door Noëlle van den Berg,
maart

Student Lisanne naar WK synchroon schaatsen

Fulltime studeren, stage lopen en tussendoor volop trainen voor het WK synchroon schaatsen in Zagreb, Kroatië. De 20-jarige communicatiestudente Lisanne Szlapka heeft het er maar druk mee, maar is vooral dolenthousiast.

Op haar vijfde, na het halen van haar zwemdiploma’s, bond Lisanne voor het eerst de ijzers onder. Een verdraaid goede keuze, want samen met haar teamgenoten van Team Ice United wist Lisanne zich dit jaar voor de derde keer op rij te kwalificeren voor het WK. “Wij schaatsen in de hoogste klasse binnen onze sport, samen met nog één ander team uit Nederland.”

Toch was het Team Ice United dat zich wederom weer wist te plaatsen voor de wereldkampioenschappen die van 4 tot en met 6 april plaatsvinden in het Kroatische Zagreb. “Vanuit de KNSB zijn er drie ISU-wedstrijden, kwalificatiewedstrijden op wereldniveau. Het team met de meeste punten over die drie wedstrijden gaat naar het WK, en wij wisten alle drie de keren die winst binnen te slepen.”

Lisanne (midden) met een aantal teamgenotenTrainen en progressie
Het team van Lisanne staat drie maal per week 2,5 uur lang paraat om te trainen. Te beginnen met een off-ice, waar de schaatsroutines al lopend en springend doorgenomen worden. Daarna volgt een uur op het ijs, waarna wederom afgesloten wordt op ‘vaste grond’. Daarnaast worden wekelijks video's geanalyseerd en krijgt ieder teamlid constant tips om uitvoeringen te verbeteren.

Die trainingen en analyses werpen hun vruchten af. Team Ice United stond voorgaande jaren namelijk nog onder rivaal Eindhoven, wist daarna op hetzelfde niveau te komen en staat nu ver daarboven. “Op het WK stonden we vorig jaar flink achter op het nationaal team van Polen, maar dat is nu al teruggebracht naar maar 0.5 punt. Ze hebben deze kampioenschappen dus een ‘target’ op hun rug, want hun plaats wordt voor ons.”

Topsport, maar (nog) niet Olympisch
Dat is dan ook het doel van Lisanne en haar team tijdens het komende WK: steeds beter worden. Een plek in de top drie zit er waarschijnlijk niet in, want die gaan meestal naar Canada, Finland en Amerika. Landen waarin synchroon schaatsen een veel bekendere sport is dan in Nederland. “Waar dat aan ligt? Nederland is echt een schaatsland, maar synchroon schaatsen is vrijwel onbekend. Het is geen Olympische sport en heeft geen NOC*NSF-status, dus krijgt het ook minder aandacht. Onze wedstrijden zijn bijvoorbeeld alleen te volgen via livestreams, maar zullen nooit op tv uitgezonden worden.”

Dat lijkt, na het zien van een van de trainingen van Lisanne en haar team, onterecht. Wie denkt dat synchroon schaatsen nog steeds alleen maar bestaat uit gezamenlijk lijnen rijden en rondjes draaien, wordt bij het zien van Team Ice United positief verrast. Al schaatsend worden niet alleen gecompliceerde routines uitgevoerd, maar worden mensen ook op allerlei manieren de lucht in getild en worden trucs uitgevoerd.

Lisanne (links) tijdens een kür Passie en opleiding
Synchroon schaatsen is Lisannes grootste passie, maar ze heeft ook nog een hbo-opleiding te volgen. Die twee dingen combineren gaat haar goed af, maar is soms toch ook wat lastig. “Mijn topsport heeft mijn prioriteit, maar ik zorg wel dat mijn schoolwerk altijd op tijd af is. Ook heb ik samengezeten met een topsportcoördinator vanuit Fontys omdat het WK tijdens mijn stageperiode valt. Helaas waren er geen mogelijkheden om daar iets in aan te passen.”

Dat betekent dat Lisanne de uren die zij mist ‘gewoon’ in moet halen, zodat zij net zoveel stage-uren loopt als haar studiegenoten. “Ik moet aan dezelfde eisen voldoen als andere studenten. Dat is ook niet verkeerd, want we krijgen natuurlijk allemaal hetzelfde diploma. De topsportcoördinatie zou bijvoorbeeld wel ingezet kunnen worden voor het verplaatsen van tentamens, maar die hebben we op onze opleiding niet.”

Puntjes op de ‘i’
Inmiddels loopt Lisanne stage bij de bibliotheek in Eindhoven, maar haar trainingen én haar team, dat inmiddels aanvoelt als familie, staan altijd nog op één. “We zijn beide WK’s negentiende geworden (waarvan de tweede editie uit meer teams bestond). Dit jaar willen we hoger op de ranking eindigen en ons persoonlijk verbeteren. We hebben nu nog even de tijd om de puntjes op de ‘i’ te zetten, zodat we ons begin april van onze beste kant kunnen laten zien.”

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd