Tilburg, Eindhoven,
januari

Ook de swapfiets is ‘circulair’

De term circulaire economie is nog niet erg bekend onder studenten. Toch doen ze er ongemerkt aan mee. Bijvoorbeeld door een abonnement op de Swapfiets te nemen of doordat ze oude kleding inleveren bij H&M voor een kortingsbon.

Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) bracht de circulariteit in Nederland in kaart en meldde vorige week dat de Nederlandse economie zo’n 85.000 activiteiten heeft op dit gebied. Dat is 4 tot 5 procent van de economie. Ze bieden werk aan ongeveer 420.000 mensen.

Het PBL merkte op dat veel mensen niet in de gaten hebben dat ze eigenlijk bijdragen aan het opnieuw gebruiken van grondstoffen (wat circulaire economie is). Bijvoorbeeld door naar de schoenmaker te gaan of tweedehands meubels te kopen. Zoals de Fontys-studenten die Eva Witte van Bron interviewde voor onderstaand filmpje.

Tekst gaat verder onder video.

Toch is er nog veel te winnen, schrijft het PBL in zijn rapport vorige week: ‘Circulariteit heeft een plek veroverd in de Nederlandse economie. Maar er is nog geen zicht op de door het kabinet beoogde versnelde overgang naar een volwaardige circulaire economie in 2050. Hiervoor zijn veel meer nieuwe circulaire initiatieven nodig dan de 1.500 die nu in kaart zijn gebracht.’

Fontys Impulsteam
Fontys wil vanuit het onderwijs ook bijdragen aan beter en meer hergebruik van grondstoffen. De school biedt een minor aan en er is het Fontys Impulsteam Circulaire Economie. Dat heeft de ambitie om in 2019 uit te groeien tot circulaire kennishub voor de Brainport regio.

Om dat te bereiken worden verschillende kennistrajecten opgezet. Zo is recent met vijftien bedrijven een RAAK mkb-subsidieaanvraag ingediend, gericht op het ondersteunen van deze bedrijven bij de transitie naar circulair ondernemerschap. Daarnaast is er een kennistraject voor overheden op het gebied van circulair inkopen in voorbereiding. [Petra Merkx]