november

Uitstel voor ‘legaliseren kamerverhuur’ in Eindhoven

De gemeente Eindhoven wil voorkomen dat kamerverhuur in wijken overlast veroorzaakt en maakte de regelgeving strenger. Maar daardoor komen studenten op straat te staan. De gemeente en studenten trekken nu samen op om hieruit te komen.

Vandaag startte een campagne met als doel studenten te informeren over de huisvestingsregels en het meldpunt waar ze terechtkunnen met vragen over al dan niet ‘illegaal wonen’. DAS, een studentenfractie van de medezeggenschapsraad van de Technische Universiteit Eindhoven, en de gemeente Eindhoven werken hierin samen.

Volgens DAS-woordvoerder Joële Bink zijn ook Fontys en de Design Academy erbij betrokken. “We hebben alle partijen geïnformeerd en gevraagd eraan mee te werken. Ten slotte komen de kamerbewoners van al deze onderwijsinstellingen.”

Probleem
Wat is het probleem? Om de overlast in wijken te verminderen, stelde het gemeentebestuur in november 2019 nieuwe regels op voor kamerverhuur. Om een vergunning te krijgen, mag binnen een straal van 30 meter niet óók kamerverhuur plaatsvinden.

Dit is onder meer nadelig voor tientallen studentenhuizen, die door deze regelgeving ineens ‘illegaal’ zouden zijn, maar ook voor particuliere verhuurders van een kamertje op de zolder.

Studenten komen erdoor op straat te Joëlle Binkstaan en de kamernood is al zo groot. Volgens Bink zijn nog steeds honderden studenten op zoek naar een kamer. Aan de belofte van de gemeente om een paar duizend studentenwoningen te bouwen, hebben ze op dit moment niks.

Tegemoet komen
Om de verhuurders en studenten tegemoet te komen heeft de gemeente nu de verhuurders uitstel gegeven. Zij krijgen nog tot 31 december dit jaar de tijd om een vergunning aan te vragen volgens de oude regeling, waarin de 30 meter-eis niet geldt.

Wel gelden de ‘normale’ eisen op het gebied van bijvoorbeeld brandveiligheid en uitstel gaat niet voor álle gebieden op.

Gemeente en DAS vragen hiervoor nu aandacht. Ze roepen studenten op om te checken of ze ‘legaal’ huren. “Het is inderdaad wel gek dat een student daar een verhuurder op moet wijzen, maar hij heeft er ook belang bij”, zegt DAS-woordvoerder Bink.

“Het is goed om te weten of je legaal huurt, dan weet je waar je aan toe bent. Er zijn nu bijvoorbeeld ook woningeigenaren die geen moeite doen om hun verhuur legaal te maken. Zodra die dan illegaal wordt, kunnen zij de studenten eruit zetten en de ruimte met meer opbrengst als appartementen gaan verhuren.”

Op straat
Het kan ook zijn dat er een andere reden is waardoor de kamerverhuur zonder vergunning is. “Het is niet fijn als je daardoor plotseling op straat komt te staan. Overigens heeft de gemeente ons toegezegd dit niet zomaar te doen.”

Via een social mediacampagne presenteren DAS en de gemeente een stappenplan waarin zij uitleggen wat een student kan doen in verschillende situaties. Zowel in het Nederlands als in het Engels. [Petra Merkx]