Berlijn,
februari

Pijn te lijf bij beroepsmuzikanten

Yanna Pelser studeert met VSB-beurs in Berlijn

Spelen terwijl je lijf zeer doet, is voor veel beroepsmuzikanten normaal en dat begint al op het conservatorium. Yanna Pelser kreeg een schouderblessure toen zij haar Master of Music deed bij Fontys. Op zoek naar een oplossing kwam de altvioliste bij de 'Resonanzlehre' van de Duitser Thomas Lange terecht. Daar wilde ze meer van weten. Ze vroeg een VSB-beurs aan en kreeg die: 10.000 euro om te gaan studeren in Berlijn.

Met zeven andere studenten begon ze in 2015 aan de opleiding bij Thomas Lange in Berlijn, een privé-opleiding. “We oefenen soms dagen achtereen heel intensief en zijn dan weer een tijdje vrij. Zo kan ik deze opleiding goed combineren met optredens in Nederland”, vertelt Yanna. En ja, ze heeft inderdaad een fantastische tijd in Berlijn. “Meer dan elke andere Europese hoofdstad is Berlijn zó creatief. Er is iedere dag wel wat te doen op het gebied van kunst en cultuur. Bovendien geven wij samen regelmatig kamerconcerten en open improvisatiesessies.”

Balanspunten
Toch gaat ze als ze in juni klaar is met haar opleiding, weer terug naar Nederland. En dan zal ze de eerste Nederlander zijn die de Resonanzlehre kan geven aan andere Alt-violiste Yana Pelser.beroepsmuzikanten. Met deze methode leer je om op een goede manier gebruik te maken van de balanspunten in je lichaam. Je lichaam volgt daarbij de klanken in de muziek. “Het neemt spanningen en blokkades weg. Daardoor worden ook de klanken die je maakt mooier”, zegt Yanna.

Eigenlijk is de Resonanzlehre voor iedere podiumartiest interessant, ook sprekers bijvoorbeeld, aldus Yanna. Maar bij beroepsmuzikanten is de nood wel erg hoog. Uit recent onderzoek van de Universiteit van Maastricht blijkt dat bijna 70 procent van de conservatoriumstudenten lichamelijke klachten heeft. Beroepsmuzikanten en studenten oefenen elke dag urenlang. Vragen om kortere repetities of afzeggen voor een optreden is taboe onder artiesten en studenten krijgen vaak onmogelijk lange stukken op om in te studeren, aldus het Maastrichtse onderzoek.

Ervaringsdeskundige
Yanna is een ervaringsdeskundige: tijdens haar studie kreeg ze een schouderblessure. “Zo ontdekte ik de Resonanzlehre en toen bleek dat ik daar zelf baat bij had, wilde ik ook de opleiding volgen. Spelen zonder pijn kan echt, weet ik nu.” Via het bureau Internationalisering van Fontys hoorde ze van de VSB-beurs. Haar eerste aanvraag werd afgewezen. “Ik had de indruk dat de jury eraan twijfelde of Nederlandse muzikanten deze coaching wel vergoed konden krijgen via de zorgverzekeraar. Ze vroegen zich af of ik wel ooit geld zou kunnen verdienen met deze methode.”

Een jaar later deed ze opnieuw een poging. “De aanvraag was nagenoeg hetzelfde, maar nu had ik een andere jury. Die ging veel meer in op mijn persoonlijke ontwikkeling als musicus en op wat de Resonanzlehre zou kunnen betekenen voor andere beroepsmuzikanten. En toen kreeg ik de beurs wel.”

In juni is ze klaar en komt ze terug naar Nederland. Ze is dan de eerste Nederlandse musicus die deze bewegingsmethode kan toepassen. Er staan al cursussen gepland voor het internationale Viola Congres in Rotterdam in november. Daarnaast blijft ze ook gewoon spelen. “Ik wil me ook als muzikant ontwikkelen. Ik werk vaak – net als veel andere musici – als remplaçant, invaller bij klassieke orkesten. Maar ik wil ook andere muziek maken, wereldmuziek bijvoorbeeld. Ik zing nu ook bij mijn vioolspel en dat is echt iets nieuws.” [Petra Merkx]