Tilburg,
14
januari
2021
|
12:12
Europe/Amsterdam

Steeds meer zij-instromers bij Fontys, zoals Krista Hannema

Fontys verwelkomt steeds meer zij-instromers. Mede door de gevolgen van de coronacrisis is die doelgroep nog lang niet uitgeput en Fontys start daarom een nieuwe campagne. Notaris-kandidaat Krista Hannema besloot een paar jaar geleden al voor een carrièreswitch. 

Krista Hannema (41) was kandidaat-notaris toen ze ervoor koos om voor de klas te gaan. “Mijn voornaamste motivatie is het werken met jongeren. Maar ik voel ook een maatschappelijke drive; de wens om iets bij te dragen.”

Haar vorige baan bij een notariskantoor was ‘puur zakelijk’. “Daar zat je met ondernemers die de beste structuur voor hun bedrijf zochten. Krista HannemaIk had niet het gevoel dat ik onmisbaar was.”

Dat is nu anders: “Naast je vakgebied, ben je bezig met algemene vorming van jongeren, pubers van 12 tot 14. In het vak Mens & Maatschappij komt van alles langs. Ik heb het bijvoorbeeld niet in detail gehad over de moord op Samuel Paty, maar je merkt dat sommige kinderen toch met zulke grote onderwerpen bezig zijn.”

Zelf maakte ze kennis met haar opleiding op een traditionele Open Avond, waar ze met een goed gevoel weer wegging. Maar ze snapt de keuze voor een online campagne om mensen zoals zij aan de mouw te trekken.

“Ik zie op mijn opleiding steeds meer zij-instromers. Ze komen uit alle hoeken en gaten, en met allerlei achtergronden en leeftijden.” Binnen de lerarenopleiding economie zie je bijvoorbeeld ook mensen afkomstig uit de bankensector, die kampt met inkrimping.

Verbeterpunt
Een puntje van kritiek is er ook, maar dat gaat dan niet over wervingsacties. Het flexibele aspect van de opleiding - met volop ruimte voor maatwerk en het volgen van de eigen weg - trok Krista destijds over de streep.

In de praktijk valt dat vaak tegen. Sommige modules zijn nog sterk zijn gericht op de voltijdvariant. Zij-instromers hebben doorgaans bijvoorbeeld minder tijd voor stage, maar de werklast is daarop niet afgestemd. Dat kan praktischer en pragmatischer, bijvoorbeeld door bestaande werkervaring zwaarder mee te laten wegen bij stages.”

“Landelijk wordt inderdaad erkend dat er ‘meer maatwerk’ nodig is bij lerarenopleidingen”, geeft Janneke Gielisse (zie kader) aan. “Afgelopen oktober is hiervoor nog een Bestuursakkoord gesloten door het ministerie en de Vereniging voor Hogescholen.” Daarin beloven de hbo’s om de (didactische) begeleiding van deze specifieke doelgroep verder te professionaliseren. Ook gaan de instituten onderling meer samenwerken.

“De wens van zij-instromers om de opleiding voor hen zo passend mogelijk te maken is een blijvende uitdaging. Waar iedere binnenkomende scholier al anders is, geldt dat natuurlijk helemaal voor deze ervaren doelgroep. Maar we blijven hieraan sleutelen, samen met het werkveld.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

Meer zij-instromers door corona?

Janneke GielisseZij-instromers zijn mensen die (op latere leeftijd) de overstap maken naar een andere beroepsgroep. Daarvan ziet Fontys steeds meer studenten. Voorheen waren dat vooral leraren en docenten in spé, maar steeds vaker zijn het ook mensen die willen switchen naar een baan in de zorg of ict.

Marketingmanager Janneke Gielisse is namens het domein Educatie (Lerarenopleidingen) betrokken bij een recent gestarte campagne om deze switchers te werven.“Aan een carrièreswitch gaat vaak een lange afweging vooraf. Misschien dat deze crisis en de nadruk op ‘schaarsteberoepen’ de keuze versnelt. Het aantal mensen dat over hun toekomst moet gaan nadenken groeit.”

In het hoofd kruipen
“Ja, de lancering van deze campagne is ook ingegeven door de tijd waarin we zitten”, zegt collega Pim van de Sanden. Onder meer door corona vallen in verschillende sectoren banen weg, zoals in de horeca. "Voor Fontys een uitgelezen moment om haar aanbod in vitale sectoren onderwijs, zorg en ict nogmaals duidelijk voor het voetlicht te brengen.”

Voor de campagne praten zij-instromers in een reeks video’s over hun achtergrond en motivatie, wat mogelijk een snaar raakt bij anderen. Zo vertelt voormalig ict’er Johan hoe hij na een reorganisatie koos voor het onderwijs, waarmee hij toch al affiniteit had. Iemand anders maakte de stap van detailhandel naar zorg vanwege haar wens om diepgravender contact met mensen te hebben.

“Vaak is zo’n switch iets waar mensen jaren over denken. Fontys wil eigenlijk aanhaken bij dit denkproces. Als ze nu de keuze nog niet maken, dan misschien later. Maar ze moeten dan wel weten wat wij daarbij kunnen betekenen.”

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.