maart

Scholieren missen gevoel bij keuze voor studie en campus

Geen open dagen en voorlichtingsavonden, maar alles online: havisten en mbo-studenten oriënteren zich dit jaar anders op het hoger onderwijs dan andere jaren. "Ik zie straks alles pas voor de allereerste keer. Het kan dus goed zijn dat het ‘gevoel’ van het gebouw niet bij mij past.”

Uit onderzoek van bureau Markteffect blijkt dat minder scholieren en mbo-studenten bezig zijn met de keuze die ze gaan maken. Dat heeft te maken met uitstelgedrag, bewust of onbewust. Veel scholieren hopen dat er vóór er een definitieve keuze moet worden gemaakt, tóch nog een optie is om bij een campus zelf langs te gaan.

Fontys ziet dat steeds meer scholieren en studenten zich bij meerdere opleidingen tegelijkertijd inschrijven. Dat is mogelijk een gevolg van onzekerheid: door zich voor diverse opleidingen in te schrijven, hopen ze een grotere kans te hebben dat de juiste opleiding erbij zit.

Één open dag bezocht
Ook Nick, een 16-jarige havo-5 scholier (niet op de foto) op het Cobbenhagenlyceum in Tilburg, weet door corona nog niet wat en waar hij wil gaan studeren. Hij heeft nog één open dag bezocht vlak voor alle hogescholen hun deuren moesten sluiten en twijfelt nu tussen de Fontys-opleidigen SPECO en Pabo.

“Ik weet helemaal niet wat ik wil en ik denk daarom dat ik me voor meerdere opleidingen ga inschrijven. In de hoop dat er in ieder geval één goede keuze tussen zit.” Bij de open dag die hij vorig jaar bezocht, kwam hij erachter dat die opleiding het niet was voor hem. “Maar door corona kon ik vervolgens nergens anders meer gaan kijken.”

Hij vindt dat er Mbo-student Liekeonline genoeg wordt gedaan en aangeboden, maar mist toch het moment om een gebouw of campus te gaan bekijken. “Ik denk dat ik alleen maar geholpen ben met het openen van de deuren van Fontys. Maar dat gaat de komende maand sowieso niet meer gebeuren.”

Online programma
Mbo-studenten kunnen bij verschillende Fontys-opleidingen een (online) programma volgen, om zo te proeven van het onderwijs en te ontdekken of ze willen doorstromen naar het hbo. Het programma duurt tien weken en is een samenwerking tussen een aantal mbo-scholen en Fontys. Tussen de 700 en 800 studenten hebben hieraan deelgenomen dit jaar.

De 20-jarige mbo-studente Lieke deed eraan mee. Mede dankzij de middagen dat ze online lessen volgde en de uitleg van studenten, heeft ze ervoor gekozen om Pedagogiek te gaan studeren bij Fontys en niet voor Pabo te kiezen.

In een gymzaal
Lieke kreeg in oktober zelfs de mogelijkheid om in een gymzaal bij Fontys - in een onderwijsgebouw was namelijk niet mogelijk - fysiek in gesprek te gaan met studenten en docenten. “Ik heb het meest aan deze bijeenkomst gehad. Dat persoonlijke contact is voor mij heel belangrijk.”

De mbo-studente Onderwijsassistente maakt zich wel zorgen over het feit dat ze de school zelf nog niet heeft gezien. “Het enige dat ik gemist heb, zijn foto's of beelden van het gebouw van de campus. Ik zie straks alles pas voor de allereerste keer, terwijl ik mijn keuze wél al heb moeten maken. Het kan dus goed zijn dat het ‘gevoel’ van het gebouw niet bij mij past.”

Doorstroomtraject voor havo 5
Volgens decaan Rasnaly Carti van het Tilburgse Cobbenhagenlyceum zou zo'n samenwerkingstraject, waarin studenten kennismaken met colleges, ook een heel goed idee zijn voor havo 5 scholieren.

“Er wordt online veel aangeboden, maar de scholieren moeten wel de zelfdiscipline hebben op zoek te gaan naar deze informatie. Bij interesse of vragen wordt er verwacht dat de aanstaande student zélf contact opneemt met de opleiding.” Bij een fysieke open dag is dat eenvoudiger.

Wachten op open campus
De 16-jarige Yamila, die momenteel in havo 4 zit op het Cobbenhagenlyceum, weet al lang dat ze naar de Pabo wil. “Ik heb dit jaar al een online open dag gevolgd bij Fontys en toen werd me dat duidelijk.”

Online is er volgens de scholier genoeg te vinden over de inhoud van deze opleiding. “Alleen heb ik dus geen flauw idee naar welke campus ik wil: Eindhoven of Tilburg? En er is nu ook geen manier om daar achter te komen.”

Yamila verwacht wel dat de campussen volgend schooljaar weer opengaan en heeft zich voorgenomen zich meteen in te schrijven voor alle fysieke voorlichtingsmomenten. De studente ziet wel één voordeel van alle online voorbereiding: ze durft online meer vragen te stellen dan tijdens een open dag in een collegezaal. [Jacky Eickes]