december

Jos van der Hulst: de man achter de plantenbak

Al na één jaartje HRM in Eindhoven wil alumnus Jos van der Hulst op zoek naar grotere uitdagingen. Die vindt hij in het groen en zodoende – als leverancier van alle interieurbeplanting – komt hij ten slotte weer terug bij Fontys Hogescholen. “Als je er toch bent, kun je de lat evengoed wat hoger leggen.”

Van der Hulst (40) is algemeen directeur van De Klerk Bloemsierkunst & Interieurbeplanting in Veldhoven. Uit de bloemisterij van zijn vader groeit een binnengroen-business met vijftig medewerkers en zes miljoen euro omzet. En dat terwijl Jos zelf geenszins groene vingers heeft: “Nee, ik ben alleen door twee groenfreaks opgevoed.”

Familiebedrijf
Was hij dan niet liever gaan ondernemen in Foto: Ton Toemeneen andere sector? “Het loopt zoals het loopt… Hiervoor werkte ik onder meer als freelance accountmanager in de bouwsector, waar ik mijn draai prima kon vinden. Het ondernemende, streberige zat er altijd al in. Maar toen eenmaal de opvolgingskwestie op tafel kwam, was deze keus vlot gemaakt.”

De wisseling van de wacht bij De Klerk (de naam van de oorspronkelijke oprichter, waarvan Jos’ vader het bedrijf overnam, red.) gaat niet zonder slag of stoot. “Ik botste met mijn vader, een bloemist van de oude stempel. Ik was jong; geloofde niet meer in zijn kleine marges en wilde vooruit.”

Waar vader Kees nog het verschil denkt te maken met een nieuwe winkel in het Eindhovense Catharinaziekenhuis, bewijst de rekenmachine van Jos het tegendeel. “Ook dat was niet langer rendabel, vanwege de grote omzetten die je moest maken met luttele bedragen. Zulke rekensommen zijn hard, en ze ontberen de nostalgie van mijn vader. Maar ze kloppen wel.”

Een coach die Jos in zijn overnametraject begeleidde zei: ‘Vertel nu eens tegen je vader dat hij het heeft verdiend en dat hij los mag laten. “Dat deed ik en vanaf dat moment was de angel eruit.”

Grote groencontracten
Sinds 2016 is Jos eigenaar-directeur, samen met Henk Rovers. Inmiddels zijn de verschillende winkels in Eindhoven samengevoegd op één locatie in Veldhoven en raakte de bloemisterij op de achtergrond. “Het is nog maar 15 procent bloemen. De rest is grootschalige interieurbeplanting en -verzorging.”

De Klerk werkt voor bijvoorbeeld Rabobank, ASML én Fontys Hogescholen. “Bij Fontys loopt dat via Europese aanbesteding. Daarbij schrijven we in voor een prijs per plant, inclusief verzorging.”

Omdat het bedrijf al jaren voor de hogeschool actief is profiteert het van een kennisvoorsprong. “In alle instituten is de beplanting ooit door ons geleverd- we weten dus precies waar wat staat en hoe zo’n plant het doet.”

Jarenlange relaties
Een team van medewerkers reist door het hele land om de planten aandacht te geven. “Streven is dat onze mensen 150 Foto: Ton Toemen‘planteenheden’ per dag verzorgen. Bij veel klanten, zoals Fontys, staan die vaak al op één locatie.”
Jos wijst erop dat de markt van de interieurbeplanting redelijk stabiel is. “Als je je werk goed doet, bouw je jarenlange relaties met klanten.” Ook de coronacrisis gooit geen roet in het eten.

“Gelukkig hebben we net vóór de crisis een paar mooie contracten afgesloten.” Ook de seizoenen zorgen voor continuïteit. Komende tijd zet De Klerk, verspreid over Nederland, weer zo’n 700 opgetuigde kerstbomen.

Té gemoedelijk
Jos houdt het nu een stuk langer vol bij Fontys dan twintig jaar terug. In 2000 behaalde hij de propedeuse Human Resources Management and Services, om vervolgens te switchen naar Personeel & Arbeid aan Hogeschool Utrecht.

“Bij Fontys HRM & Psychologie werd ik niet uitgedaagd; ik haalde alles met gemak. Ik zat amper drie ochtenden per week op school en als ik dan thuiskwam vroeg mijn moeder: ‘Ben je er nu alweer?’” De opleiding in Utrecht prikkelde meer. “Daar lag de lat destijds hoger qua niveau, en moest ik er echt voor werken.”

De HRM-studie bracht Jos een portie mensenkennis die hem als directeur van pas komt. “Ondernemen gaat uiteindelijk over mensen. Niet over, zeg, cijfers.” Zijn bedrijf toont bewust ook een sociaal gezicht, doordat er bijvoorbeeld mensen werken die elders minder snel emplooi vinden. “Mensen met een ‘randje’ brengen iets mee wat het bedrijf nog niet in huis heeft. Vaak voel ik direct wat ik aan iemand heb.”

Word geen nummer
Terugkijkend op zijn studietijd beseft Jos dat hij bepaald geen theoreticus was. “Ik lees veel, dat wel, maar het draait uiteindelijk toch om de praktijk- om de toepasbaarheid van kennis en de vertaling die je daar weet te maken.”

Dat is ook wat hij de Fontys-student die vandaag de dag rondloopt tussen zijn planten meegeeft: “Staar je niet blind op theorie. Probeer al tijdens je studie kennis te maken met verschillende bedrijven, en kijk wat daar speelt. Stages zijn óók bedoeld om te leren wat je wel en niet wilt.”

Bij een grote organisatie waar hij als HRM’er zat kreeg Jos eens een lijst onder ogen die aangaf dat hij ‘nummer 18’ was in rangorde. “Kijk, dat wil ik dus niet. Sowieso wil ik geen nummer zijn. Maar evenmin zoek ik dat die zeventien mensen vóór mij blijkbaar kunnen beslissen wat ik moet doen.”

Hij maakte al snel de overstap naar een bedrijf met twee medewerkers op de personeelsafdeling. “Dat stelt je in staat om precies die taken op je nemen die je wilt. En bovendien om écht het verschil te maken.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

Harry van der Burgh
Hallo Jos,

Prachtig verhaal man! Succes
Marcel Rief
Wat een mooi verhaal Jos, complimenten! Wij gaan er een GROEN 2021 van maken!!
Vrgroet Marcel Rief
Indoor Plant services