door Karen Luiken,
maart

Studeren in het buitenland: Madrid

Waarom stagelopen in Nederland als je het ook aan de andere kant van de wereld kunt doen? Andere landen ontdekken, cultuur snuiven, mensen ontmoeten en ondertussen aan je schoolcarrière werken. Veel studenten van Fontys doen het. Vandaag uitgelicht: Felice van Kraaij, die momenteel haar minor doet in Madrid.

Boilerplate

In deze serie interviewen we verschillende Fontysstudenten over hun reis naar het verre buitenland. Over hun ervaringen, de reden van hun keuze voor het betreffende land en over de grootste cultuurverschillen die ze (hebben) ervaren.

Felice zit in haar derde jaar van de opleiding SPECO Sportcommunicatie. Van eind januari tot eind juni zit ze in Madrid voor de minor Business Administration and Management.

Waarom heb je gekozen voor een minor in Madrid?
“In eerste instantie twijfelde ik tussen een aantal landen, waaronder ook Noorwegen en Denemarken, maar het is uiteindelijk toch Madrid geworden. Deels omdat ik hier vorig jaar met school naartoe ben geweest en omdat ik er meteen een goed gevoel bij had. Maar ook omdat de Spaanse cultuur me aansprak. Mensen genieten op een rustige manier van hun leven, terwijl we in Nederland soms iets te gehaast zijn. De school waar ik naartoe wilde, ESIC University, stond goed aangeschreven, de minor paste bij me en bovendien vind ik de Spaanse taal erg mooi. Die was ik in Nederland ook al aan het leren, maar waarom zou ik dat niet in Spanje zelf doen? En het weer is hier een stuk beter!” [Tekst gaat verder onder de foto's]

Wat leer je allemaal tijdens je minor?
“Ik volg de minor Business Administration and Management. Je leert er van alles over de financiële kant van een onderneming, maar ook over dingen als personeelszaken. Het is een internationale minor met mensen uit allerlei landen, van Duitsland tot Colombia en van Mexico tot Tsjechië. In het begin was het even wennen omdat alles in het Engels is, maar dat gaat inmiddels prima. Ik volg de minor op een privéschool die je terugbrengt naar de middelbare schoolperiode. Je zit in klaslokalen, niet in collegezalen, en in tegenstelling tot bij Fontys, waar lessen minimaal een uur duren, zijn de lessen hier na vijftig minuten al afgelopen. Bovendien is een docent soms tien minuten te laat, waardoor de tijd voorbijvliegt. Verder werken we bij SPECO tien weken aan één project, terwijl we hier bij elk vak een project en twee tentamens hebben.”

Waar verblijf je al die maanden?
“Ik woon in een studentenresidentie die zich tussen de stad en school in bevindt. Met de bus ben ik tien minuutjes onderweg naar school, en ongeveer dertig naar het centrum van Madrid. Van tevoren wilde ik heel graag in de stad wonen. Het leek me het ideale plaatje: je loopt naar buiten en staat in het centrum. Maar toen ik wat gerichter naar kamers ging kijken, kwam ik erachter dat de studentenhuizen in Madrid best vies waren. En warm. Nu heb ik een eigen studio met bureau, bed, badkamer, tv en balkon. Er zit een keukentje in en beneden in het gebouw zit een restaurant waar je een mealplan af kunt sluiten. Daar maak ik een paar dagen per week gebruik van, de overige dagen zorg ik zelf voor eten. Tot slot kunnen we hier ook gebruikmaken van een dining room die je af kan huren om zelf te koken, een zwembad, sportschool en padelveld.” [Tekst gaat verder onder de foto's]

Kun je het allemaal bekostigen?
“Voor de woonruimte betaal ik duizend euro per maand inclusief gas, water, licht en internet. Dat is best veel, maar ik hoef nu geen bemiddelingskosten te betalen en ben ook geen extra geld kwijt voor een sportschoolabonnement. Dankzij de Erasmusbeurs krijg ik verspreid over de hele periode ruim tweeduizend euro. Tel daar mijn stufi en ov-vergoeding bij op en ik kom voor een heel eind rond. Zeker als ik af en toe mijn ouders lief aankijk. Het scheelt dat het leven in Spanje in principe goedkoper is dan in Nederland. Als je niet te gek doet, gewoon af en toe een terrasje pakt en normaal boodschappen doet, valt het allemaal wel mee. Uitgaan is wel duur, misschien zelfs wel duurder dan in Nederland, dus daarmee lopen de kosten op. Maar een taxi is dan weer heel goedkoop: gisteren betaalden we veertien euro voor een ritje met z’n drieën.”

Heb je advies aan andere studenten die in het buitenland willen studeren?
“Zorg ervoor dat je een overzicht bijhoudt met dingen die je allemaal moet regelen. Ik liep stage toen ik alles moest regelen – van het aanvragen van de Erasmusbeurs tot het aanmelden op de universiteit in Madrid – en ik kan je vertellen: dat was best stressvol. Maar toch kan ik iedereen aanraden om een stage of minor in het buitenland te volgen. Twijfel je? Gewoon doen. Het is absoluut de moeite waard. Je leert niet alleen andere culturen kennen, maar ook ontzettend veel nieuwe mensen.”

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd