oktober
2023

Rentestijging studieschuld zorgt voor opschudding

De forse rentestijging op een studielening, die minister Dijkgraaf van Onderwijs heeft aangekondigd, zorgt voor heel wat opschudding. Die rente is nu nog 0,46 procent, maar stijgt per 1 januari naar 2,56, meer dan vijf keer zo hoog. Ook studenten bij Fontys maken zich zorgen.

Woensdagochtend uitten studenten hun boosheid over de maatregel in een artikel van de NOS. Dezelfde dag kondigde de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) aan dat er over twee weken een protest wordt gehouden voor de Tweede Kamer tegen de forse rentestijging. Dat schrijven verschillende landelijke media, waaronder De Telegraaf

Het gaat zelfs zo ver dat het juridisch adviesbureau Legal Advice Wanted de Nederlandse staat voor de rechter wil slepen omdat het studenten onzorgvuldig en niet actief zou hebben geïnformeerd over de hoogte van de rente op de studieschuld.

Het nieuws over de rentestijging laat ook Fontysstudenten niet onberoerd. “De verhoging betekent dat ik straks méér en langer ga terugbetalen", reageert derdejaarsstudent Julian. Hij wijst op een eerder item in het BNN/VARA-programma Pak de Macht. “Tim Hofman laat daarin zien dat renteverhogingen ook na je studie nog kunnen leiden tot een toename van je schuld. Dat is mogelijk wanneer je maandelijkse aflossing relatief laag blijft.”

De renteverhoging is volgens Julian de zoveelste kabinetsmaatregel die het begrip ‘pechgeneratie’ rechtvaardigt. “Op deze manier blijft een studieschuld je nog langer achtervolgen. Niet fijn. Ík wil na mijn studie ook een keer aan andere dingen denken, zoals het kopen van een huis. Maar bij een hypotheekaanvraag weegt die studieschuld mogelijk dus ook mee…”

Zorgplicht
Ook derdejaarsstudent Michel is not amused. “We begonnen ooit zonder rente. Vorig jaar werd dat 0,46 procent en nu gaat het ineens met een factor-5 omhoog. Dat is nogal.”

MichelHij wijst op een artikel dat hij vanochtend las in het AD. “Dat verwees onder meer naar de zorgplicht die banken hebben. Je kunt je afvragen: Hoe zorgvuldig handelt de overheid als we zo snel van de ene renteverhoging naar de andere hoppen? De belofte was oorspronkelijk 0 procent. Nu is het perspectief al heel anders. En: wat staat ons verder nog te wachten? Ik vraag me dan toch of we destijds wel het volledige verhaal hebben gehoord.”

Er klinkt ook een ander geluid. Eerstejaarsstudent Stijn heeft inmiddels een basisbeurs, maar hield aan een vorig jaar afgekapte studie Social Work een studieschuld over. “Ik las dat de Landelijke Studentenvakbond fel reageerde op de renteverhoging. Zelf kijk ik er toch genuanceerder naar. Een studielening is de beste lening die je in je leven ooit zult afsluiten.”

En de rente op die ‘investering in jezelf’ blijft schappelijk, vindt hij. “Die is nog altijd niet hoog. Bovendien is de verhoging het gevolg van stijgende rentepercentages waarmee de overheid zelf ook te maken heeft bij het aflossen van leningen. Dat wordt nu eenmaal doorgerekend. [Frank van den Nieuwenhuijzen/Marieke Verbiesen]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Fleur
October
2023
Ik ben op 16 jarige leeftijd uithuisgeplaatst. Ik ben toen begeleid komen te wonen, maar ondanks alle narigheid heb ik alles op alles gezet om een diploma te halen. Toen ik 18 werd, werd mijn indicatie niet verlengd omdat er niet genoeg 'mis was met mij' hierdoor had ik 2 keuzes of ik moest terug naar mijn ouders of ik moet een dure huurwoning gaan zitten waardoor ik verplicht eigenlijk terecht kwam in het leenstelsel. Nu heb ik mijn studie afgerond heb ik een torenhoge studieschuld. De rente die ze er nu op hebben gezet is 1 ding maar deze zal wel vast moeten blijven staan naar mijn mening. En dat de studieschuld nu ineens mee gaat tellen wanneer je een hypotheek af wilt sluiten vind ik echt heel erg! En erg oneerlijk!
Hugo
October
2023
Het gaat hier niet of de verhoging schappelijk is of niet. Het gaat hier over ongelijkheid ten opzichte van de eerdere en de huidige generatie studenten. Een basisbeurs hoef je niet terug te betalen en er komt ook geen rente op. Die keuze had de "pech"generatie niet. En nu worden ze ook nog eens geconfronteerd met verhoging van rente. Dat voelt niet alleen als een "klap na". dat is het ook.
Wanneer ze verder willen studeren kan dat ook alleen via een lening en niet met de nieuwe basisbeurs. Ook dat is pech voor die generatie.....? Ongelijkheid en weggelaten informatie is hier het probleem.