juni

Studente werkt in IJsland aan toekomst mensheid

Dat de mensheid nog duizenden jaren kan overleven, zal misschien wel te danken zijn aan de IJslandse trekzalm. En mogelijk is dat dan weer een gevolg van het onderzoek dat Fontys-studente Lieke Ponsioen  naar die trekzalm doet. Om haar daarbij te ondersteunen, heeft ze van het VSBfonds een beurs van 10.000 euro gekregen om in IJsland een master in de biologie te volgen.

door Tim Durlinger
Hoe zit het precies? Evolutie zorgt voor nieuwe soorten. Maar er gaan doorgaans honderdduizenden, zo niet miljoenen jaren overheen voordat zich een nieuwe soort heeft ontwikkeld. In het IJslandse meer Thingvallavatn heeft zich echter zo’n tienduizend jaar geleden de trekzalm (Arctic charr) gevestigd.
“Voor een evolutionair proces is tienduizend jaar relatief kort, maar de trekzalm heeft zich in die tijd toch al in vier verschillende vormen weten te ontwikkelen”, doceert de Fontys-studente. Dit maakt het volgens haar ‘superinteressant’ om hier onderzoek naar te doen. Want kennis over de evolutie die voortkomt uit onderzoek, levert volgens Ponsioen onder meer een bijdrage aan het genezen van ziektes.

Ponsioen (23) doet  onderzoek in het kader van haar opleiding Applied Science, onderdeel van Fontys Hogeschool voor Toegepaste Wetenschappen in Eindhoven. Momenteel verblijft ze in IJsland, waar ze aan de Háskóli Íslands (University of Iceland) in Reykjavík de laatste hand legt aan haar studie. In totaal werkte ze al negen maanden samen met de Arctic charr group aan deze universiteit, deels als derdejaarsstage en in de zomer als onderzoeksassistente. Komende zondag vliegt ze terug naar Nederland, waar ze op 22 juni haar Fontys-studie afrondt.

Veldwerk
Toch zal ze niet lang thuis in Mierlo blijven. Op 3 augustus vertrekt ze weer naar IJsland, waar ze met veldwerk begint voor haar masteropleiding in de biologie. Die duurt twee jaar. Dat veldwerk was meteen ook waar het bij haar Fontys-studie aan ontbrak, aldus Ponsioen. “De opleiding was voornamelijk gericht op laboratoriumwerk; interessant en leuk om onderzoek te doen in het lab, maar ik had altijd het gevoel dat er iets miste. De master in biologie biedt me de gelegenheid om alle aspecten van een onderzoek op me te nemen: monsters afnemen in de natuur, meer laboratoriumervaring, daarnaast mijn eigen analyses uitvoeren en vervolgens conclusies trekken.”

De master zal van haar een complete onderzoeker maken, is haar stellige overtuiging.

Over de onderste foto van Fredrik Holm vertelt Ponsioen: “Dit is Ólafsdráttur, een specifieke plek in het meer Thingvallavatn waar wij bijna al het veldwerk uitvoeren. Het deel onderaan de foto is beschermd en alleen voor onderzoek. Er mag niet gevist worden. Hier worden jaarlijks netten uitgelegd om te bepalen hoeveel en welke vissen er in het meer zitten en wat de ratio mannelijk/vrouwelijk is. Het is ook de plek waar we het paringsgedrag van de vissen vastleggen. Er wordt gedoken om het gebied onder water in kaart te brengen en apparatuur op de bodem gezet om het paringsgedrag te filmen.

Lees hier het artikel over Daniel Backer en de andere Fontys-studenten die een beurs uit het VSBfonds hebben gekregen.