november
2023

Oud-Fontysdocent doet gooi naar Haagse pluche

Als zijn collega’s van destijds hem niet hadden aangemoedigd, stond Geert Gabriëls (44) uit Weert nu niet op een verkiesbare plek van de kandidatenlijst voor GroenLinks-PvdA. “Fontys heeft mijn politieke carrière ingeleid”, aldus de voormalige aardrijkskundedocent aan de lerarenopleiding in Tilburg (FLOT).

“Een ge-wel-di-ge tijd!”, zo omschrijft Gabriëls zijn periode bij Fontys. Tussen 2008 en 2014 werkt de fysisch geograaf er als docentopleider Aardrijkskunde. Hij vond het leuk én spannend om bij Fontys aan de slag te gaan. “Ik had vijf jaar lesgegeven aan een middelbare school en had net mijn bul op zak van de eerstegraadslerarenopleiding aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ik vroeg me af of ik wel voldoende wist om ook studenten en werkenden die in deeltijd studeerden, te motiveren en les te geven.”

Die twijfel was snel verdwenen. In de zeven jaar dat Gabriëls voor Fontys werkt, inspireert hij honderden studenten met zijn bevlogen verhalen over sociale en fysische geografie. Nog altijd heeft hij contact met oud-studenten. “Soms kom ik ze tegen op middelbare scholen waar ze werken en waar ik als politicus langsga. Met anderen heb ik nog altijd contact via sociale media.” Vooral nu steunen ze hun oud-docent. “Dan berichten ze me dat ze op me gaan stemmen of wensen ze me succes bij de komende Tweede Kamerverkiezingen.”

Breed inzetbaar
Ook met enkele oud-collega’s onderhoudt de politicus nog altijd contact. “Toen ik in 2014 in Weert als wethouder kon beginnen voor een lokale partij hebben zij mij gestimuleerd ervoor te gaan. Zo’n kans zou ik niet gauw meer krijgen, zeiden ze. Ik kan wel zeggen dat Fontys mijn politieke carrière heeft ingeleid. Als mijn collega’s me niet het zelfvertrouwen hadden gegeven om verder te gaan als politicus had ik nu niet op de kandidatenlijst van GroenLinks-PvdA gestaan voor de Tweede Kamerverkiezingen.”

Gabriëls staat op plek 15. Als de peilingen gelijk krijgen, is de kans groot dat de Limburger op het Haagse pluche mag plaatsnemen. Welke portefeuille hij dan krijgt, wordt pas na de verkiezingen door de fractie bepaald. Naar eigen zeggen is het kandidaat-Kamerlid breed inzetbaar. Als wethouder in Weert had hij onder andere onderwijs, cultuur, landbouw, natuur en duurzaamheid in zijn portefeuille. En tot enkele maanden geleden was hij als gedeputeerde voor Limburg verantwoordelijk voor natuur en de stikstofaanpak.

Zijn hart ligt bij de groene thema’s. Maar ook onderwijs draagt hij een warm hart toe. “Ik ben de politiek in gegaan om een positieve bijdrage te leveren aan de wereld. Geografen zijn over het algemeen betrokken en nieuwsgierige mensen die het beste met de aarde en mensen voor hebben.” Gabriëls is blij dat hij al het een en ander voor zijn stad Weert en de provincie Limburg heeft kunnen betekenen. Nu is hij klaar om het nationale toneel te betreden.

Mocht hij onderwijs in zijn portefeuille krijgen, wat kunnen we dan van hem verwachten? “GroenLinks-PvdA wil het lerarentekort terugdringen en het lerarenvak aantrekkelijker maken. Ook willen we dat studenten een minimale stagevergoeding ontvangen van 750 euro per maand. Ook zij-instromers moeten een overgangsvergoeding krijgen.”

Geert Gabriëls op campagneInvesteren in onderwijs
“Daarnaast trekken we geld uit voor een goede begeleiding van beginnende docenten, zodat ze niet meteen verzuipen met als gevolg dat ze het onderwijs vroegtijdig verlaten”, vervolgt Gabriëls. “En uiteraard willen we de pechgeneratie met een studieschuld tegemoetkomen. Om problemen in de toekomst te voorkomen willen we de rente op studieschuld bevriezen. Kortom, GroenLinks-PvdA wil royaal investeren in onderwijs.”

Het kandidaat-Kamerlid is ‘helemaal klaar om naar Den Haag te gaan’. Zijn ervaringen als docent bij FLOT hebben hem daarbij enorm geholpen, constateert hij. “Ik heb geleerd om moeilijke onderwerpen begrijpelijk en boeiend uit te leggen. Ik weet hoe ik moet presenteren en sta ontspannen voor een grote groep mensen. Ook kan ik mijn standpunten goed voor het voetlicht brengen.”

Daar schort het bij sommige politici nog wel eens aan, vindt Gabriëls. “Maar een docent doet dit alles elke dag.”
[Marieke Verbiesen]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Kevin
2023
Blijft wel bijzonder dat politieke boodschappen alleen zijn toegestaan als ze komen vanuit de juiste hoek. Ik heb hierover eerder contact gehad met Bron en Dienst M&C. Maar toen werd me keer op keer gemeld dat politieke boodscahppen niet welkom zijn bij een onderwijsinstelling als Fontys. Als het van de linkerkant van het spectrum komt, is dit blijkbaar geen issue?