Tilburg,
maart
2021

Syrische Judi hoopt op meer begrip met eigen video over ‘identiteit’

Zes jaar geleden kwam ze als Syrische vluchteling naar Nederland. Inmiddels gaat Judi Farho bijna afstuderen bij Fontys. Voor de WE ARE-week van haar opleiding maakte ze de video ‘My identity, my story’, over de zoektocht naar haar identiteit.

Judi is vierdejaarsstudent bij Fontys Academy for Creative Industries (ACI) in Tilburg. Ze besloot een video te maken voor de WE ARE-week, een week vol inspiratie, workshops en creativiteit van haar opleiding Communicatie, International Event & Entertainment Studies (CO-IEMES). Ze vertelt daarin waar ze in Nederland tegenaan loopt.

“Vanaf het moment dat ik in Nederland was, heb ik het gevoel dat ik er niet echt bij hoor”, geeft Judi aan.

Judi bij de Piushaven in TilburgErbij horen
Judi wil er in Nederland ontzettend graag bij horen. Toch lukt dat naar haar gevoel niet zo goed. “Ik heb in het begin veel moeite gehad met de Nederlandse taal. Daardoor kon ik geen aansluiting vinden in een gesprek”, vertelt ze. Ook had ze het idee dat niemand echt de moeite nam om haar te helpen met het leren van de taal.

Buiten deze problemen was Judi ook onbekend met het Nederlandse onderwijssysteem en de cultuur. Deze opeenstapeling van dingen zorgde ervoor dat ze last kreeg van faalangst. “Ik was daar nooit open over en deelde dat nooit met iemand.”

WE ARE-week
Uiteindelijk besloot ze alles toch te delen met een coach van haar opleiding. Die wees Judi op de WE ARE-week. “Hij vroeg of ik wilde meedoen en mijn verhaal wilde delen tijdens deze week.”

Judi moest er wel even over nadenken, omdat ze het lastig vindt open te zijn over haar situatie in Nederland en zichzelf daarmee kwetsbaar opstelt. “Nadat ik heb gesproken met veel mensen die ik vertrouwde, heb ik besloten om toch mijn verhaal te delen.”

‘Outsider’
Een klasgenoot van Judi interviewt haar in de video. Een van de hoofdonderwerpen gaat over hoe het is om als ‘outsider’ in Nederland te leven. “Ik vertel bijvoorbeeld of ik vervelende opmerkingen heb gekregen in Nederland. Ook ga ik in op de negatieve associatie met vrouwen uit mijn cultuur, die veel mensen in mijn omgeving hebben.”

Judi heeft het gevoel dat veel mensen in Nederland denken dat Syriërs lager opgeleid zijn. "Ik hoor vaak negatieve vooroordelen." Judi heeft in Nederland weleens de opmerking gekregen waarom zij met deze achtergrond studeert in Nederland. “Diegene dacht dat vluchtelingen alleen maar hier naartoe kwamen om een baan te zoeken en niet om een studie te volgen.”

Identiteit
In de video vertelt Judi niet over haar vlucht naar Nederland. “Ik praat daar niet graag over en ik heb te weinig tijd tijdens de WE ARE-week om het goed te kunnen vertellen.” Bovendien wil ze in de video niet een té zwaar verhaal vertellen. “Omdat identiteit een hoofdthema is van de week, heb ik besloten me daar op te focussen.”

Ze vergelijkt in de film haar cultuur met die van Nederland. Na zes jaar in Nederland, begint ze de cultuur steeds beter te begrijpen. Ook gaat het steeds beter met haar sociale leven. “Ik probeer niet meer té actief erbij te horen. Dat gaat al beter dan eerst.” Ook spreekt ze al heel soms af met wat klasgenoten.

Niet 100 procent Nederlands
De student voelt zich inmiddels niet meer volledig Syrisch, maar ze voelt zich nu ook niet 100 procent Nederlands. Toch kan Judi zich niet voorstellen dat ze niet in Nederland zou wonen en geen student zou zijn. “Het is toch een belangrijk onderdeel van mijn leven, nu ik hier zes jaar woon.”

Soms vindt ze het wel lastig om te bepalen wie ze is en waar ze bij hoort. “Ik kan mijn achtergrond niet wegstoppen. Ik heb bijvoorbeeld ook nog mijn ouders die hier wonen.”

Judi zit op een internationaal gerichte opleiding, maar merkt dat die vooral georiënteerd is op westerse, welvarende landen. Volgens haar zijn er veel medestudenten die niet weten hoe het is om in haar situatie te zitten, ‘want ze hebben dat nooit meegemaakt.’ “Ik hoop dat mijn klasgenoten na het zien van mijn video meer begrip tonen voor mijn identiteit en achtergrond.” [Sanne van der List]

Nic Dekker
2021
Als je voor je Nederlands graag wil praten/kletsen over van alles en nog wat bij koffie of thee, laat het me weten.
Michel
2021
Je bent inderdaad een voorbeeld voor velen! Top!
Kristien
2021
Lieve Judi, wat fijn om jou hier terug te zien!
Jouw authenticiteit, enthousiasme en doorzettingsvermogen zijn een voorbeeld voor ons allemaal.
Is er ook een link naar jouw video? Ik zie en hoor graag jouw verhaal.
Lieve groet, Kristien
Rebecca Flanderijn
2021
Lieve Judi, wat mooi dat je dit verhaal wilt delen. Wij kennen jou nog van de pre-bachelor (schakeljaar) en hebt op ons allen een geweldige en hartverwarmende indruk achter gelaten. Je bent altijd welkom om weer een keer langs te komen op de Witte dame, als dat weer mag. En wat ons betreft hoor je er zeker bij! Liefs Rebecca
Helma Timmermans
2021
Wat een mooi statement maak je hiermee Judi, en ik zou je graag uitnodigen om je verhaal persoonlijk aan onze studenten van Pedagogiek te komen vertellen?? of ons de link naar je filmpje te willen geven.
dank je wel voor het delen,
groetjes Helma Timmermans
Supervisor-trainer-Fontys Pedagogiek-Den Bosch