maart

Team Fontys ICT doet mee aan grootste Blockchain Hackathon ter wereld

Een team van studenten, alumni en docent Erdinç Saçan van Fontys Hogeschool ICT doet volgende week mee aan de grootste Blockchain Hackathon ter wereld, in Groningen. Samen met 600 ict'ers uit de hele wereld werken ze vier dagen aan oplossingen voor maatschappelije problemen. “Hopelijk kunnen we verrassen met ons jeugdig enthousiasme”, zegt teamlid Eveline Druncks.

door Frank van den Nieuwenhuijzen
Het toernooi-thema is dit keer ‘Creating the next Operating System’. De deelnemers gaan aan de slag met een opdracht gekoppeld aan een track, bijvoorbeeld energievraagstukken of veiligheid. Het Fontys-team is ingedeeld bij ‘The Future of Pensions’. Van hen worden dus innovatieve ideeën verwacht voor de toekomst van ons pensioenstelsel. Bron belt met teamlid Eveline Druncks, alumnus ICT & Media Design.

Een Blockchainers Hackaton, wat is dat eigenlijk?
“Een blockchain is een keten van in de computer of op internet gekoppelde data. De techniek is het bekendst als ondersteuner van crypto-geldstromen als de Bitcoin. Eveline Druncks.En bij ‘hacken’ moet je in dit geval niet denken aan het inbreken in systemen, maar aan een zogenaamde lifehack: een eenvoudige, onconventionele ict-toepassing die ons leven makkelijker en leuker kan maken.”

Er doen 64 teams mee. Werkt het toernooi met een knock out-systeem?
“Nee. Binnen onze track ‘The Future of Pensions’ nemen we het op tegen vijf andere teams. De bedoeling is dat we prototypes bouwen waar de pensioensector daadwerkelijk iets mee kan. Aan het eind van het toernooi pitchen de teams hun ideeën voor een expertjury van ambtenarenpensioenfonds APG. Het beste team komt terecht in een incubator van dat bedrijf, een broedplaats waar het idee verder wordt uitgewerkt. Je kunt het dus een beetje zien als een talentenjacht.”

Je bent de enige vrouw in het team…
“Haha, dat ben ik gewend. Ook tijdens mijn studie zat ik vaak met alleen maar mannen. Ik moet zeggen dat ik dat wel prettig vond (en vind). Mannen zijn direct en vrij open in hun communicatie. Als persoon ligt mij dat. Maar misschien kan ik in ons team zorgen voor verbinding. Vooral ook bij de pitch. Binnen het team ben ik eigenlijk de storyteller die alle losse eindjes aan elkaar knoopt, en zo’n beetje de context schetst van wat die mannen eigenlijk willen.”

Hoe schat je jullie kansen?
“Als ik reëel ben, wordt het lastig. Als enige studententeam zijn we de jongste deelnemers. Daar staat tegenover dat er zeer gevarieerde expertise in ons team zit. Naast de technische kennis gaat dat van business tot media- en gamedesign. Bovendien zijn we super enthousiast! Misschien kunnen we op die manier verrassen. Verder gaan we waarschijnlijk een ‘groen’ prototype bedenken, met volop aandacht voor aspecten als duurzaamheid. Ook daarmee kunnen we ons denk ik onderscheiden.”