september
2021

Paralympische Spelen openen werelden voor mensen met beperking

Paralympiërs gebruiken in Tokio de allernieuwste hulpmiddelen voor mensen met een beperking. De basketballers spelen in superwendbare rolstoelen. Een tennisspeler zonder handen klemt zijn racket in een perfecte orthese. Die innovaties sijpelen door naar de ‘gewone wereld’ én de opleiding voor orthopedisch technoloog van Fontys.

“Als ik zo’n tennisser zie met zijn racket geklemd in een orthese (hulpstuk, red.), dan denk ik meteen: dat beeld ga ik gebruiken in mijn lessen”, vertelt docent Anne-Marijke Voets. De basketballers met hun wendbare rolstoelen zijn dan weer interessant voor een project over het gebruik van rolstoelen.

“Door nieuwe materialen zijn rolstoelen veel lichter en sterker geworden, waardoor meer mogelijk is. Via vaardigheidstrainingen kunnen gebruikers leren met een wheely een stoep af te gaan of zelfs een trapje te nemen én hoe ze moeten reageren in onverwachte situaties”, legt Voets uit. “Zo kunnen rolstoelgebruikers een veel zelfstandiger leven leiden.”

Het is volgens Voets mede te danken aan de Paralympische Spelen dat hulpmiddelen zich zo hebben ontwikkeld. Zoals de innovaties bij de Formule 1 doorsijpelen naar de auto-industrie, sijpelen die van de spelen door naar de gewone wereld.

“Vroeger was alles lomp en zwaar. Denk aan de houten voet. Nu zijn voetprotheses vele malen lichter en soepeler in het gebruik geworden. Innovaties gaan ook om ander dingen. Ik let bij de basketbalspelers bijvoorbeeld ook goed op hoe ze in hun rolstoel zitten, want ook daarvan kun je leren.”

Trainer racerunners
Voets is een fervent aanhanger van de Paralympische Spelen. Ze is behalve docent bij de opleiding Mens & Techniek van Fontys Paramedische Hogeschool in Eindhoven, ook trainer van een groepje jonge racerunners (een racerunner is een driewielig loopframe, waarmee mensen met een beperking, kunnen rennen).

Voor haar master aan de Universiteit van Leuven deed ze bovendien een paar jaar geleden onderzoek naar het classificatiesysteem van de Paralympische Spelen (zie kader). Ook bezocht ze de vorige spelen in Rio in 2016, toen nog als student van Fontys.

De Paralympische Spelen zijn van onschatbare waarde en niet alleen om de sportieve prestaties en innovaties, vindt ze. “In veel landen worden mensen met een handicap weggestopt, en nu kunnen ze juist laten zien wat ze wél kunnen.”

Bibian Mentel
Bovendien, en dat ziet ze bij haar eigen trainingsgroepje, stimuleren de spelen andere mensen met een beperking om te gaan sporten. En dan niet alleen in de topsport, maar ook in de breedtesport.

Ze vindt de Jump Foundation van de onlangs overleden sporter Bibian Mentel dan ook een mooi initiatief. Deze foundation helpt kinderen aan ‘sportprotheses’, die vaak niet door verzekeraars worden vergoed. “Mooi is ook Uniek Sport, die hulpmiddelen als de racerunner uitleent. Zo kunnen méér mensen met een beperking gaan sporten.”

“Een jongen uit mijn groep die eerst met moeite 100 meter haalde, zie ik nu de 400 meter doen. Dat doet gewoon heel veel met iemand.” Deze sport, met racerunners, wordt mogelijk een onderdeel van de spelen van 2024 in Parijs. [Petra Merkx]

opa en Oma Voets
2021
Meid je bent gewoon geweldig. Het zit in je bloed. Knap van jou. Prachtig zoals je dat alles formuleert. We wensen je heel veel succes. Hele dikke knuffel