door Noëlle van den Berg,

Podcast helpt studenten met mentale gezondheid

Eenzaamheid, studiestress, prestatiedruk, financiële zorgen, depressies en ongezonde voeding. Het zijn allerlei factoren die inspelen op de mentale gezondheid van studenten. Hoewel veel studenten hiermee kampen, vindt het merendeel het erg lastig om er openlijk over te kunnen praten. Daarom riepen zeven studenten de podcast Mentalitijd in het leven.

Het idee voor de podcast ontstond toen zeven studenten van Fontys en TU/e, die allemaal deel uitmaken van dezelfde studentenvereniging, tijdens corona samenzaten. Sanne, afgelopen jaar afgestudeerd aan Fontys Pedagogiek, is één van hen. “Onze groep leerde elkaar kennen tijdens de coronapandemie, en we merkten al gauw van elkaar dat we het heel confronterend vonden om over onze mentale gezondheid te praten.”

De studenten raakten toch met elkaar in gesprek, want de drempel voor makkelijke en beschikbare professionele hulp voor studenten bleek erg hoog te liggen. “In het studentenleven heersen best wel wat taboes. We denken vaak dat we alles zelf moeten doen, mogen niet twijfelen aan ons kunnen en toegeven aan eenzame gevoelens is ook uit den boze. Laat staan het vragen om hulp.”

De groep achter Mentalitijd, met Sanne in het middenMoeilijke onderwerpen
Toch ondervond het zevental dat het juist erg fijn was om met elkaar in gesprek te gaan over allerhande onderwerpen. “We merkten onderling dat velen van ons tegen dezelfde problemen aanliepen en dat we het moeilijk vonden om aan tafel van je studentenhuis of in de kroeg een gesprek te starten over alles wat er in je leven speelt. Maar omdat we toch ervaarden dat praten over moeilijke onderwerpen echt oplucht, wilden we andere studenten die kans ook geven.”

Niet veel later ontstond dan ook het idee voor de podcast Mentalitijd, die inmiddels al door 14.000 mensen beluisterd is. Met afleveringen over onzekerheid, financiële problemen, eenzaamheid en prestatiedruk wisten de podcastmakers hun publiek iedere keer weer te grijpen. “Mentalitijd bleek een heel welkom initiatief”, legt Sanne uit. “Vooral de podcast over depressie onder studenten wist veel luisteraars te trekken.”

Een van de lezingen van MentalitijdOpen gesprek
Iedere aflevering staat een bepaald onderwerp centraal. Voorafgaand aan de opnames zit Sanne met haar mede-podcastmakers samen voor een brainstormsessie, waar volgens de alumna soms wel miljoenen onderwerpen naar boven komen. “Zodra we een keuze gemaakt hebben, gaan we voor ieder onderwerp op zoek naar een professional in Nederland die affiniteit heeft met de doelgroep. Deze professional zit met drie studenten samen om ervaringen te delen en inzichten te bieden, allemaal in een open gesprek.”

Dat Mentalitijd zeer gewenst is bij andere studenten merken Sanne en haar collega’s niet alleen aan de waardevolle reacties en feedback die zij van luisteraars krijgen. De groep organiseert inmiddels ook workshops en lezingen om studenten te helpen. “Ja, we zijn begonnen als podcast, maar op een gegeven moment werd het meer dan alleen dat. Dat wij anderen kunnen helpen met lezingen over onderwerpen als prestatiedruk en ‘stress to impress’ en daar volle zalen mee trekken, bewijst maar weer eens hoe nodig deze gesprekken zijn.”

‘Niet de enige’
Dat wil Sanne alle studenten dan ook nog meegeven. “Onze podcast zorgt voor een laagdrempelige, toereikende hand om toch het gesprek te kunnen starten met anderen. Studenten zijn inmiddels steeds meer bezig met hun mentale gezondheid, maar daar kunnen we allemaal nog steeds in groeien. En vergeet niet: waar je ook mee zit, je bent echt niet de enige.”

Boilerplate

De podcast is onlangs begonnen aan het derde seizoen, de eerste twee seizoenen tellen veertien afleveringen. Mentalitijd is onder andere te beluisteren via Spotify en is vanaf nu ook te vinden in de nieuwsbrieven van BRON en in de rechterkolom van onze homepage.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd