COLUMN, Boudewijn Raessens,
09
april
2024
|
14:49
Europe/Amsterdam

Portfolio-assessment: game over?

Het woord 'portfolio' is afgeleid van het Italiaanse 'Portare Foglio', wat letterlijk 'het dragen van papieren' betekent. Het begrip portfolio komt uit de kunstwereld, het is een map waarmee een kunstenaar zijn werk kan presenteren.

In het hoger onderwijs wordt de laatste jaren in toenemende mate gewerkt met portfolio’s en in het verlengde daarvan met portfolio-assessments. Een portfolio bevat bijvoorbeeld een door een student geschreven businessplan inclusief een reflectie over zijn eigen leerproces. Een portfolio-assessment is een goed instrument voor de beoordeling op het niveau van Laten zien en Doen van de pyramide van Miller
Veelal wordt een portfolio-assessment gehouden in de vorm van een criteriumgericht interview, een CGI. Dit is een vraaggesprek tussen beoordelaars en de student waarin de beoordeling van het portfolio plaats vindt. Het beoordelen van portfolio’s met een CGI is tijdintensief, maar je krijgt er wat voor terug! Het geeft de mogelijkheid tot betrouwbare en valide toetsing!

En toen kwam generatieve AI, zoals ChatGPT. Met behulp van AI genereer je eenvoudig en snel een businessplan én een reflectie. Uit een Harvard-onderzoek blijkt zelfs dat businessplannen geschreven met AI 40% beter zijn dan zonder AI. Daarom is het belangrijk dat we onze studenten leren werken met generatieve AI.

Maar als we de impact van AI op toetsing negeren en op de oude wijze doorgaan, krijgen we wat de Duitsers een Verschlimmbesserung noemen. We denken dat we de toetsing verbeteren, maar het wordt juist minder.

En is het ‘game over’ voor het portfolio-assessment? Ik denk het wel. In ieder geval zullen we het gebruik van portfolio’s en portfolio-assessments kritisch tegen het licht moeten houden.

Boudewijn Raessens is associate lector AI in Business bij Fontys Economie en Communicatie.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Reacties 1 - 6 (6)
Bedankt voor uw bericht.
Richard Daris
13
April
2024
Helemaal mee eens Boudewijn!

Bron Van Dale: "interview = vraaggesprek met het doel om het gehoorde te publiceren of uit te zenden". Met het CGI haal je wel een zogeheten Eenheid van leeruitkomsten binnen. Waar blijft tijd dat we de studenten nog inhoudelijk mochten beoordelen op geleverde studieprestaties.
Melchior van Velzen
12
April
2024
helemaal war Boudwijn en precies daarom ga ik graag die uitdaging aan bij mijn SKE. Dank je wel voor je inspiratie en heads up hier.
Lars Veerhoff
12
April
2024
Het is alleen einde verhaal als we een portfolio zien als een eindproduct en daarop de assessment resultaten normeren. Misschien hebben we een veranderende focus nodig, zoals in dit voorbeeld het opleveren van een business plan (AI can do better), maar zouden we kunnen denken als een bewijs van gedegen overwegingen, keuzes, en validatie processen van het businessplan. Een portfolio is niet meer dan een verzamel document om een bepaald (assessment)doel te beoordelen. Daarmee hoeft niet perse een portfolio het raam uit, maar moeten we meer kijken van welke validatie we daarin terug willen zien.
Nel Verhoeven
12
April
2024
Goed artikel, Boudewijn!
Noi Kwanjai
10
April
2024
Indeed! If we assess portfolios in the same manner as we did prior to the proliferation of AI, we are assessing primarily the ability to use AI and very little other abilities we set out to assess. In other words, it will be more assessment of “The Pretence of Knowledge” – to borrow von Hayek's apt phrase.

Our assessment policy needs to be able to outsmart AI. That's a huge challenge!
Edwin Schravesande
09
April
2024
Mooi. Heeft iemand een Nederlands woord voor verschlimmbesserung?
Mat Ras
12
April
2024
ververslechtering