Stress raakt student in coronacrisis nóg iets harder

Gezondheidsklachten zijn bij studenten in deze coronacrisis niet wezenlijk anders, maar worden er wel door versterkt. Het gaat dan bijvoorbeeld om eenzaamheid en het gemis aan structuur. Dat zegt studentenpsycholoog Marco de Wind van Fontys Studentenvoorzieningen.

Hij maakte een rondgang onder collega’s, decanen en studiekeuzeadviseurs. “We hebben grotendeels hetzelfde verhaal. Een deel van de studenten met psychische klachten vindt bij zijn opleiding contact en afleiding. Nu ze geïsoleerd thuis zitten, nemen hun klachten in alle hevigheid toe. Bijvoorbeeld door de eenzaamheid die versterkt wordt of een thuissituatie die niet prettig is.”

Ook zijn studenten volgens De Wind op zoek naar een dagelijkse structuur. De neiging bestaat voor sommigen om een gat in de dag te slapen en heel laat naar bed te gaan. “Maar hun colleges gaan wel door, alleen online. Dus: sta op tijd op, kleed je aan en ga via MS Teams met medestudenten studeren.”

Impact verschillend
De impact van de coronacrisis op Marco de Windstudenten is niet voor iedereen hetzelfde, weet de psycholoog. De een wordt er gestrest, angstig of somber van. De ander vindt het ook wel prettig, bijvoorbeeld omdat-ie minder verplichtingen voelt. Dagelijks voert hij zes tot zeven gesprekken.

Wel zijn de wachtlijsten bij hem nu iets korter, al moet De Wind gissen naar het waarom: “Het kan zijn dat we wat minder contacten hebben door de omschakeling van gesprekken aan tafel naar digitaal. De afstand van studenten tot school, en daarmee tot ons, is groter geworden.”

Dienstverlening gaat door
Dat heeft ook de Dienst Onderwijs en Onderzoek (O&O) ervaren. “Studenten doen wel een beroep op decanen en psychologen, maar dat zou wat meer mogen zijn. We gaan er extra aandacht aan besteden dat die dienstverlening gewoon doorgaat”, aldus Dimphy Hooijmaijers van O&O.

Als consultant houdt zij zich onder meer bezig met coaching en welzijn van studenten. Input krijgt ze onder meer uit ‘dialoogsessies en focusgroepen’. “Specifiek over ’corona’ zijn gesprekken gevoerd met negen bestuurlijk actieve studenten, die ook andere groepen studenten vertegenwoordigen.”

Studievoortgang
Grote vraagstukken betreffen volgens haar de studievoortgang: het verplaatsen van toetsen en tentamens, het niet kunnen afstuderen binnen een bedrijf of het niet kunnen afmaken van een stage. Studenten die na de zomer naar het buitenland zouden gaan, Dimphy Hooijmaijerszoeken alternatieven.

“Er is eveneens een relatie met geldzorgen: als ze hun studie moeten uitstellen, moeten ze langer lenen. Ook gaat het om studenten die door studievertraging niet meer mógen lenen. Of ze zijn hun bijbaan kwijt”, schetst Hooijmaijers.

Onzeker
Ook psycholoog De Wind kreeg van decanen mee dat er veel vragen zijn over studievertraging en het bindend studieadvies (BSA). Dat laatste is weliswaar uitgesteld, maar de onduidelijkheid over eventuele vertraging en studieadvies maakt studenten volgens hem onzeker en gestrest.

Is het dan alleen maar kommer en kwel? Nee, De Wind spreekt ook studenten die heel actief zijn bij bijvoorbeeld verenigingen. “Die komen dan bij mij met de klacht dat ze te veel hooi op hun vork hebben genomen. Door de coronacrisis vallen er echter veel dingen weg. Dat is voor sommige mensen ook weleens prettig.”

De psycholoog werkt momenteel van huis uit en laat cliënten de keuze of ze een consult per telefoon of videoverbinding willen. Het is volgens hem ‘roeien met de riemen die we hebben’: “Maar het went. Inhoudelijk zijn de gesprekken niet veel anders dan voor corona.”

Steentje bijdragen
Consultant Hooijmaijers constateert dat Fontys-opleidingen erg hun best doen om studenten niet van de radar te laten verdwijnen. Studenten dragen daar zelf hun steentje aan bij, weet ze: “Zo gaan de bestuurlijk actieve studenten via een platform op Facebook en LinkedIn allerlei laagdrempelige activiteiten en evenementen organiseren, om anderen betrokken te houden.” [Tim Durlinger]

Voor alle hulp aan en begeleiding van studenten heeft Fontys de platformen fontys.nl/helpt en fontys.edu/helps opengesteld.