Studenten ontwerpen klimtoestellen die telefoons opladen

Je wandelt door het park of spreekt met vrienden af om gezellig bij te kletsen. Dan blijkt ineens dat je telefoon bijna leeg is, terwijl je geen oplader bij hebt. En hoe maak je kinderen bewust van energieopwekken terwijl zij aan het spelen zijn? Voor eerstejaarsstudenten van de opleiding Industrial Design Engineering de taak om dit vraagstuk op te lossen. En wel met klimtoestellen die stroom opwekken.

Wesley Townsend is een van de studenten binnen Fontys Venlo die aan dit project meewerkte. “Vanuit basisschool Springbeek en de gemeente Venlo kregen we de opdracht om een verzamelplek te creëren die jong en oud bewust maakt van energie opwekken terwijl ze bewegen”, vertelt de eerstejaarsstudent.

Al snel gingen alle groepen IDE-studenten aan de slag met het bedenken van ideeën. Meerdere oplossingen kwamen aan bod, maar basisschoolkinderen vonden het idee van Wesley en zijn groep het leukst. “We hebben aan de kinderen gevraagd wat zij het leukst vinden om te doen tijdens de gymles en dat was het klimmen op een klimmuur.”

Hoe de klimwand eruit kan komen te zienActief bezig zijn
Dat is dan ook precies wat voorgesteld werd: een klimmuur waar je energie op kunt wekken door actief bezig te zijn. “De opgewekte energie kun je ook meteen gebruiken om je telefoon op te laden door je mobiel in een van de waterdichte cabines te plaatsen. En hoe harder je klimt, hoe sneller je telefoon opgeladen is.”

In het tweede semester van vorig jaar volgde al snel een samenwerking met mechatronica- en minorstudenten om alle technische aspecten van de klimmuur te bewerkstelligen. “We werken dus met heel veel mensen aan dit project. Dat maakt het ook wel echt bijzonder”, aldus Wesley.

Prototype
Hoewel het eerste collegejaar er bijna op zit, is de klimmuur nog niet helemaal af. Wel zit de studentengroep nu in de testfase. In de werkplaats van Fontys Venlo is een muur gebouwd met allerlei funderingen om te kijken hoeveel stroom nu precies opgewekt kan worden in welke tijd. Er staat ook een prototype met alle mechanische onderdelen, om na te gaan wat wel en niet werkt. “Klimmen is leuk, maar het moet natuurlijk ook geen uren duren voordat je telefoon is opgeladen. Daarom zijn we nu vooral aan het kijken hoe we het meest en efficiënt op kunnen wekken.”

Het kan wat dat betreft goed zijn dat de klimmuur nog andere spellen aan de zijkant krijgt, zodat meerdere mensen tegelijkertijd bezig zijn. “We zijn ook aan het afwegen om zonnepanelen te integreren. Dan gaat het helemaal snel.”

Wesley TownsendInteresse groeit
Voor Wesley en zijn medestudenten is het de bedoeling om de speeltoestellen volgend jaar neer te kunnen zetten. Hoeveel dat er precies worden, is nog maar de vraag. “De duurzaamheidsafdeling van de gemeente Venlo heeft ondertussen wel contact gehad met omliggende gemeenten. Die hebben ook interesse in onze klimmuur. Dat is natuurlijk super vet.”

Of Wesley als tweedejaarsstudent ook nog aan het project kan werken is nog niet duidelijk. Dat ligt volgens hem ook aan de coaches die het project begeleiden. “Misschien sluit het wel heel goed aan op de komende eerstejaars, maar het kan ook zo zijn dat we zover in de ontwikkeling zijn dat we het zelf verder op mogen pakken. Op dat laatste hoop ik eigenlijk, want dit is tot nog toe echt een fantastisch project geweest.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd