Eindhoven,
11
december
2023
|
12:12
Europe/Amsterdam

'Nieuwste AI-gadget is een echte privacy-killer'

Artificial Intelligence biedt tal van voordelen. Niemand lijkt dat beter te weten dan studenten, die immers massaal ChatGPT hebben omarmd. De nieuwste ‘uitvinding’ is de AI-pin, volgens de bedenkers de opvolger van de smartphone. Maar pas op, schrijft Boudewijn Raessens in onderstaand opiniestuk, want ieders privacy komt ermee op de tocht te staan.

Boudewijn RaessensDe AI-pin is een apparaatje dat je op je jas of je trui bevestigt, met allerlei functies die je ook van je smartphone gewend bent. Wat is nu het verschil met de smartphone? De AI-pin heeft geen scherm, maar een projector. De bediening gaat via je stem. Door je hand als een klein projectscherm voor je uit te strekken, kan op je hand het beeld worden geprojecteerd.

De AI-pin is een persoonlijk af te stemmen digitale assistent. Het geeft antwoord op je vragen, kent je voorkeuren, heeft toegang tot je agenda, kan vertalen en kan spreken met je eigen stem.

Artifical Intelligence heeft ons veel te bieden. Maar het gebruik van de AI-pin heeft ook een keerzijde, namelijk het verder aantasten van onze privacy. Sterker nog: het is een echte privacy-killer.

Het recht op privacy is iemands recht met rust te worden gelaten, dit is het recht op bescherming van persoonsgegevens. Je mag niet zomaar iemands persoonlijke informatie gebruiken. In je badkamer doe je ook je deur dicht, dit is omdat je privacy wilt, het is geen geheimzinnigheid. Privacy gaat over het recht op je eigen informatie, niet over het verbergen van geheimen.

Juist de grote tech-bedrijven zoals Apple, Meta (waaronder Facebook en Instagram), Microsoft en Amazon verzamelen informatie over ons zoals leeftijd, inkomen, opleidingsniveaus en woonplaats. Via clicks, likes en websites die we bezoeken komen deze tech-bedrijven veel over ons te weten. Met persoonlijke data van mensen, de dataprofielen, wordt door de bedrijven veel geld verdiend.

Doelgroepen
Dit doen ze door microtargeting. Vroeger werd reclame gemaakt die voor iedereen hetzelfde en zichtbaar was. Met microtargeting krijgt een afgebakende groep met bepaalde kenmerken, in de marketing wordt dit een doelgroep genoemd, een eigen reclame-uiting. Zo kan een politieke partij, om stemmen te winnen, per doelgroep datgene vertellen wat die specifieke doelgroep het liefst wil horen. Maar volgens deskundigen is een dergelijke manier van beïnvloeding schadelijk voor de democratie. Iedereen zou namelijk toegang moeten krijgen tot dezelfde informatie.

AI maakt het ook mogelijk foto’s en beelden aan te passen. Volgens New York Times zijn de door AI bewerkte foto’s en beelden niet eens het ergste. Erger is dat we vervolgens authentieke foto’s en beelden ook gaan wantrouwen. Het niet vertrouwen van iets wat wel echt is, wordt het ‘liar’s dividend’ genoemd, het voordeel van de leugenaar.

In de gaten houden
Naast de toepassing bij microtargeting is het niet altijd duidelijk wat de tech-bedrijven precies doen met de door hen verzamelde informatie. Zo worden door de Chinese overheid via slimme camera's, scanners en sensoren de Chinese burgers in de gaten gehouden. Dit surveillancesysteem is bij ons zeker niet gewenst. 

Er komt in Nederland en ook Europa gelukkig nieuwe wetgeving, maar technologische ontwikkelingen gaan meestal harder dan wetgeving kan bijhouden. Met de AI-pin kun je gemakkelijk ongevraagd mensen filmen bijvoorbeeld in een supermarkt, bij alles wat ze doen en kopen, niemand die het merkt. We zeggen privacy heel belangrijk te vinden, maar we handelen er vaak niet naar. Laten we zuinig zijn op de privacy van onszelf en anderen.

Boudewijn Raessens is associate lector Marketing bij Fontys Economie & Communicatie in Eindhoven. Dit opiniestuk verscheen afgelopen vrijdag ook in het Eindhovens Dagblad.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Reacties 1 - 1 (1)
Bedankt voor uw bericht.
Nico Spiering
11
December
2023
De angst voor nieuwe dingen is van alle tijden. Met name nieuwe technologiëen zijn de afgelopen decenia vooraf gegaan door angstberichten zoals bovenstaande. Ja de privacy zal meer en meer een publiek geheim worden, maar misschien willen we niet meer de badkamer afsluiten, misschien willen we eenzijdig of misschien wel veel breder geïnformeerd worden. Door angst in te boezemen en daardoor de content te proberen te reguleren is in mijn ogen ongewenst. De technologie is er en deze wordt verder ontwikkeld. Het lijkt mij wijzer de gebruikers er van, te leren om te begrijpen hoe de content tot stand komt. Vervolgens zullen in heel veel situaties het gebruik van AI en dus ook de AI pin hun nut bewijzen. Door juist persoonlijke doelen te stellen en daar in gemotiveerd te worden, middels gerichte advertenties en content. Ik hoef bijvoorbeeld geen babyvoeding reclame te zien, terwijl een ander daar juist wel interesse in heeft.
Wat betreft de privacy van anderen zoals bijvoorbeeld ongewenst gefilmd te worden in de publieke ruimte is allang geschonden omdat iedereen met een smartphone dit allang doet of kan doen. En het verhaal dat China dit al op grote schaal doet lijkt mij niet relevant meer omdat de camera dichtheid in Nederland enorm is, dit is vrijwel iedere dinsdagavond te zien op Opsporing verzocht.

Ik ben sterk van mening dat we beter de technologie kunnen omarmen en de mensen bewust maken van de mogelijkheden en de oorsprong van de data. We heffen al bijna de taalbarriere op en kunnen we met elkaar praten, hiermee kunnen we hopelijk sneller begrip en respect voor elkaar hebben.
Freddy Hurkmans
14
December
2023
Hmm. Je schrijft: "De technologie is er en deze wordt verder ontwikkeld.", waarmee je suggereert dat nu die technologie er is we niet meer moeten 'zeuren' en het maar moeten accepteren. Er is heel veel technologie die verder gaat dan wetgeving, zoals technologie om mensen te clonen of technologie om de wereld op te blazen. Zullen we die ook maar zonder verder nadenken accepteren?

Je schrijft verder dat: "Wat betreft de privacy van anderen zoals bijvoorbeeld ongewenst gefilmd te worden in de publieke ruimte is allang geschonden omdat iedereen met een smartphone dit allang doet of kan doen." Dit lijkt een reactie te zijn op de auteur die schrijft dat je met de AI-pin: "gemakkelijk ongevraagd mensen filmen bijvoorbeeld in een supermarkt, bij alles wat ze doen en kopen, niemand die het merkt." De supermarkt is geen publieke ruimte, daar mag je dus niet zomaar gefilmd worden. En terecht.

Het grote probleem van deze technologie is in mijn ogen echter niet die van privacy, maar dat het een verwoestende werking heeft op de manier waarop we met elkaar omgaan. En de verdere verergering van inkomensongelijkheid: een paar bedrijven, en daarmee individuen hebben steeds meer macht en de rest is ondergeschikt.

Wat mij betreft wachten we dus nog even met het omarmen van deze technology. Ja, het is absoluut gemakkelijk maar nee het maakt het leven echt niet beter.