2022

Ook Eindhoven heeft nu een veganistische studievereniging

Studieverenigingen heeft Nederland genoeg. Maar studieverenigingen die puur en alleen gefocust zijn op het veganisme? Die missen we nog, dacht Eloy Overvelde een paar maanden geleden. Hij startte er samen met een stel andere studenten eentje op in Eindhoven.

Het aantal vegan studieverenigingen in Nederland is bijna op twee handen te tellen, het aantal in Noord-Brabant zelfs op twee vingers. Alleen in Tilburg en Eindhoven zitten Vegan Student Associations, afgekort VSA’s. Die in Eindhoven bestaat pas sinds kort.

“In Nederland zitten meerdere VSA’s die zich inzetten voor het zichtbaar maken en verbinden van veganisten in een stad. In Eindhoven misten we deze nog en daarom heb ik samen met Hilde van Esch het idee geopperd om er eentje op te richten”, aldus Eloy, die onlangs afstudeerde aan de studie Applied Science bij Fontys.

Officieel
Zo gezegd, zo gedaan. Het duo is andere mensen over het concept gaan vertellen, organiseerde borrels en ging op zoek naar extra bestuursleden. Begin dit jaar schreven ze zich in bij de Kamer van Koophandel en maakten ze hun vereniging officieel.

Sindsdien hebben al bijna dertig mensen de weg naar de VSA gevonden. “Mensen denken altijd dat we een exclusieve groep voor alleen vegans zijn, maar je kunt ook lid worden als je interesse hebt in veganisme of hier meer over wilt leren”, legt Eloy uit, zelf al bijna vier jaar veganist.

Eloy OverveldeDiversiteit
Wat deze studievereniging onderscheidt van alle andere is de diversiteit. “Bij de meeste verenigingen staat het sociale element centraal. Wij willen afzien van de standaard studentencultuur en bieden een inclusief en divers aanbod van activiteiten aan.”

Natuurlijk, een biertje wordt er heus wel eens gedronken. Maar het thema duurzaamheid staat - wat er ook gedaan wordt - altijd centraal. “We dragen een standpunt uit. We proberen op een laagdrempelige manier goed te zijn voor de wereld. We willen het imago van veganisme veranderen.”

Nu wordt het volgens Eloy nog gezien als een radicale beslissing. “Maar dat is het niet. En het draait ook niet alleen om het eten van een sojaburger. We willen een netwerk bieden, we willen mensen met elkaar in contact brengen.”

Vuil ruimen
De vereniging komt iedere week samen, soms zelfs twee keer. Ze gaan boulderen en organiseren op zondag vaak clean-ups. “Maar we houden ook activiteiten als een kookworkshop of kledingruil. Alles kan, zolang er maar geen dieren bij betrokken zijn. Bezoekjes aan de dierentuin of het circus slaan we over.”

Naast het organiseren van activiteiten zetten de studenten zich ook in voor het verkleinen van de klimaatafdruk. Ze doen hard hun best het veganistische aanbod in kantines van bijvoorbeeld Fontys te vergroten.

“Je wordt vaak gek aangekeken als je om een veganistische optie vraagt in de kantine. Daar willen we verandering in brengen. Fontys richt zich op duurzaamheid, dus het zou geen onlogische stap zijn om meer veganistische producten aan te bieden. Wij gaan daar met mensen over in gesprek.”  [Karen Luiken]

Inge van de Vorst
2022
Wat een mooi initiatief. Binnen afzienbare tijd is het vanzelfsprekend om in de kantine en bij lunches lekker vegan eten te vinden. Ik kom - als flexitariër - graag met jullie in contact om meer te leren over laagdrempelige gedragsverandering (om van mijn vleesverslaving af te komen) en andere transitievaardigheden.