september

Vastgoedopleiding stevig in de lift

Conjunctuurgevoelige studie trekt meer nieuwe studenten

De vastgoedmarkt zit stevig in de lift en hetzelfde kan gezegd worden over de opleiding Vastgoed en Makelaardij van Fontys. Er hebben zich nu 166 eerstejaarsstudenten ingeschreven, een toename van 15 procent ten opzichte van vorig studiejaar. Ter vergelijking: in 2015/2016 telde deze studie nog 128 personen.

Vastgoed en Makelaardij is heel conjunctuurgevoelig, vertelt Tara Pijs. Zij is communicatieadviseur bij Fontys Hogeschool Management, Economie en Recht, die deze studie verzorgt. Met het toegenomen aantal studenten is Fontys volgens haar nu marktleider. “Vastgoed is heel zichtbaar. Er zijn meer projecten, er wordt meer gebouwd. Ook over de flink gestegen huizenprijzen wordt veel gesproken. Het is een sector waarin goed werk is te vinden en geld te verdienen is.”

Verbreding
Geld is niet de drijfveer voor Bibi Swinkels. De 20-jarige Boxtelse is net begonnen met de studie Vastgoed en Makelaardij en verwacht daar uiteindelijk wel een goede boterham mee te verdienen. Zij zocht echter een verbreding op commercieel gebied van haar vooropleiding Projectleider Interieur & Exterieur.

Bibi Swinkels“In mijn afstudeerjaar moest ik bij een aantal projecten een nieuw concept bedenken voor een leegstaand gebouw. Dat sprak me erg aan”, zegt Bibi. “Momenteel neem ik deel aan een programma waar ik voor acht leegstaande gebouwen in Noord-Brabant een nieuw bestemmingsplan ga schrijven.” De studente heeft gemerkt dat de leegstand is toegenomen. Daarnaast zijn er de oude industriële gebieden, zoals Strijp-S in Eindhoven en de Tilburgse Spoorzone, die worden herontwikkeld.

Na het afronden van deze opleiding hoopt Bibi in het werkveld breder inzetbaar te zijn. Ze vindt de Vastgoed-poot en met name projectontwikkeling erg interessant. “Maar ik denk mijn opleidingen ook goed te kunnen combineren als makelaar. Aangezien ik tijdens mijn vooropleiding heb geleerd hoe je een gebouw het meest representatief kunt presenteren, komt die kennis me als makelaar ook goed van pas.”

Geen makelaarsopleiding
Lokt de overspannen woningmarkt in met name de grote steden veel studenten naar de makelaardijtak van deze studie? “Je wordt bij ons niet opgeleid tot makelaar”, verduidelijkt Pijs. Studenten die specifiek daarvoor kiezen, verwijst ze naar de mbo-opleidingen. “Al zijn er genoeg studenten die, nadat ze bij ons zijn afgestudeerd, in de makelaardij terechtkomen. Omdat wij breder opleiden, kunnen ze bijvoorbeeld bedrijfsmakelaar worden. Afgestudeerden hebben een breder beeld van de marktontwikkelingen en de waarde van een vastgoedobject.”

Pijs schrijft het toegenomen aantal studenten overigens niet enkel toe aan het betere carrièreperspectief. “We hebben de laatste twee jaar ook flink gewerkt aan onderwijsvernieuwing, bij al onze opleidingen.” [Tim Durlinger]