Pilot helpt autistische studenten aan baan

Rogier-01

'Help me met mezelf zijn'- de woorden van een autistische Fontys-studente die vastloopt bij het zoeken van een stageplek. Met hulp van een jobcoach komt ze uiteindelijk terecht bij Philips Research.

Inmiddels is het diploma binnen. Het is één van de succesverhalen uit de pilot ‘Autismetalent benutten’, een initiatief van Fontys en drie andere partijen. Veel autistische studenten kampen met specifieke problemen. Ze vertonen bijvoorbeeld uitstelgedrag en hebben moeite om contacten te leggen. “Maar liefst 72 procent van de jongeren met autisme is werkloos. Reden voor ons om iets voor die kwetsbare groep te doen”, vertelt Marlou Heskes, coördinator Student+ bij Fontys Hogeschool ICT.

Tl-licht
In het kader van de pilot kregen twaalf Fontys-studenten extra ondersteuning op weg naar stage en werk. In elf gevallen pakte dat positief uit. Carien van Hooff van de coalitie Vanuit Autisme Bekeken is blij met dit resultaat: “Veel lof voor Fontys. Ze constateerden een probleem en besloten er direct wat aan te doen. Mede door deze pilot is er intern nu voldoende expertise om verder te bouwen.”

Rogier van Velthoven (oud-student aan de Fontys Hogeschool ICT en op de foto boven) deelt zijn ervaringen. “Marlou Heskes vroeg me of ik aan de pilot wilde meedoen. Ik dacht: Baat het niet, dan schaadt het niet.” Dat bleek te kloppen. Rogier vond een stageplaats bij Bosch Security Systems. Vooraf maakte hij in overleg met zijn jobcoach een sensorisch profiel: “Daarin stond bijvoorbeeld dat ze mij niet direct onder grote tl-lampen moesten zetten.” Regelmatig contact met de jobcoach hielp Rogier om problemen te voorkomen of snel uit de wereld te helpen.

Vandaag is Rogier een tevreden mens. Na een succesvolle stage heeft hij nu namelijk een baan als onderwijs- en onderzoeksassistent... bij Fontys Hogeschool ICT. “De cirkel is rond,” stelt hij.

Maatwerk
Nicole Ficheroux van zorgverlener Autismepunt benadrukt: “Deze studenten voldoen evengoed aan alle gewenste hbo-competenties. Alleen hebben ze een andere ontwikkelvorm en is er extra inspanning nodig om hun talent tot zijn recht te laten komen.” De spreekster pleit voor maatwerk en een strakke regie in de begeleiding.

Jelle Raaijmakers van internetbedrijf ISAAC is als stage-aanbieder betrokken bij de pilot. “Bij werkgevers gaat het vooral om een open houding en meer kennis van de problematiek. Met heldere, concrete afspraken kom je een heel eind. Goede feedback, zowel voor ons als de stagiair, is essentieel.”

Structureel stappen zetten
De pilot zit erop. Hoe nu verder? Nienke Meijer, bestuursvoorzitter Fontys Hogescholen: “Aan afstudeer-eisen kun je niet sleutelen. Maar deze pilot laat zien dat er meerdere wegen zijn om de finish te halen. Het is nu zaak dat we niet in pilots blijven hangen, maar ook structureel stappen zetten.”

Ook de vierde initiatiefnemer, de Gemeente Eindhoven, is lovend. Wethouder Staf Depla: “We kunnen alle beschikbare talenten gebruiken. Er is maar een kleine inspanning nodig om deze studenten volwaardig te laten meedoen.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

Foto featured image: Audrey Kawarmala