januari
2019

‘Student verwacht zelfde service als bij Coolblue’

Snel en supermakkelijk zoals bij Coolbleu of Bol.com, zo verwacht ook de student dat de IT-voorzieningen bij de hogeschool zijn. Dat is dan ook het streven van de IT-afdeling van Fontys. Maar daarvoor is nog wel een weg te gaan, bleek donderdag bij het ‘IVent’.

De IT-dienst had allerlei belanghebbenden van de 27 Fontys-instituten uitgenodigd voor het evenement bij Seats2meet in Eindhoven. Zoals afdelingsmanagers en de zogenoemde IM’ers (Informatiemanagers) van de instituten en diensten die samen met de IM’ers van de IT-dienst een netwerk vormen.

De tijd dat de docent een papieren velletje Jeroen Schipperop zijn deur prikte met de tentamencijfers, ligt al lang achter ons. IT is verweven in alle activiteiten bij Fontys.

Van de inschrijving van studenten tot de roostering, portfolioverwerking en marketingactiviteiten tot contact met stagebedrijven en registratie van bijvoorbeeld de onderzoeksresultaten van de lectoraten van Fontys.

Robuust
Uitdaging is nu om de systemen net zo klantvriendelijk te maken als bij Coolbleu of Bol.com. Daarvoor kun je volgens IT-manager ‘inkoop en sourcing’ Jeroen Schipper het beste buiten de deur gaan winkelen naar ‘robuuste’ applicaties.

“Wij laten ons nu veel meer inspireren door wat er beschikbaar is in de markt. Zo kunnen we stappen maken.” Voorheen bouwde de hogeschool vaak zelf applicaties, maar die zijn door de snel veranderde ict-ontwikkelingen vaak niet wendbaar genoeg.

Veiligheid
Uiteindelijk wil Fontys naar steeds meer generieke en uniforme IT-systemen die beter ‘met elkaar kunnen praten’. Dan hoeft een student niet opnieuw zijn gegevens in te voeren als hij buiten zijn eigen instituut een minor volgt en kunnen onderzoekers makkelijker gegevens van bijvoorbeeld Peter Dieterende uitstroom van studenten analyseren, om gerichter actie te ondernemen.

Uit de praktijk blijkt bovendien dat docenten en studenten eigen hulpmiddelen gaan gebruiken als de school geen goede aanbiedt, zoals Dropbox. “Maar die zijn niet altijd even veilig”, merkt Schipper op.

SIEB
SIEB is een mooi voorbeeld van een uniform systeem dat inmiddels bij bijna tweederde van de instituten draait. Hierin kunnen studenten hun ‘leeropdrachten’ invoeren.

Het systeem laat gepersonaliseerd zien wát de student moet inleveren en wat de criteria zijn. Docenten hebben overzicht in wat ze binnenkrijgen, feedback geven en hun cijfers invoeren. Alles is gedigitaliseerd.

Volgens projectleider Peter Dieteren zijn de instituten die er nu mee werken, er tevreden over. Dat het belangrijk was om een goed generiek systeem te hebben, laat Dieteren zien aan de hand van cijfers: bij Fontys worden jaarlijks tussen de 200- en 300.000 opdrachten ingeleverd bij docenten.

Bij bijvoorbeeld een instellingsaccreditatie kan Fontys nu snel laten zien dat de studenten hun leeropdrachten hebben gemaakt en dat ze op een correctie manier zijn beoordeeld.

Struikelblok
De omvang van Fontys en het veranderde onderwijs Deelnemers aan een van de workshops.(meer flexibiliteit) geeft de urgentie voor de ontwikkeling van goed werkende systemen aan. Die omvang is ook meteen een struikelblok, bleek tijdens het IVent.

“We zijn eigenlijk allemaal verschillende bedrijven”, merkte een deelnemer aan een van de workshops op over de decentrale aansturing bij Fontys.

De invoering van generieke en uniforme systemen – en maatwerk waar dat nodig is - vereist ook een meer uniforme manier van werken van de instituten, die bij Fontys een hoge mate van autonomie hebben.

Dat in goede banen leiden, is volgens de aanwezigen dan ook een van de grootste uitdagingen om de systemen van Fontys iets meer à la Coolblue te maken. [Petra Merkx]

Sander Bol
January
2019
Wel grappig on te lezen dat men Coolblue en Bol.com als inspiratie neemt voor de klantvriendelijkheid, maar dan een strategie kiest die 180 graden tegenover die van deze e-tailers staat. Beide bedrijven draaien namelijk voor de software die met klanten/gebruikers interacteert volledig op maatwerk, juist om wendbaar te kunnen zijn en een goeie klantervaring te kunnen bieden. Lees je in het artikel dat Fontys juist kant en klare pakketten aan elkaar wil knopen... dan ben je dus in het meest kritische deel van je klantreis afhankelijk van derde partijen. Dat kan werken, maar dan neem je wel een flink risico op de gestelde doelen.
Nico Blaauwendraat
January
2019
Zeer herkenbaar! Titel zou ook op docenten gericht mogen zijn ;) (eigenlijk alle gebruikers die te maken hebben met de vele applicaties binnen Fontys).