Eindhoven,
20
december
2021
|
10:49
Europe/Amsterdam

Studentcoaches uitgedaagd zich verder te ontwikkelen

Studentcoaching wordt steeds belangrijker in het hoger onderwijs. Fontys is daarom een nieuw professionaliserings- én certificeringstraject gestart voor studentcoaches. De eerste negen coaches ontvingen vorige week hun certificaat. 

Studentcoaches en studieloopbaanbegeleiders (slb'ers) helpen studenten bij het maken van keuzes en het bepalen van de juiste studieroute. Ook ondersteunen ze studenten bij vragen, twijfels, zorgen en psychische klachten. Kortom, er wordt nogal wat van hen gevraagd.

Om de studentcoaches beter beslagen ten ijs te laten komen is Fontys een nieuw professionaliseringstraject gestart vanuit de Dienst Onderwijs en Onderzoek (O&O) in samenwerking met het Fontys Kwalificatieprogramma Onderwijs (FKO).

Doel van dit traject is om studentcoaches verder te professionaliseren én te certificeren op het gebied van student-coaching. 

ExpertiseRianne Wolberink
“Studentcoaches en studieloopbaanbegeleiders worden met het nieuwe FKO-traject uitgenodigd en uitgedaagd om hun eigen expertise blijvend te ontwikkelen”, zegt loopbaanprofessional en HRM-docent Rianne Wolberink die de training begeleidt, samen met collega Kara Vloet. 

“Door met elkaar in dialoog te gaan, in een veilige omgeving waarin ze zich kwetsbaar op durven stellen, leren de coaches veel van elkaar. Ook reflecteren ze op hun eigen aanpak in het coachen van studenten.”

Hierdoor worden de coaches zich volgens Wolberink bewust van hun professionele identiteit als studentcoach in relatie tot hun andere rollen.

FKO-certificaat 
Negen deelnemers van het eerste traject - docenten van ACI, HRM en Journalistiek - hebben het programma inmiddels met succes doorlopen en als eersten binnen Fontys hun FKO-certificaat Studentcoaching ontvangen.

Daniëlle de Laat, docent en studentcoach bij Fontys HRM en Psychologie is een van hen.
 Ze vindt 
het een goede zaak dat er meer aandacht komt voor welzijn en studiesucces van studenten. “Ik geloof sterk dat wij als hogeschool een taak hebben om die aandacht professioneel in te steken en structureel vorm te geven.”  

Dat gaat volgens haar een stuk verder dan De studentcoaches met hun certificaat. Links vooraan Daniëlle de Laat.intuïtief en vanuit interesse aandacht hebben voor studenten. “Het gaat erom dat we vanuit onze professionaliteit als studentcoaches structureel en methodisch onderbouwd studenten ondersteunen.” 

Ervaringen delen
De nieuwste loot aan het FKO-programma kan hieraan een belangrijke bijdrage leveren, denkt De Laat. Zelf is ze al zeven jaar studentcoach, maar toch heeft ze van het nieuwe FKO-programma een hoop opgestoken. 

 “Alle deelnemers aan dit professionaliseringstraject hebben een bepaald niveau op het gebied van student-coaching. Je leert daardoor veel van elkaar en kunt ervaringen delen. Daarnaast werk je aan een persoonlijk portfolio. Zodoende kun je aan je eigen vaardigheden schaven.”

Dat maakt het traject volgens De Laat waardevol. “Er waren al FKO-programma’s voor bijvoorbeeld examinering en onderzoek, het is goed dat er nu ook een programma is voor student-coaching. Want ook dat is een serieuze tak van sport binnen het hoger onderwijs.”  [Ivo van der Hoeven]

Reacties 1 - 1 (1)
Bedankt voor uw bericht.
Anja van Wanrooij
21
December
2021
Dag Samen met Fontys Pabo Den Bosch en Veghel heb ik jaren als studentencoach mogen werken voor de Fontys studenten. Super fijn om te hebben mogen doen en vele studenten hebben nu een fantastische baan in het onderwijs. Groet Anja van Wanrooij