door Karen Luiken,

Studeren in het buitenland: Valencia

Waarom stagelopen in Nederland als je het ook aan de andere kant van de wereld kunt doen? Andere landen ontdekken, cultuur snuiven, mensen ontmoeten en ondertussen aan je schoolcarrière werken. Veel studenten van Fontys doen het. Vandaag uitgelicht: Ethan Hunt, die momenteel zijn stage doet in Valencia.

Boilerplate

In deze serie interviewen we verschillende Fontysstudenten over hun reis naar het (verre) buitenland. Over hun ervaringen, de reden van hun keuze voor het betreffende land en over de grootste cultuurverschillen die ze (hebben) ervaren.

Ethan zit in zijn laatste jaar van de opleiding SPECO Sportmarketing in Tilburg en hoopt deze zomer te kunnen afstuderen. Van half januari tot eind juni zit hij in Spanje voor zijn afstudeerstage en het schrijven van zijn scriptie.

Waar loop je stage?
“Ik loop stage bij Erasmus Life, een organisatie die van alles organiseert voor Erasmus-studenten in Valencia, zoals verschillende reisjes en evenementen. Mijn taken hebben vooral met social media en administratieve zaken te maken. Maar ik reis ook veel rond. Elk weekend mag er een stagiair mee op een door Erasmus Life georganiseerd tripje, en ik was twee weken geleden aan de beurt voor een reis naar Marokko. De regio heb ik voor een groot deel al helemaal gezien. Het is een zeer diverse stage met flexibele werktijden, ik zit maximaal vijf uur per dag op kantoor, soms in de middag, soms in de avond, en ik mag tijdens die uren ook nog eens aan mijn scriptie werken. Ik hoor vaak van andere mensen dat ze jaloers zijn op mijn stageplek.” [Tekst gaat verder onder de afbeeldingen]

Waarom heb je voor Spanje gekozen?
“Dit is de tweede keer dat ik voor mijn studie naar het buitenland ga. Vorig jaar heb ik met de Erasmus Study Abroad een semester in Praag gestudeerd. Dat was me goed bevallen en daardoor wist ik dat ik deze stage ook weer in het buitenland zou willen doen. Bovendien wilde ik graag met Erasmus-studenten werken omdat ik zelf Erasmus heb gedaan en omdat ik weet hoe het is om in je eentje naar een ander land te gaan waar je de cultuur niet kent. Via de website van Erasmus stuitte ik op de vacature van Erasmus Life in Valencia. Die sprak me meteen erg aan. Zodoende kwam ik in Spanje terecht.”

Wat zijn de grootste verschillen tussen Nederland en Spanje?
“Ik ben vaker voor een vakantie naar Spanje gegaan, maar je komt er pas achter hoe dit land écht is als je er een tijdje woont. Als toerist weet je bijvoorbeeld niet hoe het is om niet altijd warm water te hebben. Je weet niet dat je soms gasflessen moet verwisselen voor het koken en dat huizen niet altijd even goed geïsoleerd zijn. Maar daartegenover staan dan wel weer heel veel pluspunten. Het klimaat in Spanje is fantastisch, de werktijden zijn flexibel en het is veel goedkoper om hier te leven dan in Nederland.” [Tekst gaat verder onder de afbeeldingen]

Ja, vertel. Hoe kom je daar rond?
“Voor mijn woonruimte, een studentenaccommodatie die ik met drie andere internationale studenten deel, betaal ik 390 euro inclusief. En dan heb ik de grootste kamer van het huis. Qua locatie zitten we tussen het strand en het centrum in, wat voor ons perfect is omdat we dicht bij alle scholen zitten. Het openbaar vervoer is gratis en ook het uitgaan is een stuk goedkoper dan in Nederland. Ik krijg geld via de Erasmus-beurs, uitwonende beurs en daarbovenop ook nog een ov-vergoeding. Eigenlijk krijg ik dus meer geld dan dat ik in Nederland krijg. Rondkomen is hier niet zo moeilijk, maar je kunt het natuurlijk zo gek maken als je zelf wil. Als je net zoveel rondreist als ik, moet je nog wel wat spaargeld hebben.”

Welk advies zou je andere studenten geven die in het buitenland willen studeren?
“Het is belangrijk dat je kijkt naar waar je allemaal recht op hebt. Denk aan de uitwonende beurs, Erasmus-beurs en ov-vergoeding. Niemand vertelt je daar iets over, maar onderaan de streep levert het wel veel op. Verder zou ik echt iedereen aanraden om naar het buitenland te gaan. Het is een ervaring die je nooit vergeet en die je als student – als je nog geen huur, vaste lasten, kinderen, serieuze relaties of andere ‘verplichtingen’ hebt – heel makkelijk kan maken.”

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd