juni

Samensmelting technisch onderwijs in ‘bunker’ TNO

Drie instituten in zomer 2019 naar verbouwd, open pand op TU/e-terrein

Het voormalige onderzoeksgebouw van TNO op het TU/e-terrein in Eindhoven maakt nu nog een naar binnen gekeerde indruk. Maar Fontys gaat er als nieuwe eigenaar een open, transparant onderwijspand van maken. Drie instituten verhuizen in augustus 2019 van gebouw R1 op de campus Rachelsmolen naar ‘de overkant van de straat’.

door Tim Durlinger
In het voormalige TNO-onderkomen wemelt het van de donkere gangen, toegangen die enkel met een pasje zijn te openen, lokalen met metershoog matglas en deuren waarvan de raampjes zijn afgeplakt. ‘Pottenkijkers niet gewenst’, die boodschap is duidelijk. Hoe anders wordt het als straks drie Fontys-hogescholen er hun intrek in nemen: Toegepaste Natuurwetenschappen (TNW), Engineering (ENG) en Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek (BEnT).

Letterlijk een doorsnede van het verbouwde pand.Momenteel vinden zowel binnen als buiten de eerste werkzaamheden plaats. Als komende maand ook het Equipment & Prototype Center van TU/e het pand heeft verlaten, start een grondige verbouwing. Daarna zal vooral het vele (doorzichtige) glas in het oog springen, waardoor je bij binnenkomst direct bij de lectoraten binnenkijkt. Plus natuurlijk de indrukwekkende, Escher-achtige trappenpartij die alles met elkaar verbindt en de bezoeker snel op de gewenste etage brengt.

Innovatief onderwijs
Hoewel de drie instituten straks ieder hun eigen verdieping krijgen, is het de bedoeling dat zij het hele gebouw gezamenlijk gebruiken. “Een innovatieve vorm van onderwijs, waarbij het ultieme doel is om samen aan multidisciplinaire projecten te werken”, zegt Ingrid Stommels, procesmanager bij het Fontys-domein Technology & Innovation. Zij begeleidt de drie instituten bij de verhuizing naar het gebouw aan de Rondom.

Ingrid Stommels en Martijn van Schalkwijk in de toekomstige eventspace.Neem de derde verdieping, straks het terrein van BEnT. Hier komt een eventspace voor gezamenlijke banenmarkten, colleges, tentamens voor grotere groepen en diploma-uitreikingen. Maar ook de Dutch Technology Week zou er kunnen worden afgetrapt. Een absolute metamorfose ondergaat de techniekruimte op de vierde etage. De grote luchtbehandelingskasten hier maken plaats voor onder meer een collegezaal met 120 zitplaatsen, voor gemeenschappelijk gebruik.

Hier kunnen de drie instituten volgens Stommels vorm geven aan de visie die zij geformuleerd hebben: “Het naar buiten toe optreden als één community, het weten te vinden en benutten van elkaars kwaliteiten en open en transparant laten zien wat hier gebeurt. Dat kan allemaal in dit gebouw. Het is óók goed voor het werkveld, dat straks één aanspreekpunt krijgt. De onderzoeken die bedrijven willen laten uitvoeren, kunnen hier door de instituten gezamenlijk opgepakt worden.” Naar verwachting worden de lijntjes met onderwijs en faciliteiten van de TU/e eveneens een stuk korter.

Verbouwing goedkoper
Het gebouw moet op piekmomenten zo’n 5.000 personen kunnen herbergen, weet Martijn van Schalkwijk van Fontys-Dienst Huisvesting & Facilitaire Zaken: “De verwachting is dat er gemiddeld 2500 studenten en 350 Fontys-medewerkers zullen zijn.” Er moet dus nog veel verbouwd worden, maar dat is volgens hem nog altijd goedkoper dan sloop en nieuwbouw. “TNO heeft het in 2000 robuust gebouwd, met veel materialen en constructies die nog prima bruikbaar zijn.”

Een deel van het TNO-gebouw én de zogeheten Groene Loper.In het oog springen straks verder de imposante trap naar de entree en een nieuwe stalling voor 1300 fietsen. Fontys heeft opdracht gegeven om met deze kleine campus aan te haken bij het concept van de Groene Loper, dat een landschapsarchitect voor het hele TU/e-terrein ontwikkelde. En voor de borrelaars: aan de zijde van de Prof. Dr. Dorgelolaan komt een bistro met dakterras.

Fontys betaalde in 2016 20 miljoen euro voor het pand. De verbouwing moet over een jaar klaar zijn. Na de inrichting wordt het op maandag 19 augustus 2019 door de instituten in gebruik genomen. [Tim Durlinger]