‘Nieuwe cao hbo-personeel op 1 juni’

Over drie weken is er een nieuwe cao voor personeel in het hoger beroepsonderwijs. Die verwachting spreekt Douwe van der Zweep uit, bestuurder hoger onderwijs van de Algemene Onderwijsbond (AOb). De coronacrisis lijkt niet voor vertraging te hebben gezorgd in de cao-onderhandelingen.

Vier vakbonden, waarvan de AOb de grootste is, onderhandelen sinds begin maart over een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst met werkgeversorganisatie Vereniging Hogescholen. In februari kondigde de FNV, waarvan AOb onderdeel uitmaakt, een looneis van 5 procent aan. Ook wordt ingezet op werkdrukverlaging en afspraken over naleving van de cao.

Douwe van der ZweepOf de looneis van 5 procent na het uitbreken van de coronacrisis overeind is gebleven, daarover laat Van der Zweep zich nu niet uit. De bandbreedte voor loonsverhoging hangt volgens hem mede af van de ruimtebrief van de minister van Binnenlandse Zaken. Deze is gebaseerd op de voorjaarsnota en maakt duidelijk hoeveel ruimte werkgevers van de overheid krijgen. De brief is niet openbaar.

Eerder kwam al naar buiten dat de onderhandelingen in een goede harmonie verlopen en dat is nog steeds zo, aldus de AOb-bestuurder: “Op dit moment werken we constructief aan de cao-teksten.”

Huidige verlengd
De huidige cao liep tot 1 april van dit jaar, maar is verlengd tot de nieuwe er is. Als er in de tussentijd nadere afspraken nodig zijn vanwege de coronacrisis, wordt dit gewoon geregeld, meldt de AOb op zijn website. Afspraken over loon worden met terugwerkende kracht of met een eenmalige uitkering gecompenseerd omdat een nieuwe cao op zich laat wachten.

Voor het voortgezet onderwijs kon vorige maand een cao worden afgesloten, met een loonsverhoging van 2,75%. Ook krijgt het personeel een eenmalige uitkering van 750 euro. Deze week werd ook voor universitair personeel een akkoord bereikt: 3% en eenmalig 750 euro. [Tim Durlinger]

Medewerker met Master
June
2020
Ik vond vooral het bericht dat nieuwe medewerkers die in een master-vereiste functie terecht komen nu meestal in schaal 10 zitten en dan vanaf nu in 11 komen wel triest. Ik heb een master + master-vereisende functie en zit in schaal 9... Wat gebeurt er met personeel dat nu dus al in een 'te lage' schaal zit?
Medewerker
June
2020
Krijgt iedereen die op een hogeschool werkt ook (ondersteunend personee)l een eenmalige uitkering?
Mieke Pulles
2020
Dank voor de reactie. Het stond er niet expliciet bij vermeld, vandaar.
Mieke Pulles
2020
Interessant artikel. Ik ben benieuwd waar de quote van Van der Zweep vandaan komt. Heeft hij dit direct aan Bron laten weten, of is dit via een ander kanaal terug te vinden?
redactie Bron
2020
Uiteraard heeft de redacteur hem zelf gesproken.