juli

Puck is gamer van beroep: 'Doen wat je leuk vindt'

Al tijdens haar studie CO-IEMES aan de Academy for the Creative Economy in Tilburg maakt Puck van den Brekel (27) van haar hobby haar beroep. Via platform Twitch is ze professioneel gamer: “Er is zo veel meer dan dat ene hokje.”

Op haar Twitch-kanaal met 85.000 volgers speelt Puck (oftewel ‘Puxque’) onder het genot van een lounge-muziekje games als Call of Duty: Warzone en Valorant. “Ik vind alles leuk. Het is juist interessant om onbekendere games uit te proberen. Ik ben geen toernooispeler. Het gaat niet om winnen, maar om het entertainment en de onderlinge interactie.”

Iedereen die dat wil kan live meekijken. “Soms spelen kijkers mee, en ondertussen communiceren we via de chat.” Verder houdt Puxque haar fans op de hoogte via Twitter en Instagram. En dat doet ze goed: bij de uitreiking van de Best Social Awards 2022 wint ze eind mei voor de derde keer op rij de publieksprijs voor de beste gamer.

Zoekende
Het verdienmodel bestaat uit abonneegelden van kijkers, vrije donaties en vooral sponsorgelden. “Ik heb samenwerkingen gehad met Samsung, Vodafone en bedrijven in de gaming-industrie.” Momenteel speelt ze drie à zes uur per werkdag. “Het record is 24 uur non-stop. Bij het streamen is het belangrijk dat je zichtbaar bent. Als je maar weinig online gaat, haken mensen af.”

Ze kwam per toeval in aanraking met Twitch, grappig genoeg tijdens een stage. “Ik wist nooit goed wat ik wilde, miste een echte roeping. In het derde studiejaar liep ik stage bij een branding bureau, waar ik meehielp voor klanten merkcampagnes te bedenken. Superleuk. Maar ik ben iemand die zich altijd afvraagt: wat is er nog meer?”

Dat ‘meer’ kwam toen ze een gesprek opving van collega’s. “Zij hadden het over het gameplatform Twitch, dat spelers met elkaar samenbrengt. Ik speelde toen altijd in mijn eentje, best saai. Ik checkte Twitch en dat raakte een snaar.”

Ondernemer
Langzaam weet ze de eerste inkomsten te genereren, en kan ze haar bijbaantje opzeggen. “Na mijn afstuderen nam ik me voor om het een jaar fulltime te gaan doen. Kijken wat er uitkomt.”

Vijf jaar later krijgt Puck soms nog het schampere verwijt dat ze ‘geen echte baan’ heeft. Toch ziet ze zichzelf zonder meer als ondernemer. “‘Puxque’ is een business, met merchandise zoals een kledinglijn. Ik heb een management dat sponsordeals regelt. Naast het streamen bezoek ik meetings om te netwerken met potentiële sponsors. Ook geef ik lezingen over wat ik doe. Stiekem ben ik er 24/7 mee bezig.”

Bij dat bijzondere ondernemerschap zijn er wel wat dingetjes blijven hangen uit haar CO-IEMES-studie. “Ik ben zelf mijn merk. Ik weet hoe ik dat herkenbaar neer moet zetten, en mezelf kan presenteren.” Bovendien heeft de opleiding haar het nodige zelfvertrouwen gegeven. “Ik heb geleerd zelfstandig te denken. Het idee: dit zijn mijn kernwaarden en van daaruit kies ik hoe ik verder ga.”

Brabants
Waarom zijn haar gamestreams zo populair? “Ik ben lekker mezelf, geen typetje. Ik reageer open en spontaan en denk dat kijkers zich daardoor goed met mij kunnen identificeren. Ik ben ook maar een simpele Brabo met dezelfde issues als iedereen.”

Ze zou internationaal kunnen gaan met haar streams, om nóg meer volgers te krijgen. “Als je overstapt op Engels wordt de concurrentie stukken groter. En ik heb dus die niche van een bietje Brabantse gezelligheid... Dat werkt niet in China.”

Toekomst
Hoe tof Puck haar huidige werk ook vindt, ze ziet het wel als eindig. “Niemand zit toch te wachten op een game-ster van 40-plus? Maar wat ik precies wil als het straks klaar is, weet ik absoluut niet. Misschien een wereldreis? Of een startup beginnen.”

Puck aan het werk als PuxqueDruk maakt ze zich allerminst. “Ik leef in het nu en geniet van alle toffe dingen die ik meemaak. En weet je: ik heb mijn diploma en een stevig netwerk in de game-wereld. Veel streamers die stoppen hebben vaak meteen een baan in de sector. Wij zijn ervaringsdeskundige en een prima uithangbord voor bedrijven.”

Nooit tegenzin
“Niet per se het juiste rolmodel”, antwoordt ze op de vraag wat voor type student ze was. “Ik was altijd het braafste kindje in de klas, en zo begon ik ook bij Fontys. Ik studeerde me suf en haalde hoge cijfers. Met als gevolg dat ik ging denken: met wat minder inspanning haal ik het ook.”

Echt de kantjes ervan af lopen deed ze nooit. “Ik kon prima inschatten welke vakken me goed afgingen en waar extra studiearbeid nodig was. Ondanks een soms wat relaxte houding haalde ik alles gewoon de eerste keer.”

Wat wil ze Fontys-studenten van nu meegeven? “Doe wat je leuk vindt! Natuurlijk wordt er van alles van je verwacht en duwt een studie je in een bepaalde richting. Maar vergeet niet: Het gaat om jou, en om de dingen waaruit jij plezier haalt.”

“Ik deed vwo, dus dacht iedereen dat ik naar de universiteit ging. Maar ik vond daar niet zulke leuke studies als CO-IEMES. Vervolgens verwacht ook iedereen dat je de evenementensector in gaat. Niet dus. Kom achter je passie, en doe er iets mee. Er is zo veel meer dan dat ene hokje. Volg je hart - en niet de verwachtingspatronen van je omgeving.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]