Eindhoven,
11
januari
2018
|
19:29
Europe/Amsterdam

Studenten willen geen big brother, maar een big mother

Quantified Student gebruikt data om studenten te helpen

Volgende week is het weer tentamenweek bij Fontys. Dikke kans dat je als student nu een verhoogde bloeddruk hebt, minder slaapt en meer stress hebt. En dat je niet de enige bent. Kun je ook iets met die wetenschap, behalve bijslapen na de tentamens?

Quantified Student zegt van wel. Deze beweging, bij Fontys geïnitieerd door onder andere de Hogeschool ICT, wil een soort runkeeper app ontwikkelen maar dan voor studeren.Of, zoals één van de initiatiefnemers Rens van der Vorst, technofilosoof en hoofd IT Innovatie het vanmiddag omschreef: "Op welke manier kunnen we data verzamelen, omzetten in informatie en teruggeven aan de student met het idee om het studeren voor de student beter, leuker en aangenamer te maken."

Bewolking
Het was vandaag alweer de derde jaarlijkse Quantified Student Day en het fenomeen grijpt om zich heen, betogden zowel Van der Vorst als associate lector Eric Slaats en Richard Oerlemans, directeur van de Dienst IT voor een zaal van zo'n tweehonderd aanwezigen in Eindhoven. Het onderzoek naar de gemoedstoestand van studenten vlak voor de tentamenweek komt nog uit Engeland, maar ook bij Fontys gaan steeds meer docenten en studenten aan de slag met big data over studenten - veelal aangeleverd door de dienst IT. 

Zo doet een groepje van vijf studenten Data Science onderzoek naar het verband tussen het aantal aanwezige mensen in R1 - een gebouw op de campus Rachelsmolen in Eindhoven - en het weer. Voorlopige conclusie, met allerlei slagen om de arm omdat er nog slechts twee maanden gemeten is: bij weinig bewolking is het drukker in R1.

Psychologie-studenten Jennifer Lezu en Tim van 't Hoff.Angstaanvallen
Is dit nuttige kennis? Nog niet echt, misschien. Maar meer meten is meer weten. Wanneer zou blijken dat de leerprestaties verminderen wanneer studenten amper daglicht zien, of dat de concentratie verbetert door even te bewegen tussendoor - een onderzoek van psychologie-student Tim van 't Hoff - of wanneer je slaap verbetert door een dagboek bij te houden, zoals Jennifer Lezu onderzoekt, wordt het al veel interessanter om die gegevens bij te houden. En de opleidingen kunnen hierop inspelen. 

Mark de Graaf, lector User Interaction Design, gaf een voorbeeld uit een heel andere sector van hoe relevant het verzamelen en teruggeven van dergelijke gegevens kan zijn: in de zorg voor dementerende mensen. Daar wordt Quantified Data ingezet om fysieke kenmerken te herkennen van mensen die overvallen worden door agressie- en angstaanvallen. Als verzorgers zo'n aanval kunnen zien aankomen, kunnen ze ook ingrijpen. "Daarmee kunnen we de kwaliteit van het leven voor miljoenen mensen verbeteren."

Beste prestatie
Waar de Quantified Student-beweging regelmatig tegenaan loopt, is de privacy-wetgeving. Van der Vorst: "We zijn niet geïnteresseerd in het gedrag van de individuele student, maar we hebben wel zijn gegevens nodig om uiteindelijk het studieklimaat zo optimaal mogelijk te maken en ervoor te zorgen dat studenten tot hun beste prestatie komen. Het is de kunst om die dingen van elkaar te scheiden. Niet alleen vanwege de wettelijke regels maar ook omdat studenten geen behoefte hebben aan Big Brother maar wel aan een Big Mother. Studenten willen niet gevolgd worden, maar gezíen." [Debbie Langelaan]