januari

Student Marco ontwerpt mee aan duurzame stad

Hoe kunnen we onze leefomgeving verduurzamen? Het Eindhovense studententeam VIRTUe met Fontys-inbreng denkt het antwoord te weten. Vrijdag presenteert het zijn duurzame woonconcept Ripple, voor de internationale Solar Decathlon Competitie.

Studententeam VIRTUe bestaat uit 44 studenten van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) en Fontys, die al maanden werken aan het ontwerp van een duurzame woning en woonconcept. Fontys-student Marco Cardillo is een van hen.

Marco CardilloEnthousiast
De Cubaanse student Software Engineering bij Fontys Hogeschool ICT maakt deel uit van het smart system team van VIRTUe dat zich bezighoudt met de technologische aspecten van het project. Hij kijkt uit naar de presentatie van hun woonconcept.

“Toen ik hoorde van deze competitie was ik meteen enthousiast. Ik vind het hele idee erachter crazy, in de goede zin van het woord.”

“Het smart system team houdt zich bezig met de zonnepanelen en hun verbinding met de apparaten in het huis, en hoe die het beste kunnen samenwerken.”

Duurzaam gedrag stimuleren
Het VIRTUe-team wil met innovatieve technologieën en technieken in de ‘Ripple-woning’ duurzaam gedrag van de bewoners stimuleren. Deze bewoners kunnen vervolgens hun omgeving inspireren met hun duurzame levensstijl.

Dat is in een notendop de visie waarmee de VIRTUe-studenten de strijd aangaan met zeventien andere Europese studententeams tijdens de finale van de Solar Decathlon Competitie die plaatsvindt in 2022 in Wuppertal (Duitsland).

De ontwerpende studenten worden in hun zoektocht naar de meest duurzame woning bijgestaan door TU/e-professoren en professionele partners, waaronder Paul de Ruiter Architects, Royal Haskoning en Sweco.

Demonstratiewoning
Inmiddels hebben de studenten van team VIRTUe het ontwerp voor hun innovatieve en extreem duurzame woning klaar. De volgende stap is dat er op het TU/e-terrein in Eindhoven daadwerkelijk een demonstratiewoning wordt gebouwd.
“Aan ons is de taak om alles operationeel te krijgen zodat we daarna in de demonstratiewoning kunnen gaan testen”, vertelt Marco.

Voor Marco is zijn deelname aan deze competitie een groot avontuur. Hij staat elke keer weer versteld van wat het team al heeft bereikt en ziet goede kansen in de finale in 2022.

Team VIRTUeRimpel-effect
“Niet alleen heeft ons concept winstkansen, het heeft ook de potentie om zich over de hele wereld te verspreiden als nieuw duurzaam initiatief. Zodoende zorgt het voor een echt Ripple-effect (rimpel-effect).”

Marco heeft net zijn eerste jaar van de opleiding afgerond en in de Solar Decathlon Competitie een nieuwe uitdaging gevonden. De Software Engineering-student wordt binnenkort vergezeld door een Fontys-student Mechatronica.

Op vrijdag 29 januari om 15.00 uur presenteert VIRTUe het ontwerp voor de Solar Decathlon Europe 21. Het evenement is vanwege de Covid-19 maatregelen alleen live te volgen via YouTube. [Ivo van der Hoeven]