Venlo,
juni

Kano brengt student van Venlo naar Edinburgh

Daniel Backer profiteert van buitenlandse studiebeurs vanuit VSBfonds

Ooit geweten dat Fontys de Nederlands kampioen kanoslalom in huis had? Had, want Daniel Backer is nét afgestudeerd aan de opleiding Industrieel Product Ontwerpen in Venlo. De ‘prachtige kanosport’ bracht hem meermaals in het buitenland en heeft Backer er mede toe doen besluiten om in september verder te gaan studeren in het Schotse Edinburgh. Onlangs heeft hij hiervoor een studiebeurs van 7.000 euro gekregen vanuit het VSBfonds.

door Tim Durlinger
Tijdens zijn de middelbare schooltijd en eerdere hbo-studie Bouwkunde vond de inwoner van Son en Breugel ook de tijd om op topsportniveau te kanoën. Backer trainde er wekelijks veertien tot twintig uur voor. Toen het hem in 2012 niet lukte om zich te kwalificeren voor de Olympische Spelen in Londen, besloot het Watersportverbond de financiële steun in te trekken.

Behalve met topsport besloot Backer ook te stoppen met zijn opleiding Bouwkunde, omdat die hem niet genoeg uitdaging bood. Een jaar lang zocht hij naar een studie die net zo’n passie bij hem losmaakte als zijn sport eerder ook deed. Die vond hij in Venlo bij Industrieel Product Ontwerpen, van Fontys Hogeschool Techniek en Logistiek: “Creativiteit en de drang om mijn fantasie tot uiting te laten komen, zaten van jongs af aan in mij. Ik kon uren met Lego spelen en tekende ook veel.” Deze opleiding bleek voor hem de juiste combinatie tussen creativiteit en techniek.

2,5D-printen
Als productontwerper wil hij graag de wereld een beetje beter, slimmer of mooier maken voor mensen. Als voorbeeld noemt Backer zijn laatste schoolproject, waarin hij en zijn team aan de slag gingen met een opdracht van printerfabrikant Canon. Die onderzoekt ook de mogelijkheden van ‘2,5D-printen’, waarbij bijvoorbeeld een schilderij in reliëf (verfklodders) wordt geprint. Visueel beperkte mensen kunnen hierdoor zo’n schilderij eveneens ervaren.

Voor constructiebedrijf De Vries in Eindhoven ontwierp Daniel Backer deze verstelbare zit-sta vergadertafel.“Uiteindelijk hadden we het idee om een soort gips te printen, waarin we ook metalen conductoren mee printen. Daarmee kunnen dan spieren elektronisch worden gestimuleerd. Het herstel bij een gebroken arm of pols verloopt daardoor sneller. Er waren uiteindelijk nog een hoop mitsen en maren, maar Canon vond het wel een interessant idee.”

Niet klaar
Nu Backer is afgestudeerd, wordt hij automatisch voor de keuze gesteld: verder studeren of werken? “Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik nog niet klaar ben met leren. Waar veel studiegenoten graag de arbeidsmarkt op gaan, heb ik een andere kijk op mijn carrière. Door de kanosport heb ik veel gereisd en weet dus dat er meer is dan alleen Nederland en de provincie Noord-Brabant.”

Studeren in het buitenland dus, en wel aan Edinburgh Napier University. Daar is hij inmiddels voorwaardelijk aangenomen bij de masterstudie Product Design Prototyping. “Die duurt een jaar en dat is perfect voor mij. Ik ben inmiddels 28 jaar en heb niet meer zo’n trek in een master van twee jaar of langer. Na de master wil ik snel aan de slag gaan. Dat hoeft niet per se in Nederland te zijn.”

Lees hier het artikel over Fontys-studente Lieke Ponsioen, die ook een beurs kreeg van het VSBfonds.