september
2023

Twijfel je? Vroeg switchen is niet altijd een goed idee

De eerste switchers zijn er weer. Elk jaar zijn er studenten die bij aanvang van hun studie twijfelen over hun keuze en willen overstappen. Bij een aantal opleidingen is het mogelijk om voor 1 oktober te switchen. Maar soms is het beter om een tussenjaar te nemen, weet studiekeuzeadviseur Elke Rooijakkers.

“We zien regelmatig dat studenten zich niet goed verdiept hebben in een opleiding of zich juist blind gestaard hebben, bijvoorbeeld omdat ze dachten altijd al te weten wat ze later wilden worden. Los van hoe de student zich georiënteerd heeft, klopt de verwachting van de switchende student niet met de realiteit”, aldus Rooijakkers.

Bij een aantal opleidingen is het mogelijk om voor 1 oktober te switchen. “De kortste route is als de student zelf contact opneemt met de ‘nieuwe’ opleiding om naar de mogelijkheden te informeren”, legt Rooijakkers uit. “Als je nog niet weet naar welke opleiding je wilt overstappen, dan kan je worden doorverwezen naar een studiekeuzeadviseur.”

Omdat onderzoeken wat je wilt tijd kost, is het in veel gevallen niet haalbaar om nog te switchen als je niet weet naar welke opleiding je wilt switchen. “Wij raden studenten aan om alleen over te stappen als ze zeker zijn van hun nieuwe keuze. Als je twijfelt, kun je vaak beter een tussenjaar nemen. Dan heb je meer tijd om na te denken over de juiste studiekeuze en is de kans groter dat deze bij je past.”

Rooijakkers adviseert studenten om het tussenjaar niet alleen te gebruiken om zich te verdiepen in opleidingen, maar ook om nieuwe dingen te proberen zodat ze nieuwe kanten van zichzelf leren kennen.

Verkeerd beeld
Koen Magnée (18) is wél zeker van de keuze van zijn overstap. Hij was begonnen aan de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling aan Avans Hogeschool in Tilburg, maar na twee weken wist hij al: dit is het niet. “Het beeld dat ik van de opleiding had Koen Magnéegekregen, klopte niet met de werkelijkheid”, zegt hij. “Ik dacht dat het veel meer zou raken aan aardrijkskunde, maar de inhoud is veel technischer van aard.”

De eerstejaarsstudent had al besloten een tussenjaar te nemen, omdat hij ervan uitging dat hij niet meer zou kunnen switchen. Tot hij op de website van de Lerarenopleiding Tilburg (FLOT) las dat overstappen wel kon. “Eerst heb ik online van alles over de opleiding tot leraar aardrijkskunde gelezen. Toen ik overtuigd was, heb ik contact opgenomen met de opleiding.”

Na twee gesprekken was Koen overtuigd. “Dit keer heb ik een veel beter beeld gekregen van wat ik kan verwachten.” Een dag later mocht hij al beginnen. Bang dat hij iets heeft gemist, is hij niet. “Het gaat maar om twee weken. Ik had ook ziek kunnen zijn. En ik maak makkelijk vrienden, dus ook dat komt wel goed."

Toch geeft hij ook toe dat het wel een beetje een gedoe is om over te stappen. “Maar een jaar wachten had ik erger gevonden.” Hij staat dit keer helemaal achter zijn keuze. “Ik vind aardrijkskunde een heel mooi vak en ik vind het leuk om met kinderen om te gaan. Mijn moeder is leerkracht in het basisonderwijs, dus ik weet min of meer wel wat ik kan verwachten.’ [Marieke Verbiesen]

Switchen, maar hoe dan?

Op de pagina Andere studie kiezen | Fontys staat informatie over switchen, het invullen van een tussenjaar en welke hulp er voor jou is bij het maken van een nieuwe studiekeuze. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een afspraak met een studiekeuzeadviseur van Fontys of een groepstraject zoals empower, een flexibel onderwijsprogramma. Het is altijd aan te raden om je twijfel met je studentcoach te bespreken.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

ella Hueting
2023
En nog een mooi initiatief is Empower TEC: een half jaar orientatieprogramma bij Fontys Pulsed. En je krijgt er nog studiepunten voor ook. https://www.fontys.nl/Professionals-en-werkgevers/Opleidingen-en-cursussen/Empower.htm
Techstart
2023
Naast switchen of een tussenjaar is er nog een optie die uitstekende instroommogelijkheden heeft voor heroriëntatie of overbrugging (binnen het technisch domein): Techstart.

Onze parallel propedeuse is de ideale oplossing voor technische studenten die twijfelen over hun keuze. In dit oriëntatiejaar met 6 verschillende technische opleidingen leer je de inhoud kennen door middel van courses en challenges. Je begint breed, gaat steeds meer focussen en hierdoor ontdek je welke opleiding er het beste bij je past! Er zijn diverse instroommogelijkheden binnen Techstart gedurende het jaar. Je kan nu alvast wat vakken volgen en zelfs afronden. Na dit propedeusejaar stroom je door in het 2e jaar van de technische opleiding van jouw keuze!

Ben jij een student en heb je interesse, vragen of wil je ontdekken of Techstart bij je past? In een gesprek bekijken we graag samen wat de mogelijkheden zijn voor jouw situatie! Ook voor collega’s, die graag twijfelaars willen doorverwijzen of aanvullende vragen hebben, neem contact met ons op. We staan voor jullie klaar via: techstart@fontys.nl.