Eindhoven,
14
december
2018
|
11:09
Europe/Amsterdam

'Praten over prestatiedruk helpt'

Ze voelen zelf behoorlijke prestatiedruk en willen helpen die van anderen te verlichten, de vijf studenten die gistermiddag op de campus in Eindhoven een kunst/praatsessie organiseerden over dit onderwerp. Ze zijn er maanden mee bezig geweest: “We hebben allemaal wel iets ontdekt over onszelf."

Op de gang bij het campuscafé trekken kunstwerken de aandacht. Er liggen briefjes onder met teksten als: 'verdwaald of op weg?' Of onder een heftig zwart/wit boslandschap: 'gevoel of realiteit?'

Twee studenten, Roos en Jeroen, proberen de vragen te beantwoorden. "Meestal ben ik verdwaald", zegt Roos lachend. "Ik doe maar wat." Maar, zo blijkt, voor de vierdejaars student Industrieel Productontwerpen van de Hogeschool Arnhem Nijmegen heeft dat een functie. "Ik moet verdwalen om tot creativiteit te komen."

Voor Jeroen, vierdejaars Bedrijfskunde, is verdwalen verspilde energie: "Ik blijf altijd maar afleiding zoeken om niet te hoeven beginnen met studeren. In dat uitstellen verdwaal ik."

Nerveus
Zes uur eerder op de dag. Anne Thomassen en Sjors Kuipers zijn al op de campus, de rest is nog onderweg met de kunstwerken die de gang zullen Het team Prestatiedruk: Anne, Niek, Gabriella, Sjors, Tesssieren. Een beetje nerveus zijn ze wel voor vanmiddag: in hoeverre zal de lokroep van de kunst werken op studenten die toevallig voorbij komen? En ze hebben ook twintig aanmeldingen, maar komt iedereen opdagen?

Sjors, vierdejaars Finance and control bij Fontys en Anne, derdejaars student Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, weten wat prestatiedruk is. Niet alleen deze middag moeten ze presteren. Anne is een jaar ziek geweest waardoor ze niet meekwam met de groep, Sjors moest alles op alles zetten om zijn propedeuse te halen en heeft daardoor vaak leuke dingen moeten afzeggen om te kunnen leren. 

Extra onderscheiden
Zij denken allebei dat de student van nu het zwaar heeft: je kunt niet meer eindeloos lang over je studie doen, een hbo-opleiding is minder bijzonder dan vroeger dus je moet je extra onderscheiden, en er ligt meer financiële druk op door het leenstelsel. “En dan moet je ook nog vrienden maken”, zegt Anne.

Hun idee is dat praten over prestatiedruk helpt. Zo zijn ze op het idee van een praatsessie gekomen. "Als je het bespreekbaar maakt, krijg je meer inzicht in de druk die je zelf ervaart, en vervolgens ook hoe je er beter mee kunt omgaan", zegt Sjors.

Leiderschap
Het evenement van deze middag organiseren ze vanuit de minor Vaardig in leiderschap. Zij hebben gekozen voor het thema prestatiedruk, anderen organiseren binnen de minor evenementen over integratie van buitenlandse studenten, stresspreventie, eenzaamheid onder ouderen, innovaties in het MKB, een veilig sportklimaat en TEC for society. 

De vijf studenten van het team prestatiedruk komen uit alle windstreken: van Fontys maar ook van Avans, de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en van Saxion. Anne: “Ik studeer Kunst en Economie, ik zocht wat meer economie en business voor mijn minor, zo kwam ik bij de Fontys-minors terecht en bleef mijn oog hangen op deze. Want ik wil graag later een leidinggevende functie, bijvoorbeeld als projectleider van een evenemententeam.”

Resultaat
Ook Sjors wilde eens kijken 'hoe het leiderschap mij ligt’. Zijn eerste kennismaking is gemengd: “Ik ben erachter gekomen dat niet iedereen in een team er op dezelfde manier in staat. Ik ben heel erg gericht op het resultaat, zakelijk, anderen vinden het proces interessanter dan wat het oplevert. En sommigen zijn soms niet gemotiveerd, ook dat gebeurt.”

Maar hoe komen ze dan van het thema leiderschap bij prestatiedruk terecht? “De opdracht in onze minor is: organiseer een evenement met een actueel thema dat relevant is voor Fontys. Zo kwamen we op prestatiedruk. Daarbij hebben we ieder enkele competenties gekozen die met leidinggeven te maken hebben om ze verder te ontwikkelen.”

Omgevingssensitiviteit
Anne: “Ik had bijvoorbeeld professionalisering en omgevingssensitiviteit. Vooral op het laatste vlak heb ik geleerd. Omdat ik voor mijn studie al veel bezig ben met event-organisatie, heb ik de neiging om teveel naar me toe te trekken. Maar omgevingssensitiviteit betekent ook: luisteren naar anderen, erkennen dat ze soms betere ideeën hebben en stimuleren dat ze daar iets mee doen.”

Zijn ze tevreden over het evenement? En hebben ze gedurende de afgelopen maanden ook geleerd om de prestatiedruk niet teveel op te laten lopen? Anne: "Nou, we hebben aan het begin wel gezegd: we maken het niet te ingewikkeld. We houden het bijvoorbeeld gewoon op school. Helder afkaderen, dat helpt." [Debbie Langelaan]