door Noëlle van den Berg,
maart
2024

Studenten reiken ‘vuile’ award uit aan gemeente Eindhoven

De gemeente Eindhoven viel afgelopen week in de prijzen. Of het een prijs is waar ze trots op zijn, is te betwijfelen. De berm aan de Tilburgseweg werd namelijk door twee studenten van de opleiding Communicatie Advertising bekroond met ‘De Meest Bevuilde Berm Award’.

De award is een idee van studenten Patty van den Broek en Bart Buijs, die beiden stage lopen bij reclamebureau Fama Volat. Datzelfde reclamebureau bedacht eerder dit jaar een bord om afval in de berm tegen te gaan, het ‘Beschermde Bermbord’. “Uit onderzoek bleek dat het labelen van een berm als ‘beschermd’ leidt tot een afvalafname van 60 procent”, vertelt Patty.

Zo’n bord is leuk, maar hoe krijg je dit onder de aandacht bij gemeenten? Daar bedachten de twee studenten de award voor. Een ludieke manier om het bermafval opnieuw op de kaart te zetten. Dat lukte, want afgelopen zaterdag, tijdens de Landelijke Opschoondag, stonden Hart van Nederland en Omroep Brabant klaar om het overhandigen van de award vast te leggen op beeld. Zo werd de berm aan de Tilburgseweg plots niet de meest bevuilde berm van Brabant, maar van Nederland.

Vervuilde leefruimte
De award voor de meest bevuilde berm werd die dag symbolisch overhandigd aan Frans Kapteijns, boswachter en ambassadeur van het ‘Beschermde Bermbord. “De bermen zijn Nederlands grootste natuurgebied”, legt Bart uit. “Het is een leefruimte voor veel kleine diertjes en insecten, maar dat beseffen mensen niet. Wij vinden het gek dat mensen hier hun afval in gooien, daar moet deze campagne wat aan veranderen.”

Dat is voor Patty en Bart de volgende stap tijdens hun stage: samen met de gemeente Eindhoven realiseren dat bermen voorzien worden van de ‘Beschermde Bermborden’, een bruin bord dat geïnspireerd is op de exemplaren die onder andere in beschermde natuurgebieden te vinden zijn. “Bij het zien van deze borden zijn automobilisten minder snel geneigd om hun afval weg te gooien, het straalt autoriteit uit”, aldus Bart.

‘200 gegadigden’
Dat blijkt uit eerdere onderzoeken. Zo staan in Tilburg en Waalwijk al enkele borden in bermen met 60 procent minder zwerfafval tot gevolg. “We hebben  nog niets van de gemeente gehoord, maar op sociale media hebben we meer dan 200 reacties ontvangen met andere bermen die ook zo’n bord kunnen gebruiken”, vult Patty aan.

Eén blikje uit het zwerfafval is door Patty en Bart zelf gered, als model voor de award. De twee studenten zijn zelf ook bewuster geworden van zwerfafval. “Wanneer je het schoolterrein opstapt bijvoorbeeld. Bij Campus Rachelsmolen liggen de peuken massaal op de grond en zwerven overal verpakkingen rond. Dankzij dit project zijn we in gaan zien dat zwerfafval echt een probleem is. Dat we dankzij dit soort projecten iets aan het probleem kunnen doen, voelt goed."

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Jolanda Verheijde
2024
Ook Stichting Troep Troopers Eindhoven (van de roodgekleurde hesjes die Patty en Bart aanhebben) waren aanwezig tijdens deze symbolische award uitreiking. Zij hebben de berm weer afvalvrij gemaakt.
Stichting Troep Troopers Eindhoven zet zich belangeloos in om het zwerfafval in Eindhoven op te ruimen. Zij doet dit met meer dan 130 flex-vrijwilligers.
Wil je ook een keer meelopen met de vrijwilligers van Stichting Troep Troopers Eindhoven en jouw (woon/leer/werk)omgeving afvalvrij maken? Kijk dan op www.troeptroopers.nl
Op deze site kun je alle informatie vinden en je wordt van harte uitgenodigd om je steentje bij te dragen!