december

Pedagogiek fietst lampen bij elkaar voor arme gezinnen

Met de volledige opleiding zó hard fietsen dat dertien kansarme gezinnen in Tilburg straks kunnen genieten van een unieke lamp, gemaakt van petflessen. Studenten en medewerkers van Fontys Pedagogiek maakten het mogelijk.

De slogan Fontys for Society wordt eer aan gedaan op Campus Stappegoor. De ruimte waar gefietst wordt om plastic flessen te vermalen is snel gevonden, want de aangepaste fietsen maken een herrie van jewelste. In een van de ruimtes van P1 trappen zes studenten om beurten de benen onder hun lijf vandaan. Waarom? “Iets met fietsen voor armoede, dat is het enige wat ik weet”, verklaart eerstejaarsstudente Anne terwijl ze bijkomt van haar intensieve fietssessie.

Medestudent Pien vult al snel aan. “Fontys Pedagogiek is een sociale opleiding en vanwege dat sociale aspect zetten we ons in voor Tilburgse gezinnen die in armoede leven. Daarnaast zijn we binnen onze opleiding ook bezig met duurzaamheid, waar dit project goed bij past.”

Pien (links) staat Anne bij tijdens haar fietssessieVan waardeloos naar waardevol
Het project waar Pien op duidt, is opgezet in samenwerking met Van Pet naar Pret, een bedrijf waarin de ‘leuke kant’ van het hergebruik van petflessen centraal staat. “Eigenlijk maken we hier van iets waardeloos als een plastic flesje, juist een waardevol product”, legt Van Pet naar Pret-eigenaar Rolph Adriaansen uit.

Adriaansen is de bedenker van de lampen die eind januari in dertien verschillende Tilburgse huishoudens terug te vinden zijn. “Gezinnen die het financieel minder hebben, ervaren ook kansenongelijkheid op het gebied van duurzaamheid. Maar het is belangrijk dat ook zij de kans krijgen om zo’n lamp in huis te kunnen hebben hangen. Daarbij is het verhaal achter de lamp het belangrijkst.”

Verbinding
Verbinding staat in dat verhaal centraal. “Alle deeltijd- en voltijdstudenten en -docenten hebben zich al fietsend ingezet voor dit project. Samen goed voor ongeveer 7,5 kilo aan vermaalde flesjes, waar dertien lampen, die centraal staan voor 013-stad Tilburg, uiteindelijk van worden gemaakt.

Die lampen kosten normaliter 250 euro per stuk, maar worden door de opleiding Pedagogiek weggegeven aan kansarmere gezinnen in Tilburg. In januari start de productie, waarna de dertien lichtbronnen samengevoegd worden tot een soort kroonluchter, inclusief labels met namen en adressen. Daarna worden de lampen individueel uitgedeeld.

Kleurstalen van gerecycled plasticFamilies
Waar de gerecyclede lampen precies terechtkomen is nog niet zeker, maar studenten en docenten kunnen al wel potentiële gezinnen aandragen. Pien heeft al een familie in gedachte. “Tijdens mijn vorige stage kwam ik terecht bij een gezin die echt zo’n lamp verdienen. Ze hebben weinig geld en bevinden zich in een moeilijke en zware financiële situatie, maar proberen er wel iedere dag weer het beste van te maken met de middelen die ze hebben. Zij passen perfect binnen dit sociaal-maatschappelijk project.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Boilerplate

Woensdag 20 december wordt ook gefietst op Campus Rachelsmolen in Eindhoven, met als doel om geld op te halen voor Serious Request, Stichting ALS. Van 08.00 tot 20.00 uur fietsen medewerkers en studenten van verschillende instituten Rachelsmolen in tijdens de actie Fontys Fietst Campus Rachelsmolen In. Doneren voor Serious Request kan via de site.