december

Stijn werkt als buschauffeur: 'Vetste bijbaan ooit'

Hij is dol op alles dat rijdt. Het is dan ook niet gek dat Stijn Verhoof zich helemaal thuis voelt bij zijn studie Automotive Engineering. Toch breidt de eerstejaarsstudent zijn passie nog iets verder uit. Hij gaat namelijk beginnen als buschauffeur. “Na een open dag was ik verkocht.”

Stijn stond een tijd geleden te wachten op het station toen hij plots een reclame zag op de zijkant van een van de stadsbussen. De vraag: ‘Als student een bijbaan als buschauffeur, iets voor jou?’ wakkerde het vuur bij de Automotive Engineering-student aan. “Het leek me vet, dus ben ik tijdens een open dag bij Arriva in Tilburg gaan kijken wat zo’n bijbaan precies inhield.”

Die dag bestond uit twee delen, waarin Stijn zelfs al een eerste rondje met een bus mocht rijden. Hij sprak met verschillende chauffeurs en kreeg vervolgens een presentatie over het traject dat hij moet volgen en welke kosten daarmee gemoeid zijn, voordat hij daadwerkelijk aan de slag kan. “Dat beviel me zo goed dat ik me aangemeld heb. Nu zit ik middenin het proces om mijn busrijbewijs te halen.”

Stijn VerhoofTesten, onderzoeken en starten
Een bijbaan als buschauffeur krijg je namelijk niet zomaar, legt de eerstejaarsstudent uit. “Eerst wordt ingeschat of je de opleiding kunt halen. Die is ingezet op mbo-niveau, dus dat moet wel lukken. Daarna krijg je een capaciteitentest en volgt een psychologisch onderzoek om te kijken of je dit werk mentaal aankan. Afsluitend volgt een rijtest. En als je daar doorheen komt, mag je aan de opleiding beginnen.”

Dat klinkt als een hele opgave, maar het is volgens Stijn niet meer dan logisch dat al deze stappen genomen worden. “Een opleiding tot buschauffeur kost namelijk 4.500 euro. Dat kun je als student niet makkelijk betalen. Arriva en Randstad nemen deze kosten op zich, dus ik snap heel goed dat ze wel zeker willen weten of iemand capabel genoeg is om dit ook echt te volgen.”

Alle vertrouwen
Wanneer je de opleiding in één keer haalt, hoef je zelf niets te betalen. Heb je een herkansing? Dan is er een kans dat een deel van de kosten verhaald wordt. “Maar dat zie ik bij mij gelukkig niet snel gebeuren. Sterker nog, ik heb er alle vertrouwen in dat dit goedkomt.”

Hoeveel uur Stijn straks per week gaat werken en wat hij precies gaat verdienen, is nog een beetje onduidelijk. “Arriva is heel flexibel wat betreft mijn uren, dus dat is een groot voordeel. Zelf wil ik minimaal één dag in het weekend achter het stuur kruipen. En of dat nu in mijn woonplaats Waalwijk of in Eindhoven is, maakt me niet zoveel uit.”

Autosport
Terwijl Stijn straks de nodige rondjes rijdt, moet hij natuurlijk ook nog (af)studeren. In welke richting hij dat precies gaat doen, weet hij nog niet. “De opleiding is zo breed, maar naarmate de tijd vordert krijg ik vast een idee wat ik wil gaan doen. Zo lijkt het me heel tof om in de wereld van de autosport terecht te komen. Maar wie weet, bevalt het me straks zo goed op de bus dat ik dat er ook bij wil blijven doen.”

Stijn zijn klasgenoten kunnen in ieder geval niet wachten totdat hij in Eindhoven op de bus zit. “Ze weten allemaal dat ik buschauffeur word en vragen me allemaal hoe het gaat met mijn opleiding en hoe het nu is om een bus te besturen. Wie weet kan ik dankzij mijn ervaringen nog meer studenten enthousiasmeren voor een baan als buschauffeur. Want dit is echt de vetste bijbaan ooit.” [Noëlle van den Berg]

Bernadet Verhoof
Super trots op mijn kleinzoon ?
Veel Succes Stijn .
Theo is ook trots op je ?