februari

Studeren in het buitenland: Melbourne

Waarom stagelopen in Nederland als je het ook aan de andere kant van de wereld kunt doen? Andere landen ontdekken, cultuur snuiven, mensen ontmoeten en ondertussen aan je schoolcarrière werken. Veel studenten van Fontys doen het. Vandaag uitgelicht: Alejandra Caceres, die haar minor deed in Melbourne.

Boilerplate

In deze serie interviewen we verschillende Fontysstudenten over hun reis naar het verre buitenland. Over hun ervaringen, de reden van hun keuze voor het betreffende land en over de grootste cultuurverschillen die ze (hebben) ervaren.

De uit Panama afkomstige Alejandra zit in haar derde jaar van de opleiding International Business. Onlangs zat ze voor vijf maanden in Melbourne voor een minor.

Waarom heb je gekozen voor een minor in Melbourne?
“Er zijn verschillende redenen waarom ik koos voor een minor in het buitenland. Ten eerste heb ik een diepe passie voor reizen en het ontdekken van nieuwe plekken, en ik zag dit als een unieke kans die werd aangeboden door Fontys, die wereldwijd talloze partnerinstellingen heeft. Ik wilde het leven in een land buiten Europa ervaren en mezelf onderdompelen in een andere cultuur. Nadat ik verschillende bestemmingen had bekeken, viel Australië mij het meest op. Dit land heeft mij altijd geboeid met zijn adembenemende landschappen en natuurlijke schoonheid en bovendien staat het bekend als een hoogontwikkeld en veilig land, wat het een ideale bestemming maakt voor zowel wonen als reizen.”

Waar verbleef je al die maanden?
“Het vinden van een woonruimte in Melbourne was een enorme uitdaging. De meeste studentenwoningen waren volledig bezet of te duur voor mijn budget. Maar gelukkig vond ik iets in het Unilodge Lincoln House, dat wordt beheerd door Unilodge, een bedrijf dat talloze studentenaccommodaties exploiteert in Melbourne en andere grote steden in Australië en Nieuw-Zeeland. Goedkoop was het niet met een huurprijs van 361 Australische dollars per week (omgerekend betaalde ik 850 euro per maand), maar de gezelligheid maakte alles goed. Omdat alle gemeenschappelijke ruimtes zoals studeerkamers, filmzalen en fitnessruimtes gedeeld werden, waren er voldoende mogelijkheden om een breed scala aan mensen te ontmoeten en voelde ik me zelden eenzaam.”

Wat heb je van je minor geleerd?
“Tijdens mijn minor, die ik volgde aan de Victoria University, heb ik het kenmerkende onderwijskader aan de universiteit ervaren dat bekendstaat als het ‘blokmodel’. Dankzij dit systeem konden studenten zich op slechts één lesonderdeel tegelijkertijd concentreren, waarbij elk onderdeel een periode van vier weken besloeg. Gedurende het hele semester heb ik cursussen gevolgd zoals business data analytics en visualisatie, marketingonderzoek, strategische consumenteninzichten en digitale marketing. Ik vond deze aanpak heel prettig omdat het mij de kans gaf om diep in elk onderwerp te duiken.”

Wat waren de grootste cultuurverschillen?
“Het grootste cultuurverschil was het Australische accent en jargon. Engels is de taal die in Australië wordt gesproken, maar het Australische accent en jargon kunnen soms moeilijk te begrijpen zijn. Vooral in het begin, want op een gegeven moment je wen je er wel aan. Eigenlijk was het best grappig. Een ander cultuurverschil is de informele en individualistische cultuur die in het land heerst. Australiërs zijn heel relaxed, vriendelijk en makkelijk in de omgang. Sociale interacties zijn vaak informeel en ontspannen. Dat maakte het aanpassen gemakkelijker omdat alle mensen zo vriendelijk zijn. Als je enige vorm van ondersteuning nodig hebt op de universiteit of ergens anders, zal je die zonder problemen kunnen vinden.”

Welk advies wil je andere studenten meegeven die ook in het buitenland willen studeren?
“Denk er niet twee keer over na, doe het gewoon. Het kan eng zijn om zo ver weg te gaan en het gevoel te hebben dat je helemaal opnieuw moet beginnen. Van het navigeren door accommodatie-opties tot het aanpassen aan onbekende routines en het maken van nieuwe vrienden: de eerste weken kunnen inderdaad stressvol zijn. Ik zal niet ontkennen dat het niet altijd gemakkelijk is, maar het is ongetwijfeld de moeite waard. Ondanks de vele uitdagingen is deze ervaring van onschatbare waarde. Omarm de vereiste inspanning, want de beloningen zijn onmetelijk. Studeren in het buitenland gaat niet alleen over het ontdekken van nieuwe plekken en het opdoen van kennis, het gaat over persoonlijke groei. Elke keer dat je naar het buitenland gaat, groei je meer als persoon, ontdek je nieuwe dingen die je leuk vindt, leer je over andere culturen en open je je geest voor andere omgevingen.” [Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd