december

Technische Natuurkunde is juist niet voor nerds

Opleiding viert jubileum met middag vol grote namen

De Fontys-opleiding Technische Natuurkunde bestaat 50 jaar. Dat viert de Hogeschool Toegepaste Natuurwetenschappen vandaag met een congres over de toekomst van natuurkunde, met lezingen van onder meer Jan Terlouw en Ionica Smeets. Natuurlijk om het jubileum te vieren, maar ook om de opleiding meer op de kaart te zetten. Want nieuwe aanwas kunnen de opleiding en het beroepsveld goed gebruiken, vertelt TN-docent Hans van de Loo.

“Mensen denken vaak aan de universiteit als het gaat om natuurkunde, en weten niet dat er ook een opleiding op hbo-niveau is”, vertelt Van de Loo. “Hbo Technische Natuurkunde is probleemgerichter en praktischer, en daar is veel vraag naar vanuit het bedrijfsleven”.
Wat heet: in 2025 moet de uitstroom van techniekstudenten zelfs zijn verdubbeld om aan de vraag van datzelfde bedrijfsleven te kunnen voldoen. Helaas heeft het vakgebied te kampen met een klein imagoprobleem, stelt Van de Loo: “Op tv worden natuurkundigen vaak neergezet als hele erge nerds, kijk naar bijvoorbeeld The Big Bang Theory. Dat schetst echt een verkeerd beeld. Technische Natuurkunde is juist voor mensen met een brede interesse, je moet van alles wat afweten."

Probleemgestuurd onderwijs
Van de Loo werkt, net als zijn collega Harrie Linskens, al bijna dertig jaar als docent bij Technische Natuurkunde. Een van de grootste mijlpalen van de afgelopen vijftig jaar is volgens hen de omschakeling naar probleemgestuurd onderwijs, dat in 1986 op TN werd ingevoerd. In plaats van dat de docent in de collegezaal het bord volkalkt en vertelt hoe het allemaal zit, moeten studenten zelf van onderop uitzoeken hoe ze technische vraagstukken (vaak aangedragen vanuit het bedrijfsleven) praktisch op kunnen lossen.

Een voorbeeld? Linskens: “Op een plek waar heipalen in de grond werden geboord, konden sommige omwonenden door de lage bromtonen niet meer goed slapen. Maar niet iedereen had daar last van, niet iedereen kon die geluiden horen. Een bureau wilde daarom testen of die omwonenden die lage tonen echt konden horen, of dat ze het zich inbeelden. Dat onderzochten ze door dat geluid door koptelefoons af te spelen. Maar welke koptelefoon is nou het meest geschikt voor een geluid van zo’n lage frequentie? Daar zijn studenten mee aan de gang gegaan en uiteindelijk vonden zij twee betere opties dan de koptelefoon die het bedrijf bij eerdere testen had gebruikt."

Harrie Linskens, docent Technische Natuurkunde

Een ander groot verschil met vroeger is de man/vrouw-verhouding op de opleiding. “Het was vroeger echt een mannenwereld, meestal waren er geen vrouwen, of misschien een enkeling”, vertelt Van de Loo. Inmiddels zijn 54 Van de 323 studenten Technische Natuurkunde vrouw, en in het team van 14 docenten zitten vijf vrouwen. Van de Loo: “Dat geeft een heel andere, betere sfeer”.

Bas Haring leidt vanmddag het panelgesprekEen van de grote uitdagingen voor de toekomst is om de natuurkunde begrijpelijk te maken voor iedereen, menen de docenten. “Natuurkunde wordt overal in gebruikt: in het maken van je bril tot je laptop of je koffiekopje – voor alles”, vertelt Linskens. “Je wilt niet een maatschappij met mensen die vrijwel allemaal nul verstand hebben van hoe dingen werken. Dan raken we compleet afhankelijk van die paar mensen die het wel snappen. Veel onderwerpen zijn vaak redelijk goed te begrijpen, als je maar de kunst begrijpt om het goed uit te leggen.”

Jan Terlouw, Ionica Smeets, Bas Haring en Peter Ros. Allemaal wetenschappers die taaie materie weten te vertolken naar begrijpelijke stof, en die vandaag allemaal tijdens de jubileummiddag in het Parktheater aan het woord komen. Wil jij ze ook zien? Het congres over de toekomst van de technische Natuurkunde is open voor iedereen, het programma vind je hier. [Eva Witte]