door Karen Luiken,
maart

Studenten en online gokken: wie wint?

Het online gokken onder jongeren is flink toegenomen sinds de legalisering van de onlinekansspelmarkt eind 2021. Zorgen worden geuit, ook bij Fontys, en daarom zijn twee docentonderzoekers nu een onderzoek gestart naar dit onderwerp.

Met de studie hopen hoofdonderzoekers Jeroen Hairwassers en Bart van Bezooijen een completer beeld te vormen van de rol die online wedden en gokken in het leven van studenten heeft en positieve en negatieve effecten ervan rond het welbevinden in beeld te krijgen. Ook wordt er nagedacht over de ontwikkeling van interventies.

Vragenlijsten
Het onderzoek is vorige week van start gegaan met het versturen van vragenlijsten naar zoveel mogelijk studenten van Fontys. “Wij vragen studenten of ze zelf online gokken, of ze het in hun omgeving zien gebeuren en in welke mate zij zelf denken dat het zich voordoet”, legt Hairwassers uit.

Jeroen Hairwassers“Wij maken ons namelijk zorgen, omdat we het binnen ons instituut veel in klassen zien gebeuren.” Met ‘ons instituut’ doelt Hairwassers op Fontys Marketing & Communicatie. “Maar we zijn juist ook benieuwd hoe het in andere studiedomeinen is en bij welke studierichtingen online gokken en wedden voornamelijk voorkomt."

De twee onderzoekers merken dat het in lessen vaak gaat over de uitslagen van voetbal- of andere wedstrijden. Veel vaker dan vóór de legalisering van de onlinekansspelmarkt. “Dit soort gesprekken wordt natuurlijk al heel lang gevoerd, maar sinds een paar jaar zien we tot onze schrik ook van collega’s dat studenten niet alleen gokken op wedstrijden van hun favoriete club, maar ook op lagere competities in het buitenland ”, zegt Van Bezooijen.

En dat baart zorgen, omdat sport veel minder voorspelbaar is dan je zou denken. “Studenten worden afhankelijk van online gokken. Niet alleen in de sportbranche, maar ook bij gaming. Je hebt tegenwoordig steeds meer games waarbij je bijvoorbeeld een kist met allerlei wapens of levens kunt kopen, de zogenaamde lootbox. In de wereld van games zitten op die manier ook kansspelen subtiel verweven, waardoor online gokken steeds normaler wordt gevonden.”

Duizenden euro’s schuld
Volgens Hairwassers kunnen bedragen waarmee gespeeld wordt oplopen tot in de duizenden euro’s. Dat kunnen gewonnen euro’s zijn, maar ook euro’s waardoor studenten in het rood komen te staan. “Wat we nu al in ons onderzoek kunnen zien, is dat studenten met online gokken een deel van hun studieschuld proberen terug te winnen. We hopen erachter te kunnen komen wat de belangrijkste beweegredenen van onze studenten zijn om online te gokken.”

Bart van BezooijenHet onderzoek zit nu in de verkennende fase. Pas later gaan de onderzoekers aan de slag met de vervolgstappen. “Het welzijn van de studenten staat centraal”, stelt Van Bezooijen. “We willen na gaan denken over hoe je in het onderwijs met elkaar over dit onderwerp kan spreken en daarin denken we breder dan alleen vanuit Fontys. We willen bijvoorbeeld ook kijken naar welke materialen we zouden kunnen ontwikkelen om onderwijsprofessionals – binnen en buiten Fontys – met het onderwerp aan de slag te laten gaan.”

Want, stelt Hairwassers: “Onze studenten komen straks in het werkveld terecht, mogelijk bij commerciële partijen die ook marketing inzetten om dingen voor elkaar te krijgen. Als het om een product gaat als online gokken, dan willen we onze studenten daarop voorbereiden. In de wereld van marketing en communicatie is het belangrijk voor toekomstige professionals om te kunnen navigeren tussen commerciële en maatschappelijke belangen.”

Boilerplate

Voor het onderzoek werken Hairwassers en Van Bezooijen samen met allerlei verschillende instituten en instanties. Naast Fontys Kennis Centrum Creative Economy, Fontys Studentenvoorzieningen en Fontys Centre of Expertise Health zijn dat ook Tilburg University en Universiteit Gent.

Van Bezooijen legt uit waarom de uitstap naar de zuiderburen is gemaakt. “In België is het al tien jaar legaal om online kansspelen aan te bieden. Daar zijn onderzoekers, en dan in het bijzonder bij de Universiteit Gent, dus al veel langer bezig met onderzoek. We stemmen methodologie van het onderzoek met hen af en we vergelijken uitkomsten voor de twee landen. Zo werken we samen aan het tegengaan van de maatschappelijke kosten van online wedden en gokken.”

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd