januari

Van hobby naar droombaan: race-engineer Matty maakt het waar

Waar hij vroeger alle Formule 1-wedstrijden met zijn vader keek, rond racete op zijn skelter en in huurkarts en zelf pitstops uitvoerde in de achtertuin, zit Matty Driessen nu helemaal op zijn plek. De oud-student van Fontys Automotive werkt zzp als race-engineer voor grote namen als Aston Martin Racing en reist de hele wereld rond. “Een droombaan.”

Hoewel de passie voor alles wat rijdt er al vroeg ingebakken zat bij Matty, wist hij na zijn middelbare schooltijd niet goed welke richting hij moest kiezen. Er waren drie keuzes: werktuigbouwkunde, technische bedrijfskunde of Automotive. “Technische bedrijfskunde viel al snel af en bij werktuigbouwkunde merkte ik dat ik meer met auto’s wilde doen. Toen bleef er maar één over, en toen ik die keuze eenmaal had gemaakt wilde ik ook echt de autosport in.”

Matty had geluk: alle projecten in zijn eerste jaar waren allemaal motorsport gerelateerd. Ook kwam hij in een vriendengroep terecht die gek waren van driften. “Ik sloot me daarbij aan om te sleutelen aan de wagens en te repareren waar nodig. Daar heb ik verschillende contacten opgedaan, onder andere met de technisch directeur van Van Amersfoort Racing. Toen is het balletje gaan rollen.”

Kansen omarmen
Tijdens een F4-kampioenschap in Duitsland viel de oud-Automotive-student op bij een team dat hulp nodig had in Nederland met kampioenschappen. “Al snel volgde een race in het Belgische Spa waar een teammanager van een nóg groter team me aansprak. Wat ik daar aan het doen was met alle data zagen ze in hun eigen team niet eens gebeuren. En toen ik de vraag kreeg om me bij hen aan te sluiten, heb ik die kans meteen omarmd. Dat is de aanzet geweest van waar ik nu sta als race-engineer.”

Maar wat doet zo’n engineer dan precies? Het takenpakket is enorm divers. Denk daarbij aan het bekijken van weerberichten, video’s analyseren van teams die een race al hebben gereden en het berekenen van de beste racelijnen om een wedstrijd zo effectief mogelijk te rijden.

En dat zijn dan alleen nog maar de voorbereidende zaken. “Tijdens een raceweekend analyseer ik de verzamelde data zodat ik deze kan vergelijken met de verwachtingen en eventuele aanpassingen door kan geven waardoor we tijdens een race beter uitkomen.”

Aston Martin, Ford en Porsche
En is een race afgelopen? Dan is Matty nog lang niet klaar. “Daarna spit ik alle data door om te kijken of we de goede beslissingen hebben gemaakt, wat de concurrentie gedaan heeft om te winnen, hoe we tijdsverlies kunnen voorkomen en welke leermomenten we nog meer uit een gereden race kunnen halen.”

Tekst gaat verder onder de foto.

Die werkzaamheden voert Matty niet voor maar één team uit. Sinds 2018 werkt hij bij klantenteams van Aston Martin, waarbij hij verantwoordelijk is voor het runnen van de verkochte racewagens. Daarnaast werkte hij voor een Nederlands team met Porsche en bij een Belgische renstal met Ford. “Zo kan ik meer ervaring en kennis op doen. Niet alleen van de wagens, maar ook van de kampioenschappen en de verschillende niveaus.”

Vlieg- en werkuren
Dat is soms best pittig. Dit jaar bezoek Matty bijvoorbeeld 32 evenementen, terwijl een F1-seizoen er bijvoorbeeld ‘maar’ 24 kent. Van Zuid-Afrika tot Dubai en van Engeland tot aan Barcelona en Maleisië; de engineer kom echt overal. “Dat is gelijk ook het mooie van het zzp-schap. Ik maak veel vlieg- en werkuren en geniet er allemaal van.”

Hoewel Matty pas twee jaar is afgestudeerd, zit hij al erg dicht bij de top. “Sterker nog, als we over twee weken in het Midden-Oosten goede resultaten behalen krijgen we gratis inschrijving tot de 24 uur van Le Mans. Dat is de grootste endurance race ter wereld, waar ik dan als 26-jarige gewoon bij aanwezig mag zijn. Dat is mega vet.”

Droombaan in Formule 1
Of dat ook meteen het hoogtepunt zal zijn van zijn carrière, is nog maar de vraag. Is werken in de Formule 1 dan misschien nog een droom? Daar twijfelt de engineer nog over.

“In de F1 ben je bijvoorbeeld engineer van de rechtervoorband. Ik heb nu veel meer vrijheid en meer overzicht van wat ik aan kan passen aan een auto. Werken in de Formule 1 is wat dat betreft wel een doel, maar het ligt wel aan de taken ik daar mag vervullen. Mijn werk is nu zo divers en leuk, dat ik goed moet overwegen of ik dat in wil ruilen voor Formule 1. Dat is een surreële luxepositie, maar daar zit ik zit wel in.”

Wie denkt dat dit drukke bestaan het enige is waar Matty zich mee bezighoudt, heeft het mis. Hij maakt tijd voor zijn vriendin, die hij zelf zijn steun en toeverlaat noemt, en geeft ook nog eens een dag per week les bij de minor Motorsport van Fontys.

“Zo kan ik andere studenten kennis laten maken of door laten groeien in de motorsport. Soms analyseren we ook data van een race die dat weekend ervoor pas plaatsgevonden heeft en dat vinden de studenten super gaaf. Om deel uit te maken van hun enthousiasme voor de motorsport, is ontzettend mooi.” [Noëlle van den Berg]