januari

Studeren in het buitenland: Kuala Lumpur

Waarom een minor volgen in Nederland als je het ook aan de andere kant van de wereld kunt doen? Andere landen ontdekken, cultuur snuiven, mensen ontmoeten en ondertussen aan je schoolcarrière werken. Veel studenten van Fontys doen het. Vandaag uitgelicht: Sietze Huijsinga, die zijn minor deed in Maleisië.

Boilerplate

In deze serie interviewen we verschillende Fontys-studenten over hun reis naar het verre buitenland. Over hun ervaringen, de reden van hun keuze voor het betreffende land en over de grootste cultuurverschillen die ze (hebben) ervaren.

Sietze zit in zijn vierde en laatste jaar van de opleiding Ondernemerschap en Retailmanagement. Van augustus tot en met december zat hij in de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur voor de minor International Business.

Waarom heb je gekozen voor een minor in het buitenland?
“Om in het buitenland te kunnen studeren, moest je een top drie maken van landen waar je heen zou willen. Kuala Lumpur stond bij mij op de eerste plaats omdat het een best westerse stad is. Azië is in mijn ogen upcoming op het gebied van technologie, maar ook op het gebied van werken en business. Verder is het natuurlijk ook een fijne bijkomstigheid dat Maleisië heel centraal ligt in Zuidoost-Azië, wat rondreizen een stuk makkelijker maakt. Je kunt binnen no-time naar Indonesië, Singapore, Thailand, Vietnam en Cambodja. Er heerst een fijn klimaat klimaat en alles is lekker goedkoop.” [Tekst gaat verder onder de foto's]

Hoe waren je school en woonruimte?
“Ik zat op een privé-universiteit met heel veel luxe faciliteiten. Normaal gesproken betaal je daar 14.000 dollar per semester voor, maar omdat ik er via Fontys was, betaalde ik niet meer dan mijn normale collegegeld. Daarvoor in de plaats kreeg ik heel veel mogelijkheden. Er was een sportschool, een zwembad en lokalen stonden er vol met de nieuwste iMac’s van Apple. Het appartement waar ik sliep, was net zo luxe. Ook daar kon ik gebruikmaken van een sportschool, infinitypool, sauna en bibliotheek. Ik betaalde driehonderd euro per maand, veel minder dan wat je in Nederland betaalt voor een kamer, en kreeg daar ontzettend veel luxe voor terug. Elke ochtend werd ik door een taxi opgehaald die me voor een bedrag van één euro naar school bracht. Het was mogelijk om via school voor nog minder geld een ruimte te huren, maar ik besloot zelf iets te zoeken via een verhuursite.”

Wat zijn de grootste cultuurverschillen?
“Er zijn heel veel verschillen tussen Kuala Lumpur en Nederland. Ik heb geleerd dat Nederlanders echt heel direct kunnen zijn en dat het in Azië onrein is om met je linkerhand iets aan te geven. Qua onderwijs ligt het niveau in Maleisië een stuk lager dan in Nederland. Ik weet niet of het aan de school lag of misschien aan het type student dat daar rondliep, maar over het algemeen waren de mensen best lui. Ze deden niet zoveel. De school bood heel veel verschillende studies aan – van automonteur tot toneel, je kunt het zo gek niet bedenken of ze hadden het – waardoor er geen focus lag op een bepaalde richting. De kwaliteit en het niveau waren niet geweldig, wat het voor mij best makkelijk maakte. Des te meer tijd had ik voor tripjes. Ik denk dat ik in een halfjaar tijd in zeven of acht verschillende landen ben geweest. De weekenden dat ik in Kuala Lumpur bleef, zijn op één hand te tellen.”

Wat is het vetste wat je hebt meegemaakt?
“Dat zijn ongetwijfeld de tripjes die ik samen met andere exchangestudenten heb gemaakt. Het meest indrukwekkende was de reis naar Cambodja, waar je het grootste religieuze complex ter wereld vindt. Als je de tempels bezoekt, lijkt het net alsof je door de wereld van Jungle Book loopt. Dat was echt heel indrukwekkend. Singepore was ook heel leuk. Een drukke stad die uit de toekomst lijkt te komen. Ze maakten daar geen visie van groen in de stad, maar stad in het groen. In sommige gebouwen kwam je complete parken op de dertigste verdieping tegen. Ander dingetje was nog het moment waarop ik viral ben gegaan. Ik maakte een TikTok van slapende mensen in de bibliotheek - dat is in Maleisië blijkbaar heel normaal - en die video werd dik een miljoen keer bekeken."

Welk advies wil je andere studenten meegeven die ook in het buitenland willen studeren?
“Fontys werkt samen met verschillende scholen in het buitenland en ik zou het aanraden om een van die partners te kiezen. Zoek je zelf een school uit, dan moet je nóg meer regelen en ben je bovendien meer geld kwijt. Begin op tijd met de regeldingen en bereid je op alles voor. Bij de universiteit waar ik terechtkwam, moest zelfs mijn bloed worden onderzocht en urine worden getest. Er werd een scan gemaakt van mijn lichaam. Ik denk omdat ze er zeker van wilden zijn dat ik andere studenten niet aan zou steken met gekke ziektes.” [Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd