Tilburg,
oktober
2023

Studenten staan stil bij mentaal welzijn van mannen

Het is al vaak in het nieuws geweest: het gaat niet goed met de mentale gezondheid van jongeren. Voor Fontys Pedagogiek een goede reden om vrijdag een heuse Welzijnsdag te houden, waarin het mentale welzijn van de studenten, en ook zeker die van mannelijke studenten, centraal staat. “Mentaal welzijn geldt voor iedereen, dus ook voor de mannen in ons leven die daar misschien wat moeite mee hebben.”

Dat is ook meteen de insteek van de bijeenkomst op vrijdagochtend, die te boek staat als de afsluiter van Project Welzijn. Projectleider Heidi van den Hout verwelkomt de ruim honderd aanwezige studenten. “Wanneer je niet je hele verhaal kan vertellen, kun je je ontzettend eenzaam voelen. Deze ochtend is dan ook juist een uitnodiging om met elkaar in gesprek te gaan over dingen die misschien lastig zijn om over te praten, waarvan je denkt dat je de enige bent. Maar als je met elkaar praat, kom je erachter dat je niet alleen bent.”

Dat gesprek wordt op gang gebracht dankzij een combinatie van kennis, cabaret, poëzie en panelgesprekken. En dat is nodig, want ongeveer de helft van de studenten geeft aan redelijk makkelijk over mentaal welzijn te praten. De podcast van docent Thyme van den Beuken en pedagoog Lars Limburg gaat ook vaak over welzijn. “Er lijkt hier een soort van tevredenheid te heersen, maar we moeten wel concluderen dat jongeren in deze tijd nog nooit zoveel problemen hebben gehad met mentaal welzijn als nu.”

Vragen en taalgebruik
“Dat heeft onder andere te maken met sociale media en groepsdruk, maar ook met de vragen die je stelt en welke taal je gebruikt”, aldus Van den Beuken. “Vraag dus niet aan iemand hoe het gaat met zijn of haar mentale welzijn, maar stel juist specifieke vragen om meer te weten te komen.”

Voor de pedagogen van de toekomst een belangrijke kwestie om vandaag bij stil te staan. Dat gebeurt onder andere aan de hand van een presentatie van Thomas Bijl, die onderzoek deed naar de bespreekbaarheid van de mentale gezondheid onder mannelijke studenten binnen studentenverenigingen.

Het dichtersduo StrijkplankpoëzieOok het dichtersduo Strijkplankpoëzie weet door middel van poëtische voordrachten de aandacht van de studenten op welzijn bij mannen te vestigen. Waarom nou juist die categorie? “Mannen zijn zoals ze zijn, omdat ze niet zichzelf mogen zijn. Zijn de mannen die stug door buffelen, nergens over praten en naar de fles grijpen de echte mannen? Of zijn mannen juist degenen die over hun gevoel praten en anderen ook de kans geven om het hierover te hebben?”

Eén ding is zeker: mannen stappen twee keer zo vaak uit het leven als vrouwen. Dat zijn er gemiddeld vier per dag. Dat kan te maken hebben met financiële problemen, gok- of alcoholverslavingen of het feit dat ze hun kinderen niet meer zien. “Sommige mannen voelen zich soms zo waardeloos, dat een einde aan hun leven maken soms de enige uitweg lijkt. Vergeet niet dat elke man een gevoelige man is en dat elke man moet praten over zijn gevoelens.”

Openbreken
Maar hoe kunnen onze toekomstige pedagogen dat bewerkstelligen? Daar gaan het dichtersduo, Van Bijl en beide podcastmakers samen met de studenten over in gesprek. “Je moet mannen echt openbreken en niet stoppen met vragen. Op sommige vragen krijg je misschien maar een kort antwoord, maar dat is al meer dan eerst.”

Daar sluiten de mannen van Strijkplankpoëzie zich bij aan. “Mannen zijn bijna allergisch voor de vraag: ‘hoe gaat het met je?’. Daarom moet je samen gaan autorijden of afwassen, dat maakt het voor mannen een stukje makkelijker om te praten omdat ze de ander dan niet hoeven aankijken.”

De experts weten ook dat praten met vrouwen laagdrempeliger voelt dan een gesprek met mannen. “Dus aan alle vrouwelijke studenten hier: probeer het gesprek te starten. En aan de vijf mannen in de zaal, het komt goed, jullie zijn omringd door vrouwen.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Richard Voddé
October
2023
Wat een hoop vooroordelen en aannames bij elkaar zeg..
Paul Aretz
October
2023
Ik vind het artikel zeker niet heel sterk geschreven, dus dat ben ik met je eens. Maar in de kern klopt het probleem wel. Dat mannen over het algemeen minder makkelijk praten over de dingen die hun dwars zitten en dat dat een flink effect kan hebben op mentaal welzijn. Goed dat daar meer aandacht voor komt, zoals onlangs ook al via de documentaire van Stichting Scherp (https://www.youtube.com/watch?v=7FKnH6P2OwY). Mooi dat we hier een ontwikkeling in kunnen maken!