Tilburg,
januari

Reflectieverslagen schrijven in emoji-taal

Emoji’s: we gebruiken ze bijna allemaal op WhatsApp om de strekking van onze berichtjes te verduidelijken of onze emoties kracht bij te zetten. Toch is het een taal die nog amper in het onderwijs wordt meegenomen. En daarmee laten we kansen liggen, meent Maud Donga, docent trendwatching bij Fontys International Lifestyle Studies.

“Nog even snel een mail beantwoorden hoor!”, zegt Maud Donga, die een flinke stapel boeken en haar laptop tevoorschijn haalt. Ze is er maar druk mee: naast haar werk als docent aan Fontys volgt ze de master Crossover Creativity in Utrecht, waarvoor ze onderzoek doet naar emoji-taal en de inzet daarvan in het onderwijs.

“Online gebruikt bijna iedereen emoji’s om zich uit te drukken, maar op school leren we enkel lezen en schrijven met het alfabet. Het is eigenlijk heel gek dat we daar zo weinig aandacht aan besteden.”

Netiquette
Donga’s enthousiasme over de digitale beeldtaal werd aangewakkerd door Netiquette, een NPO-serie waarin ongeschreven sociale regels van het net inzichtelijk gemaakt worden door tieners (zie video hieronder).

Haar onderzoek naar emoji-taal valt nog niet in een mal te gieten en Donga experimenteert op verschillende vlakken. Van een onderzoek naar de interpretatie van emoji’s door kinderen, tot het experimenteren met emoji’s in reflectieverslagen op het hbo.

Zelfreflectie
“Zelfreflectie op het hbo voelt voor studenten vaak als een verplicht nummertje, om iets aan je docent te bewijzen. Maar reflectie is er om inzicht in jezelf te krijgen. Ik wilde kijken of ik de drempel kon verlagen door het reflecteren beeldender te maken met behulp van emoji’s."

Donga’s eigen studenten hielpen mee met dat experiment. Ze kregen een papier met veertig emoties beschreven, en een Donga deed ook onderzoek met schoolkinderen.stickervel met emoji’s. Daarvan mochten ze er een aantal uitkiezen om hun gemoedstoestand op dat moment te verbeelden.

“Het overzicht van die emoties maakte het helderder en overzichtelijker, en dat beviel ze heel goed. Het focust meer op hun gevoel en zet ze aan tot nadenken.”

Naast de emoji’s konden de studenten een korte toelichting geven en beschrijven waarom ze zich zo voelden. Donga: “Want alleen emoji’s zijn niet genoeg om je mee uit te drukken, het gaat hand in hand met tekst."

Multi-interpretabel
De manier waarop we emoji’s interpreteren verschilt van persoon tot persoon. Neem nou het aubergine-icoontje: voor oudere generaties een onschuldige groente, maar de jongere generatie weet wel beter.

Of neem het blozende gezichtje: “Tijdens een experiment dat ik deed, dacht een vrouw dat dat een boos gezichtje moest voorstellen”, vertelt Donga lachend. “Terwijl dat voor mij duidelijk een blozend poppetjes is. Dat laat wel zien hoe verschillend mensen ernaar kijken. En dat maakt het zo boeiend om er onderzoek naar te doen."

Resultaten
Donga hoopt deze zomer haar onderzoek en master af te ronden. Daarnaast is ze in gesprek over de mogelijkheid om de resultaten van haar onderzoek en emoji-taal volgend jaar in te zetten bij de formatieve feedback op de opleiding International Lifestyle Studies. [Eva Witte]

Meer leren over ongeschreven online regels? Bekijk hier de eerste aflevering van Netiquette.

Lino Boekelman
Hallo Maud,
Heb je ook al toepassingen voor reflectie met emoji's in het vo bovenbouw (als voorbereiding op reflecteren in het hbo)?
Ik ben ook benieuwd naar je masterthesis, mocht je onderzoek hiermee te maken hebben.
Hartelijke groet,
Lino Boekelman
Adviseur Aansluiting vo-hbo
Keuzecoach
Brabara
2019
Heel leuk. Ik zou een activiteit willen bedenken met de emoji's voor de brugklas.
Sommige leerlingen denken echt dat emoties in hun telefoon zitten....
Maud Donga
February
Dab Barbara,

Wat leuk dat je een activiteit wilt bedenken met emoji's. Ik denk dat mijn emoji-leesplank een mooi instrument/tool kan zijn voor de brugklas. Over een tijdje wordt de emoji-leesplank gedeeld vanuit stichting FutureNL. Maar ik zou het ook graag met je willen testen, voordat die via een officiële digidoenerles gedeeld wordt. Stuur me gerust een mail: m.donga@fontys.nl
Groeten,
Maud
Wil michles
2019
leuk!!! Een vraagjevhoe zit het met auteursrechten - ik wou ze in een boek gebruiken maar dat kon niet.
Maud Donga
February
2019
Dag Wil, Ik weet ook nog niet exact hoe het zit met auteursrechten maar ik weet wel dat de universele emoji-taal van Unicode voor iedereen altijd en overal bruikbaar is. Een ‘collega’ van Fontys wilde graag een bekend spel ontwerpen met een grote partij, die spellen op de markt brengt en dat is ook niet gelukt omdat de fabrikant zei, dat iedereen zomaar zo’n spel zou kunnen uitbrengen?!