COLUMN, Erdinç Saçan,
februari
2024

Succes is voor iedereen iets anders

LinkedIn is sinds de oprichting in 2003 uitgegroeid tot een onmisbaar platform met meer dan 900 miljoen gebruikers wereldwijd. Het biedt ongekende mogelijkheden voor professionele netwerken, leren en carrièreontwikkeling.

LinkedIn toont vaak hoe succesvol anderen zijn in hun vakgebied, wat kan leiden tot gevoelens van onzekerheid en onvoldaanheid bij gebruikers. Dit wordt versterkt door de sociale vergelijkingstheorie van Leon Festinger (1954), die stelt dat mensen van nature zichzelf vergelijken met anderen.

Op LinkedIn, waar profielen openbaar zijn, is het makkelijk om jezelf minderwaardig te voelen. Mensen delen vaak hun successen, maar zelden hun mislukkingen, wat een vertekend beeld geeft. Onderzoek toont aan dat frequent gebruik van LinkedIn kan leiden tot verhoogde niveaus van depressie en angst, vooral bij jongvolwassenen. Het platform benadrukt voortdurend professionele successen, wat kan leiden tot een constante druk om te presteren.

Met zo'n enorme gebruikersbasis, rijst de vraag: hoe kun je opvallen in deze zee van professionals? Eén effectieve manier om op te vallen op LinkedIn is door unieke en opvallende functiebenamingen te gebruiken. Dit kan niet alleen je zichtbaarheid vergroten, maar ook een gesprek op gang brengen of een blijvende indruk achterlaten. Kijk maar naar deze creatieve individuen:

• Manuel Veronesi: The Human-AI Solopreneur
  • Hendrik van Zwol: AI Magician
  • Rens v/d Vorst: Technophilosopher
  • Lody Aeckerlin: Digital Philosopher
  • Derya Özugur: Professioneel Duwtje in de Rug-gever
  • Jack Esselink: Data & AI Evangelist
  • Kris Kashtanova: Creative Evangelist
  • Marjolein Pijnappels: Futures Ecologist
  • Dr. Rumman Chowdhury: Responsible AI Mercenary
  • Guido van Gageldonk: Technalist
  • Ron Simpson: Creative Business Fixer

Veel studenten maken er ook gebruik van, maar er zijn er ook (vooral ICT studenten) die door recruiters zo lastig worden gevallen dat ze zelfs hun Linkedin profiel weghalen. Recruiters die dus studenten spammen met onpersoonlijke, soms zelfs foutieve benamingen.

Hoewel het nastreven van succes en zelfverbetering positief is, is het belangrijk om bewust te zijn van eigen grenzen en welzijn. Het is essentieel om gezondheid en welzijn voorop te stellen en te erkennen dat succes voor iedereen anders is en niet altijd meetbaar is op één platform. En zoals de creatieve functietitels laten zien, is er altijd ruimte voor een beetje humor en originaliteit in de professionele wereld!

Erdinç Saçan geeft les aan Fontys Hogeschool ICT en is enthousiast over heel veel dingen, waaronder AI, hackathons en uitlegvideo's op YouTube. Lees hier zijn eerdere columns voor Bron.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Jacques Hendrikx
February
2024
Chapeau goede vriend Erdinc! Ja, laten wij ervoor samen zorgen dat kwetsbare basisschoolkinderen kinderen die zonder ontbijt aan hun dag beginnen omdat de ouders dat ontbijt niet kunnen betalen iedere week een ontbijttas met 7 gezonde ontbijtjes en vers fruit krijgen: thuis !!! gratis en in anonimiteit. 52 weken per jaar. Een kind dat zonder ontbijt aan zijn dag begint loopt in de val van cognitieve ontwikkelingsschade, die nooit meer te herstellen is.
Wie helpt het www.nederlandsjeugdontbijt.nl om op de juiste wijze onze missie via LinkedIn uit te dragen. Info@nederlandsjeugdontbijt.nl Jacques Hendrikx 0653187133