juli

Techniek: wat voor baan wordt het?

Welke banen kunnen studenten die nu bij Fontys studeren, in de toekomst verwachten? En welk salaris zullen ze daarbij verdienen? Moeten ze zich zorgen maken over nieuwe technologieën? Bron gaat over verschillende branches in gesprek met lectoren en docenten. Vandaag: techniek.

Als er iemand is die veel over techniek kan vertellen, dan is het Geert-Jan Evers. Hij geeft als docent Werktuigbouwkunde al vier jaar les over alles wat met deze branche te maken heeft en ziet welke ontwikkelingen op dit vlak plaatsvinden.

Welke banen zijn populair onder Techniek-studenten?
“Studenten komen binnen de Brainport-regio vaak bij het MKB of de High Tech-sector terecht. Bij MKB kun je denken aan allerlei typen bedrijven die bezig zijn met bijvoorbeeld tractoren. Banen in de High Tech-sector vind je veel bij bedrijven als Philips of ASML.”

Geert-Jan EversWelke verschuivingen zie jij in het werkveld?
“Een van de dingen die ik zie gebeuren is dat studenten veel meer multidisciplinair moeten werken, ook in het werkveld. Ze zijn vaak met maatschappelijke thema’s bezig, zoals: hoe kunnen we bepaalde robots inzetten als er te weinig werknemers zijn in de landbouw? Studenten zijn niet langer alleen met techniek bezig, maar ook met de context.”

Welke banen zie jij verdwijnen in deze sector?
“De ontwikkelingen gaan niet zó snel dat bepaalde banen binnen drie jaar verdwijnen, maar ik denk wel dat er veel wordt geautomatiseerd. De banen waarbij dingen bedacht moeten worden, komen er steeds meer bij, terwijl het daadwerkelijke uitvoeren binnen bijvoorbeeld een fabriek juist minder wordt. Als er een vliegtuigvleugel ontworpen moet worden, dan zet je daar tegenwoordig kunstmatige intelligentie voor in. Techneuten ontwerpen dingen niet altijd meer zelf; dat wordt voor ze gedaan.”

Welke nieuwe banen ontstaan er juist?
“Er gaat veel meer gebeuren op het gebied van automatisering en kunstmatige intelligentie. Je ziet dat bijvoorbeeld bij Philips dat in de medische industrie opereert. Daar zie ik een verschuiving: ze zijn meer bezig in het verwerken van gegevens dan met het maken van dingen.

Voorbeeldje: hoe kunnen we alle beelden van een MRI-scanner op een goede manier verwerken zodat we snel een diagnose kunnen stellen? Je zit als techneut tegenwoordig minder aan de voorkant en meer aan de achterkant. Je bent niet bezig met het maken van de scanner, maar wel met wat zo’n scanner kan.”

Zijn er technologische ontwikkelingen die banen in gevaar brengen?
“We hebben vaak een beeld dat robots almachtig zijn en de wereld overnemen, maar volgens mij valt dat wel mee. Robots worden vooral toegepast door samen met de mens iets te doen, niet individueel.

De plekken waar robots goed hun werk kunnen doen, zijn voorspelbare situaties. In een magazijn bijvoorbeeld, maar in de zorg is het een ander verhaal. De enige robots die daar weten te overleven, zijn robots die zijn ontwikkeld in samenspraak met artsen en hen ondersteuning bieden.”

Wat gaan studenten verdienen?
“Vanwege de grote vraag naar techneuten heb je in deze branche zo een baan. De salarissen zijn hartstikke goed. Organisaties en bedrijven in de Brainport-regio bloeien, dus die hebben ook een hoop uit te geven.” [Karen Luiken]

Frans
July
Waardevol inkijkje in een snel veranderende branche!