.spotify.com/episode/3dSTito1wEZJJod07lVElm?si=97aac472c3ae4a51 (Omdenken Podcast 125: Oordelen en grapjes over mijn afkomst). Doordat Quinty zich zo kwetsbaar opstelt, zie je ook wat dit met iemand doet.

Deze video legt uit waarom dit soort opmerkingen (micro-agressie) zo vervelend zijn: https://www.youtube.com/watch?v=hDd3bzA7450).
Rebekka Janssen-Karsseboom
2024
I also find this a very interesting subject. Because I was raised in the Netherlands, by two parents that originally came from Indonesia, but my last name sounds Dutch.
I wasn't the person they expected, because of my name.
Being raised more 'Asian' but growing up in a Dutch society, was sometimes hard. I struggled as a teenager, because of certain differences.
A lot of the times people said things about other etnicities, but reassured me that what they said didn't apply to people with my background. But I still thought it was hurtfull.
@ You Wang, you can be proud of your beautiful family. Thank you Iris for your research and Karen for writing about this!
You Wang
2024
Very interesting. i have to admit that for years i was not willing to tell people that my partner is a white dutch man, because once i tell it, people automatic start to think he picked me up in some doggy bar in one of asian islands. When we were choosing our child'name, we both agreed our child should only take his family name instead both or mine, because a typical Dutch family name will have some many " advantages“ in the job market...