januari

'Praktijkonderzoekers' nemen glunderend prijzen in ontvangst

Fontys kondigt tijdens nieuwjaarsreceptie ook nieuwe visie aan

Roderick Wondergem van Fontys Paramedische Hogeschool heeft vandaag de Onderzoeksprijs 2020 gekregen voor zijn onderzoek naar beweeggedrag van mensen na een beroerte. Ook masterstudent Tess de Kok en bachelorstudent Alexander Warkus vielen in de prijzen. Daarnaast werd tijdens de nieuwjaarsreceptie het startschot gegeven voor de ontwikkeling van een nieuwe visie voor Fontys.

“Een enorme eer, deze prijs” reageert docent Roderick Wondergem uit Eindhoven, winnaar in de categorie medewerkers. Hij vindt praktijkonderzoek belangrijk. “Ik wil als docent niet alleen met onderwijs bezig zijn, maar ook met onderzoek, samen met studenten en het werkveld. Daarom is dit project ideaal voor mij”, vertelt hij stralend.

Vijf jaar geleden startte Wondergem met zijn onderzoek waarin hij het beweeggedrag van mensen die een CVA (Cerebro Vasculair Accident) hadden, in kaart brengt. Jaarlijks krijgen ongeveer 43.000 mensen een beroerte en een groot deel van hen heeft daarna problemen met bewegen.

Maatschappelijk belang
Het onderzoek van Wondergem maakt duidelijk welke groepen CVA-patiënten weinig of veel bewegen. “Als je dat weet, kun je voor die groep waarvan je voorziet dat ze weinig bewegen na ontslag uit het ziekenhuis, een aangepast programma Het voltallige College van Bestuur ontvangt de bezoekers.maken. Dat helpt bij herstel en kan een nieuwe beroerte voorkomen”, legt de winnaar uit.

De jury was onder de indruk van dit onderzoek vanwege de omvang en grondige aanpak. Bovendien is vanwege de vergrijzing de maatschappelijke betekenis groot. Er werd goed samengewerkt in een sterk consortium met veel betrokken stakeholders, zoals het UMC Utrecht en Maxima Medisch Centrum. Ook betrok Wondergem de studenten goed bij zijn onderzoek.

Bachelor- en masterscriptie
Naast een medewerker, krijgen elk jaar ook een master- en bachelorstudent een prijs, die bestaat uit een bedrag van 1000 euro. Die ging dit jaar naar masterstudent Tess de Kok van Fontys Sporthogeschool in Eindhoven en bachelorstudent Alexander Warkus, van Fontys Hogeschool Techniek en Logistiek in Venlo.

Tess de Kok onderzocht voor haar masterscriptie in hoeverre een leerkracht invloed heeft op de ontwikkeling van motorische vaardigheden bij kinderen tussen de 7 en 11 jaar. Er deden meer dan duizend kinderen van vijf basisscholen in Eindhoven en vijf in Maastricht mee aan het onderzoek.

Motorisch vaardiger
Als kinderen gymles krijgen van een vakleerkracht – een afgestudeerde gymleraar – blijken zij motorisch vaardiger dan wanneer ze les krijgen van een groepsleerkracht, is de uitslag van het onderzoek. “Dat had iedereen misschien wel verwacht, maar er was nog nooit onderzoek naar gedaan”, legde De Kok uit toen ze vanmiddag plaatsnam op het podium.

Het volgens de jury 'gedegen onderzoek' toont de bestaansreden van de bacheloropleiding ALO aan en de meerwaarde van vakdocenten lichamelijke opvoeding in het basisonderwijs.

Oogstrobot
Bachelorstudent Alexander mag als eerste op het podium.Alexander Warkus kan ook 1000 euro in zijn zak steken. Deze student van Fontys Hogeschool Techniek en Logistiek uit Venlo deed onderzoek waardoor oogstrobots beter kunnen worden ingezet. Daarvoor bekeek hij hoe beelden van rijpe paprika’s geautomatiseerd kunnen worden verwerkt in het systeem. Daardoor kan de oogstrobot op tijd gaan oogsten en is de boer niet langer ‘afhankelijk van voorspellingen aan de hand van het weer’.

“Ik wist in eerste instantie niet eens dat ik genomineerd was”, zegt hij met een brede grijns. “Of ik terecht heb gewonnen kan ik niet zeggen, maar het voordeel van mijn onderzoek is wel dat het heel erg toepasbaar is.” In vervolgprojecten kunnen de resultaten van zijn onderzoek bovendien worden gebruikt voor deep-learning robotica.

Er is veel inventiviteit en systematiek getoond in het onderzoeksproject Virtual Plant Modelling for Deep Learned Robotics, aldus de jury. Ook werd vermeld dat de scriptie helder en in goed Engels was verwoord.

Belang praktijkonderzoek
De Onderzoeksprijs wordt dit jaar voor de vijfde keer uitgereikt. Fontys heeft de prijs ingesteld om extra aandacht te vragen voor het praktijkgericht onderzoek dat Fontys in samenwerking met het werkveld verricht.

Bij de toekenning van de prijzen is het een pré dat er een verbinding is met ‘TEC for Society’, het paradepaardje van Fontys, waarbij TEC staat voor Technology, Entrepreneurship en Creativity. Dit jaar waren er in totaal dertien inzendingen: er waren masterscripties, onderzoek vanuit lectoraten of centres of expertise en een promotieonderzoek.

De jury stond onder voorzitterschap van Henk Garretsen, emeritus hoogleraar Health care policy, Tilburg University. Juryleden waren: instituutsdirecteur Bram ten Kate, lector Janienke Sturm, directeur dienst O&O Margo Brouns en Frank van der Zwan, senior beleidsmedewerker onderzoek bij de Vereniging Hogescholen. Bij het beoordelen van de studentonderzoeken waren ook studenten betrokken.

Eervolle vermelding
Een eervolle vermelding was er nog voor Bart Wernaart van Fontys Hogeschool Economie en Communicatie, in de categorie medewerkers. ‘Met het Moral Lab legt hij een fundament onder de ‘opvoeding’ van algoritmes zodat die ethische afwegingen gaan maken op een manier die wij als samenleving belangrijk vinden’, aldus de jury. [Petra Merkx]