januari

Shanghai door de ogen van studenten en vice versa

download

Een groep van 35 studenten en 5 docenten ging afgelopen november voor de minor China and the world economy van Fontys International Business School naar Shanghai. Zij maakten uiteraard onderzoeksverslagen en video's na terugkomst. Maar even zo leuk: zo'n video maakten studenten van Shanghai Institute of Technology ook over hun gasten.

Het was de tweede keer dat een minor-gezelschap op studiebezoek ging naar Shanghai. Deze week hielden de studenten hun afsluitende presentaties over hun minor. Dat gebeurde bij Brainport Eindhoven, waar veel interesse bestaat voor wat de studenten in China opsteken.

Namens Brainport hoorde Naomie Verstraeten de presentaties aan. "Ik ben onder de indruk", complimenteerde zij de studenten. "China is ook voor Brainport een interessant land, al hebben we ook zo onze twijfels gezien wat er politiek gaande is. Ik daag jullie als studenten vooral uit om niet te wachten, maar te doen. Breng je business cases in de praktijk. En wel nu. Ontdek de wereld en kom dan terug hierheen."

Een van de presentaties tijdens de slotbijeenkomst van de China-minor deze week.Duurzaam
De thema's van de studenten raakten onder meer aan duurzaamheid, ecologisch verantwoord ondernemen en hoe je als bedrijf of ondernemer ter plekke te werk moet gaan.

Vaak viel het niet mee, zo bleek. Uiteindelijk waren mensen wel bereid om met de buitenlandse studenten te praten maar werden afspraken net zo goed ook afgezegd omdat andere zaken prioriteit kregen.

In de presentaties kwam eigenlijk maar één keer echt de hoge drempel als onderwerp ter sprake: de culturele verschillen en de taalbarrière. De studentengroep die zich had gestort op 'Sino-Dutch cultures in a business context' hadden daarom één welgemeend advies, een open deur maar toch: "Als je er echt zaken wilt doen, dan zul je je in hun cultuur moeten verdiepen. Die is namelijk écht anders dan wat we in Europa gewend zijn."

Google Translate
Daar waren de studenten tijdens hun tiendaagse bezoek aan Shanghai trouwens ook al snel achter. "Zonder dat bezoek had ik nooit de kennis gehad van China die ik nu heb", vindt Semih Atalay. "Je ervaart dingen die je anders nooit zou meemaken. Het zijn misschien kleine dingen, maar ze maken een groot verschil."

ZIjn studiegenoot Sercan Ozdemir valt hem bij. "We hebben met studenten maar ook met veel mensen van bedrijven gesproken. Ze namen ons heel serieus. Maar hoe ze werken en hoe ze met elkaar communiceren, dat is echt totaal anders."

En het communiceren, hoe ging dat?  "Ha! Ze spraken dus geen woord Engels. Maar je kreeg meteen een telefoon voor je gezicht van de Chinese studenten. Echt, zonder Google Translate of Google Maps waren we daar nergens gekomen." [Jan Ligthart]